שבת כמוך 3 – ממצאי המשוב שמילאתם | אירועים ומפגשים

גם בשבת הזו שביעות הרצון מהשבת עדיין קרובה לציון 10 והיא נעה באזור ה-9 * התחוור לנו שאתם ממש-ממש אוהבים לשחק * חילוקי דעות ביחס לסדנאות * וגם: מישהו ביקש שבת אחת לחודש (תארגן ונשמח להצטרף), ומישהו כתב לנו "כפרה עליכם!" (הכול עובר עליך)

(עוד בעניין: שבת כמוך 2 – ממצאי המשוב שמילאתםסיכום מרובע – שבת כמוך 3; התוכנייה של שבת כמוך 3)

לפניכם התוצאות של המשוב שמילאו המשתתפים בשבת כמוך 3. סה"כ ענו בכתב (היו כאלה שבע"פ): 28 איש מתוך 42 המשתתפים בשבת.

כדי שכותבי המשוב יענו תשובות אמתיות בלא חשש – השאלון אנונימי לחלוטין.

לא הכול ענו על כל השאלות, ולכן לעתים יש מקומות ריקים או פער בין המשיבים בפועל על שאלה מסוימת לעומת 28 המשיבים בכלליות על השאלון.

בסוף השאלון ובסוף טבלת הממוצעים בכל תבחין (קטגוריה), הוספנו איך אנו מנתחים את הממצאים, ואילו לקחים נפיק מהמשוב.

האם העלות של השבת הייתה גבוהה? כן / במידה הנכונה

* במידה הנכונה – 88.8% (24 עונים)

* כן – 11.2% (3 עונים)

מהי העלות שהיית מוכן לשלם תמורת תנאי אירוח ברמה גבוהה יותר (למשל, מלון או מרכז הארחה): עד 200 ₪/ עד 250 ₪/ עד 300 ₪/ עד 350 ₪?

עד 200 – 24.9% (6)

עד 250 – 33.3% (8)

עד 300 – 33.3% (8)

עד 350 – 8.5% (2)

היית רוצה שבת כמוך: פעם בחצי שנה / פעם בשנה?

פעם בחודש – 4% (1)

פעם בחצי שנה –  84% (21)

פעם בשנה – 12% (3)

מה היית משפר או משנה או מוסיף בתוכן השבת שחלפה?

* פעילויות חברתיות נוספות, אך ללא קשר היה מצוין ומאוזן מבחינה אישית-חברתית

*פחות כבדוּת

* אולי יותר זמני מנוחה

* צריך יותר משחקים מסדנאות

* סדנה בנושא של קבלה עצמית

* שום דבר

* נתתי 10 להפעלות והמשחקים, אבל הפריע לי המשחק "הרוח הנושבת" כשעלו בו דברים שעשו אותו למושב לצים

* הייתי מוריד מהתוכן (סדנאות, הרצאות), ויותר זמן חופשי

* משחקים

* להכניס את נושא ההיכרויות

* בלי סדנאות

* את אופי הסדנאות

* כמה דברים הקשורים להלכות שונות, כמו שלא להביא שקיות תה אלא תמצית תה לשבת

* יותר דיון אינטראקטיבי בין המשתתפים

* אוכל

* מסתפק בסדנה אחת ומשאיר יותר זמן לשיחות ומפגשים (כך אולי לא היו נאלצים לישון בבוקר)

* הסדנאות היו נחמדות – לא הכרחיות

* בסגנון סדנאות עומק. כפי שהיו

גולת הכותרת של השבת הזו הייתה הסדנאות. בשבת הקודמת – המשחקים. בשבת הראשונה – הדיונים. איזה תוכן חדש צריך להיות בשבת הבאה? 

* צריך לחשוב על זה

* לפי דעתי, סדנאות זוגיות (בסימן זוגיות) ואינטליגנציה רגשית-זוגית

* לשלב בין כל הדברים

* השיתוף

* צריך לחשוב על זה

* קבלה עצמית

* התמודדות עם מיניות

* הכול!

