הרב פאוסט: "מי שנגעל מנשים – שלא יצא לשידוכים!" | הלכה

הרב יחיאל פאוסט נפגש עם 35 הומוסקסואלים דתיים ושמע על קשייהם. הרב פאוסט: "האיסור מוגדר בתורה כתועבה, בוודאי לא האדם עצמו. מוכרחים להפריד בין האיסור לבין האדם"

מפגש מיוחד, יש שיאמרו היסטורי, נערך ביום חמישי האחרון: הרב יחיאל פאוסט, לשעבר ראש ישיבת הסדר, נפגש עם קבוצה של 35 הומואים דתיים. מטרת הפגישה הייתה להכיר את סוגיית ההומוסקסואליות הדתית, וכן לשמוע את אשר על לבם של ההומואים הדתיים הנאלצים להתמודד עם העול הכבד הרובץ על כתפיהם תוך כדי ניסיון לשלב את נטייתם המינית עם האמונה הדתית.

הפגישה ארכה כשעתיים וחצי במקום דיסקרטי במרכז הארץ, ובפגישה עלו נושאים הנוגעים ליחס השלילי שמגלה החברה הדתית כלפי הומואים בכלל וכלפי הומואים דתיים בפרט, מדוע ברא הקב"ה נטייה מינית כזו, האם טיפולים פסיכולוגיים אכן יכולים לעזור להעלים את הנטייה, האם מותר לצאת לשידוכין עם בנות במצב כזה, מהם גבולות האיסור ההלכתי ועוד נושאים רבים ומגוונים.

הרב הפציר במשתתפים להבין שיש קשיים בכל צורת קיום: "אין פתרונות קסם. אני באמת כואב את כאבם ומוכן להקשיב ולסייע בכל מה שאוכל, אבל צריך להבין שגם לאדם נשוי יכולים להיות קשיים רבים בחיי הנישואין, ואפילו קשיים שמתפרסים על גבי שנים ארוכות, ובכל זאת לא יעלה על הדעת להקל בעניינים כאלה," אומר הרב בשיחה מיוחדת ל-nrg יהדות.

הרב שמע מפי באי המפגש על אודות התסכול הגדול בקרב אנשים שמנסים "לצאת מזה" אבל אינם נוחלים הצלחה, ונשאל האם לדעתו כל מקרה פתיר כפי שטוענים בלהט חלק מהרבנים. "איני יודע אם הנטייה מולדת או נרכשת, אבל לדעתי אי אפשר לומר שכל מקרה פתיר. הסוגיה הזו היא עניין למחקר ולרפואה ולא לרבנים, ולמיטב ידיעתי, אנשי המקצוע סבורים שיש אנשים משני הסוגים," אמר.

כעצה וכהדרכה מעשית הציע הרב כל מיני אפשרויות טיפוליות ביניהן שיטת "12 הצעדים", שבה מטפלים במכורים למין, לאלכוהול וכדומה: "הומו שחש כי יש לו קשיים בחיים – כדאי שיתחיל טיפול, אבל לאו דווקא מתוך מטרה ויעד ש´הנה אני חייב בכל מחיר לצאת מזה´, אלא מתוך כוונה לצאת מהקשיים בכללותם. המחשבה ´אני מוכרח לצאת מזה´ עלולה לגרוע במהלך הטיפול ולהביא את האדם לידי ייאוש אם הטיפול לא הביא לידי תוצאות בתחום הנטיות. בגישה זו יש פחות לחץ להישגים מיידיים, דבר שרק מגביר את הסיכוי להצלחה."

"אי אפשר לומר לאדם שלא תהיה לו נטייה"

במפגש נדרש הרב לסוגיית מפגשים עם בנות לצורך נישואין. "עמדתי היא שמי שנגעל מנשים – שלא יֵצא לשידוכין כי הוא אנוס. אם הוא בכל זאת מחליט לצאת עם בחורות אבל מעלים ממנה את המידע שהוא נמשך לבנים – יש כאן גנבת דעת שגם יכולה לגרום להרס הבחורה והרס עצמי של הבחור. כמו כן יש כאן בעיה בהבנת המושג ´זוגיות´ שמשמעה, נוסף לקשר המיני, בניית קשר רגשי."

בכך הרב חולק על גישת הרבנים שמעודדים בחורים להינשא מבלי לספר לבחורה. מנגד הדגיש הרב כי "מי שמרגיש שיכול ליצור קשרי ידידות עם בחורה לסבית, יש לבדוק אפשרות לנישואין על בסיס זה על אף הקשיים בתחום המיני."

בהידרשו לשאלה מדוע הקב"ה יצר את הנטייה ההומוסקסואלית ענה ש"כשם שאין תשובה שמתיישבת על לבנו מדוע נבראו אנשים נכים או אנשים עם קשיים עצומים בכל מיני תחומים, מלבד הידיעה הכללית שכל משפטי הקב"ה אמת, כך אין תשובה אחרת לשאלה מדוע נבראה נטייה זו."

בשיחה עם nrg יהדות, הסביר הרב כי מטרת הפגישה הייתה לשמוע את הסוגיות המטרידות את ההומואים הדתיים ולנסות לסייע ככל יכולתו בעניין, וכן הוא ניאות להגיע למפגש כדי "לשדר" שהרבנים אכן קשובים למצוקותיהם של ההומואים הדתיים: "האיסור עצמו מוגדר בתורה כ´תועבה´, ובוודאי לא האדם עצמו שעל אף משיכתו החזקה עומד הוא בניסיון. כך שמוכרחים להפריד בין האיסור לבין האדם. לצערי הציבור הדתי עדיין אינו משכיל להכיל בעלי נטיות הפוכות. אנשים אינם מבינים שעיקר האמירה אינה לומר לאדם שלא תהיה לו נטייה הומוסקסואלית, כי הדבר לא תמיד אפשרי ובכל מקרה קשה, אלא מה שנכון הוא הדרישה שלא לממש את הנטייה," הבהיר הרב.

הרב הדגיש שֶאל תיפול רוחו של מי שנכשל באיסור אלא שיקום וימשיך להתמודד. "הדרך הנכונה להתמודדות תיוודע בהדרכה פרטנית לכל אדם ואדם כי מדובר בנושא מורכב ואישי. אבל חשוב לי להבהיר שאדם שנכשל – אל לו לחוש פסול מבחינה דתית. אין אדם, גדול ככל שיהיה, שלא נכשל באיזה דבר," אמר.

הרב סיכם שלפי התרשמותו מתגובות האנשים במפגש, שאף שדברים רבים נשארו בלתי פתירים, המשתתפים חשו הרגשה טובה, על כך שיש מישהו שמאזין באמפתיה לקשייהם וכן שנפתחו אפיקים חדשים של מחשבה והרגשה. "אלה דברים שלא מעטים ביטאו כשנגשו אליי בסוף הערב להיפרד ממני לשלום ולהודות לי על ש´העזתי´ לבוא."

(nrg, כ"ד באדר תשס"ז, 14 במרץ 2007 למניינם)

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.