האם הומו בגדר "אונס רחמנא פטריה"? | שאל את הרב

האם הומו שלא נמשך לנשים כלל הוא בגדר אנוס והיה מותר לו לחיות עם גבר? מתי אומרים את הכלל "אונס רחמנא פטריה" ומתי לא? * הרב הראל משיב

(עוד בעניין: משכב זכר נכלל בגדר "ייהרג ובל יעבור"?)

הרב הראל

השאלה:

הומו שניסה טיפולים ולא עזרו לו, הומו שמיזם השידוכים לא מתאים לו מכל מיני סיבות – האם אפשר לומר שהוא בבחינת "אונס רחמנא פטריה", וכיוון שהוא לא נמשך לנשים ולא יכול להיות עם אישה יהיה מותר לו לחיות עם גבר (בלי לעבור על האיסור המפורש בתורה)?

אם לא – מתי אומרים את דין "אונס רחמנא פטריה" ומתי לא? מדוע הומו אינו נכלל בדין זה?

תודה

התשובה:

לשואל היקר שלום רב!

מבואר בגמרא שדיני אנוס אינם חלים על איסורי עריות, שכן "אין קישוי אלא לדעת" (עיין יבמות נ"ג ע"ב ורמב"ם איסו"ב פ"א ה"ט ועוד). כלומר מאחר שמעשה מיני כרוך בזקפה, שאיננה מושגת כאשר אונסים אדם לעשות זאת, אזי אין זה נחשב לאונס (עיין אנציקלופדיה הלכתית רפואית ערך מיניות פרק 5ב דיון נרחב בזה ומראה מקומות למאמרים בעניין).

לכן מוסכם על כולם כי מעשה מיני בין שני גברים אינו יוכל להחשב לאינוס.

כמובן חייו של מת"מניק דתי קשים מנשוא והצורך להתמודד יום יום עם הפער בין אהבתו לבוראו לבין תשוקותיו הינו בלתי נסבל כמעט. אך כל זה איננו הופך את הדבר לאונס. אונס הוא מצב שבו אדם מאוים ישירות ע"י גורם חיצוני שאם לא יעשה עבירה אזי יהרגהו (עיין אנציקלופדיה תלמודית כרך א' ערך אונס פרק א'). זה לא קיים במקרה שלנו כלל.

על כן, האתגר העומד לפתחנו הוא לפתח יכולת שליטה במעשינו, להתפלל אל ה' חזק שיעזרנו, ולקוות לטוב.

אשמח להרחיב על הדברים בעל פה,

ארלה

(רוצים גם אתם לשאול את הרב הראל שאלה?
רוצים לקרוא שאלות אחרות ששאלו את הרב?
לחצו כאן)

4 תגובות

תגובות בפייסבוק

כתוב תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. לא ענית כלל על השאלה.
    השאלה לא הייתה האם שייך עניין של אונס במשכב זכור, אלא האם אדם יכול לחיות *בזוגיות* עם גבר, ללא משכב זכור.
    הוצאת זרע לבטלה איננה איסור עריות אלא איסור דרבנן. קרי הוא דוגמא לאונס של הוצאת זרע לבטלה שבו אין קישוי מדעת.

    מספיק להתחבא מאחורי פסיקה פרטית –
    בכל התורה לא מצאנו מצב הזהה למצב של הומו – בו אדם שלם בגופו, בעל תודעה והבנה, שנאסר לחלוטין מקיום יחסי מין – ובוודאי שרצוי להתיר כאן איסור דרבנן שמא יבוא לאיסור דאורייתא (כמו שמצינו בשבת ד.) וכמובן שניתן להחיל כאן את ההיתר של החלקת מחוקק ובית שמואל שהתירו הוצאת זרע לבטלה כדי שלא יבוא לידי איסור דאורייתא (שם מדובר על אדם שרוצה לבוא על אישה באיסור, או על אשת איש ולא על "נזיר עולם" כהגדרתך את ההומו הדתי)