* צריך להיות שבת חופשית כדי להכיר את החברה

* לא יודע

* שילוב בין שלושתם

* השילוב הנכון בין סדנאות ומשחקים כך שזה לא מעיק מדי

* אין לי רעיון. יותר אהבתי משחקים מסדנאות ודברים קלילים. הייתי מוסיף יותר זמן פנוי למפגשים וסתם שיחות בין החברה

* משחקי תחרות

* הדיונים

עוד משהו שהיית רוצה לומר לנו בכל תחום ונושא שהוא:

* כל מילה מיותרת. כל מפעליכם נושאי פרי, והמון תודות לאחראים ולמארגנים

* המארגנים מקבלים אצלי ציון 10

* תודה רבה, היה מצוין!

* בשתי מילים – כל הכבוד. ארגון מעולה. חדרים מרווחים וטובים. אכפתיות. ללא תקלות משמעותיות. דיסקרטיות. נוחות. אווירה מצוינת

* כל הכבוד על ההשקעה והרמה של התוכנית ועל האווירה הכיפית הגורמת לאדם להרגיש בנוח ורצוי

* הכול היה מצוין פרט לחוסר מים חמים בחדר

* תודה רבה למארגנים, אוהבים אתכם

* תודה

* יישר כוח

* תודה רבה

* אוהבים אתכם

* תודה רבה

* תודה

* כפרה עליכם!

* אוהב אתכם

* אני כל כך(!!!) מעריך את כל הזמן וההשקעה בשבת הזאת למרות שאני אישית לא הכי נהניתי

* תודה רבה, יישר כוח

* השבת הייתה מצוינת, המשיכו כך

* תודה רבה ויישר כוח על הארגון

* לכל העוסקים במלאכה – עלו והצליחו. כל הכבוד לכם!

והנה הדירוג של כולכם וממוצע בסופו:

כללי לשבת נוחות החדרים שיבוצך בחדר המשחקים בארוחות הסדנה בערב סדנת האימון האישי עם הרב
 
הסדנה האחרונה
 
הסיור האם היית משתתף בשבת כזו שוב?
10 10 10 10 10 8 כן
10 10 10 10 10 10 10 כן
10 10 10 10 10 10 9 כן
7 10 10 7 4 6 2 10 כן
8.5 10 10 10 9 6 10 10 כן
10 8 10 10 10 10 8 10 כן
9 9 10 10 5 7 9 כן
9 9 10 10 10 10 10 6 כן
9 9 9 10 9 9 7 8 כן
10 10 10 10 10 8 8 כן
9 10 10 10 9 8 כן
10 9 10 10 8 3 8 9 כן
10 10+ 10 10 8 5 כן
9 9 10 9 3 5 8 כן
9 9 9 10 8 8 7 כן
9 10 8 9 8 6 9 כן
9 10 3 6 7 9 9 8 כן
9 9 9 10 10 סבבה כן
10 7 6 8 5 4 5 8 כן
9 10 7 10 6 6 10 3 כן
9 10 10 7 7 7 10 כן
9 10 10 10 2 לא (סתם אווירה אישית הנובעת מגורמים אישיים)
9 10 10 10 8 8 כן, ברור!
8.5 9 10 10 10 7 10 10 כן
7 10 10 10 4 2 2 2 כן, כי אני אוהב את כמוך
8 10 10 5 6 8 כן
10 10 10 10 5 10 2 10 כן
10 10 10 10 8 7 10 10 כן
9.19 9.4 9.32 9.5 7.37 7.21 7.29 8.21 96.42

—-

הערות הסיכום שלנו:

גם בשבת כמוך 3 שביעות הרצון מהשבת עדיין קרובה לציון 10 והיא נעה באזור ה-9. נאה לנו.

נרשמה עלייה בשביעות הרצון מִנוֹחות החדרים (כן, הפקנו לקח מהמשוב של השבת הקודמת).

ציון הסיור עדיין נע באזור ה-8.

רק משתתף אחד הצהיר כי לא יגיע לשבת הבאה, וגם זאת בשל גורמים אישיים, כך שאם רובו ככולו – בע"ה נראה את כולכם בשבת כמוך 4.

גולת הכותרת של השבת היו הסדנאות, וכל שלוש הסדנאות קיבלו ציון באזור 7. מעניין לראות שמדרגי הציונים לסדנאות די נחלקו לשתי קבוצות: אלה שאהבו מאוד את הסדנאות והעניקו להן ציון נאה, ואלה שלא אהבו כ"כ ונתנו ציון שונה.

תמימות דעים נרשמה בכל הקשור למשחקים וההפעלות – דירגתם אותם במקום הראשון בשבת. אז אתם אוהבים לשחק, אה? גם את זה נביא בחשבון בשבת הבאה.

רובכם סבור שעלות השבת במידה הנכונה (אנו משתדלים בכל כוחנו להוזיל עלויות), רובכם סבור שטווח העלות צריך להיות עד 250 ש"ח או 300 ש"ח, רובכם רוצה שבת אחת לחצי שנה. והגדיל לעשות מישהו שביקש פעם בחודש. אתה מוזמן לארגן ונשמח להצטרף.

בהערות הופיע שוב ושוב עניין ההיכרויות, ובע"ה נושא זה יטופל בשבת הבא (כבר יש לנו רעיון מדליק לשבת כמוך 4). גם ההערה הנכונה בעניין תמציות התה (לטובת המחמירים) תטופל. וגם את ההערה בדבר מושב הלצים ניקח לתשומת לבנו אם כי קשה לשלוט בדבר ויש למצוא את האיזון ואת דרך המלך בין הרצון להיפתח בשבת ובין הרצון לעודף פתיחות. הגבול אינו ברור ואינו חד כל כך. מבטיחים להשתדל.

הודות למשוב שלכם ולדברים שכתבם וביקשתם וציינתם, נשתפר בשבת הבאה ונפתיע מחדש.

ולכל אלה שכתבו לנו מחמאות וכתבו "כפרה עליכם" וגם שלחו אהבה – הכול עובר עליכם!

נתראה במפגש כמוך הבא וגם בשבת כמוך 4.

עמותת כמוך – הומואים דתיים אורתודוקסים

4 תגובות

תגובות בפייסבוק

להגיב על אהרון לבטל

האימייל לא יוצג באתר.

  1. אני חייב להעיר על משהו שפגע בי בפוסט הזה.
    אני הייתי זה שכתבתי את ההערה במשוב על עניין תמציות התה בשבת. (שבת שהייתה נפלאה ונהניתי בה מאוד)
    הפריעה לי ההערה בסוגריים "לטובת המחמירים" בשעה שלא מדובר על חומרה כלל.
    כל אחד מכם מוזמן להסתכל במשנה ברורה חלק ג' סימן שיח סעיף קטן ל"ט ולראות מה כותב בעל המשנה ברורה בנידון ועל כך שמדובר באיסור דאורייתא מובהק.
    אלה שמתירים לעשות תה בשבת מעלים בכלי שני הם המקלים בעניין.
    אבל אני לא חושב שראוי לקרוא לאלה שלא מקלים, 'מחמירים' רק בגלל שהם נוהגים לפי "המחבר" והרמ"א ולא מקלים.
    יש הלכה שממנה אפשר להקל ולהחמיר. להכין תמצית מערב שבת זו לא חומרה אלא שמירת הלכות שבת כפי הכתוב והפסוק.
    ואפילו אם יש פוסק המתיר זאת לעדה שלו עדיין ישנם אנשים מאותה עדה שלא קיבלו על עצמם את הקולא.
    בנוסף, לכמוך מגיעים אנשים מציבורים שונים ויש בכך בעיה של "לפני עיוור לא תיתן מכשול" בעניין של חיוב סקילה.
    אמנם לא נכתב בפוסט שום דבר שאינו בגדר פוליטקלי קורקט אבל התחושה היא ש"יש כמה 'צולניקים' אז נתחשב בהם"
    בעוד שלא מדובר ב'צולניקיות' אלא בשמירת שבת כהלכתה.

    1. שלום,
      לא הייתה כל כוונה לפגוע, ואם נפגעת – התנצלותנו.
      ואולם כן מדובר בחומרה. ראה דבריו של הרב אליעזר מלמד בפניני הלכה שבת:
      ח – הכנת תה בשבתהרוצה להכין תה בעזרת שקית תה, צריך לעשות זאת בכלי שלישי. כלומר יערה את המים החמים לכוס אחת (שהיא כלי שני), וממנה יערה את המים לכוס אחרת, שהיא כלי שלישי, ולתוך הכוס הזו מותר להכניס את שקית התה. ולכאורה היה צריך להתיר לעשות זאת בכלי שני, שכן הכלל הוא שאין בישול בכלי שני. אלא שכפי שלמדנו, בדברים שהם 'קלי הבישול', יש בישול גם בכלי שני, ויש חוששים שעלי התה הם מ'קלי הבישול'. ועוד שיש סוברים, שאסרו חכמים להכניס לכלי שני מאכל שלא עבר בישול, משום שזה נראה כבישול (מ"א, מ"ב שיח, לד). לפיכך הרוצה להכין תה צריך לעשות זאת בכלי שלישי. ואמנם יש שהחמירו והורו, שהואיל ואנו רואים שאפילו בכלי שלישי יוצא צבע וטעם מתוך שקית התה, סימן הוא שהתה מתבשל בקלות רבה, ולכן יש לאסור להניחו אפילו בכלי שלישי (ערוה"ש וחזו"א). אלא שלדעת רוב הפוסקים, כלל מוחלט הוא, שאין איסור בישול בכלי שלישי, ובכל מקרה מותר להכניס מאכל שלא התבשל לכלי שלישי. בנוסף לכך, מה שרואים שגם בכלי שלישי יוצא טעם וצבע מהתמצית, אין זה סימן לבישול. עובדה היא, שאף אם יכניסו את שקית התה למים בטמפרטורה של ארבעים מעלות, שאינם מסוגלים לבשל כלום, יצא טעם וצבע. לפיכך, מותר לתת שקית תה לתוך מים חמים שבכלי שלישי. ואם הכינו מערב שבת תמצית תה נוזלית, מותר לשפוך אותה למים החמים שבכלי שני, שכן התמצית הנוזלית אינה מ'קלי הבישול', ומזיגתה לתוך הכוס אינה נראית כפעולת בישול. והמהדרים נזהרים לכתחילה שלא לצבוע משקים (להלן יג, י), ועל כן ימזגו את תמצית התה לכלי שלישי, ועליה יערו את המים החמים מכלי שני, שבאופן זה המים מצטרפים לתמצית התה ולכל הדעות אין בזה חשש צביעה. ואם באמצע השבת התמצית הנוזלית נגמרה ונשארו רק עלי תה בלא נוזלים, מותר לשפוך מים רותחים מהדוד לתוך כוס שתחשב כלי שני, וממנה יערו את המים על עלי התה, ויכינו עוד תמצית נוזלית. ואין לחוש בזה לבישול, כי עלי התה הללו כבר נתבשלו בערב שבת, ואין לגביהם יותר איסור בישול.[7][7]. כפי שלמדנו בסוף ההערה הקודמת, אין להניח את עלי התה בכלי שני, משום שחוששים לסוברים שזה נראה כמבשל, וכן חוששים שעלי תה הם מ'קלי הבישול', שאסור להניחם בכלי שני, ואף לערות עליהם מכלי שני אסור. אלא שאם העלים בתוך שקית, מותר לערות עליהם מכלי שני, שכן עירוי מבשל כדי קליפה בלבד, ואם כן כוח הבישול לא יגיע לעלים שבתוך השקית (אול"צ ח"ב ל, ג, וילקוט יוסף שיח, מא). כתבתי שאם התמצית הנוזלית שהוכנה מערב שבת נגמרה, יצוק על עלי התה המבושלים מים חמים מכלי שני. שהואיל ועלי התה כבר בושלו בערב שבת, אין בהם יותר איסור בישול. אבל לערות מהדוד ישירות לתוך הכלי עם התמצית – אסור, מאחר שהנוזלים שבתמצית התקררו, ולהרבה פוסקים אסור לחמם אותם לחום שהיד סולדת בו (לעיל הלכה ה, מ"ב שיח, לט). ועוד, שאולי עלי התה לא נתבשלו לגמרי לפני השבת, והעירוי יוסיף לבשלם. אבל אם העירוי יעשה מכלי שני – כבר אין לחוש לאיסור בישול, שגם אם נחשוש שהעלים מ'קלי הבישול', כיוון שכבר נתבשלו לפני שבת, אין חשש שעירוי מכלי שני יוסיף לבשלם. וגם אין לחוש לבישול המים הקרים שנותרו עם העלים, מפני שהמים אינם מ'קלי הבישול'.

  2. לגבי צביעה הרבה אחרונים היתירו צביעה במשקים בשבת כמו רב יוסף יוזפא ורב אליהו מני וגם המשנה ברורה לא הזכיר כלל הבעיה הזאת בהכנת התה
    כך פסקו הרב עובדיה יוסף והציץ אליעזר
    רק יש לחוש לא להסיר התמצית משום בורר
    על אף שהמריטץ מתיר משום ״ אין ברירה בלח״ זה דעת יחיד