הרב בני לאו: "התפקיד שלנו כקהילות דתיות הוא להכיל" | הלכה

והרב מוסיף כי "אני אומר לכל בחור ובחורה שמגיעים אלי שעם כל האמפתיה והנכונות להכיל אותם בבית הכנסת ובקהילה, גם לנו, אנשי הקהילה הדתית המתפללת, גם לנו ההורים שלכם, יש צרכים מיוחדים וקושי. גם אנחנו אנשים עם מוגבלויות ביכולת ההכלה שלנו. תעשו לנו את זה במנות קטנות. אתם לא חייבים לבוא לליל הסדר עם בן או בת הזוג שלכם ולהתחבק מול העיניים שלנו. זה בוטה. תהיו עדינים, קשובים"

(עוד בעניין: סיכום אירוח הרב בני לאו בפייסבוק של כמוך)

הרב לאו. תצלום: אביגיל פיפרנו-באר
הרב לאו. תצלום: אביגיל פיפרנו-באר

יצד מתמודד המגזר הדתי עם הציבור ההומו־לסבי? כיצד נכון להתנהל מול אנשים אלה מבחינה אנושית, יהודית, מוסרית?

מי שנמצא שם, בעולם של ההומואים והלסביות, נמצא שם כי הקב"ה גזר עליו להיוולד לתוך נטייה חד־מינית. הבחירה לעשות זאת כי 'כיף לי' או כי 'העולם חופשי', ודאי שאינה נמצאת אצל האנשים הללו שבאים ממשפחות דתיות. המחיר כבד מאוד. הקהילה הדתית, כקהילה, שומרת על עצמה מפני פגיעה במשפחה. זה אחד המתחים הקשים ביותר שהתעוררו בדור שלנו בעשור האחרון, בין ערך המשפחה, שהוא ללא ספק הערך המרכזי והאינטימי ביותר בתוך העולם הדתי, לבין הערך של התפרצות הערכים הכי אינטימיים של האדם הבודד, ששוברים את המשפחה.

"השבר הזה מאיים על הקהילה הדתית, ולכן האינטואיציה של קהילה וסביבה דתית היא להדוף את זה החוצה. זה לא קיים ולא יהיה פה. לא רוצים לשמוע, לא רוצים לראות. מדחיקים את זה החוצה, אבל זה קיים בהמון בתי ספר, מדרשות, ישיבות, בתי כנסת. זה קיים, והדבר הרע ביותר הוא שאנו דוחקים אנשים למקומות קצה. דוחקים אותם לדה לגיטימציה עד אובדן. התפקיד שלנו כקהילות דתיות הוא להכיל. לדעת שזה קיים ולהשתדל לשמור עליהם בבית, לתת גם להם מקום".

מצד אחר, לאו מבהיר כי הוא "אומר לכל בחור ובחורה שמגיעים אלי שעם כל האמפתיה והנכונות להכיל אותם בבית הכנסת ובקהילה, גם לנו, אנשי הקהילה הדתית המתפללת, גם לנו ההורים שלכם, יש צרכים מיוחדים וקושי. גם אנחנו אנשים עם מוגבלויות ביכולת ההכלה שלנו. תעשו לנו את זה במנות קטנות. אתם לא חייבים לבוא לליל הסדר עם בן או בת הזוג שלכם ולהתחבק מול העיניים שלנו. זה בוטה. תהיו עדינים, קשובים".

הוא מעיד כי מי שמגיע אליו "מגיע מתוך מצוקה, ואני, כאדם וכרב, מצווה לעזור לו. שלא יהיו אי הבנות – אני ממש לא מקבל את המבנה של המשפחה החדשה, ששובר את המחיצות. האינטימיות של איש, אישה, משפחה, הורים היא מקור הכוח שלנו בכל העולם כולו".

ומה באשר לנישואים חד־מיניים?

"אני לא מכיר בנישואים חד־מיניים. אני כן מכיר בזוגיות חד־מינית. אדם בודד הוא אדם אומלל. לא טוב היות האדם לבדו. נישואים, בשפה שלי, הם קדושה של איש ואישה".

ואם הם מגדלים ילדים?

"אז הם מגדלים ילדים. אני לא שואל את שאלת הלגיטימציה. אני שואל את שאלת הליווי, הפרקטיקה. כשבאה אלי אישה לסבית ואומרת לריבונו של עולם בלשונה של רחל אמנו: 'הבה לי בנים ואם אין – מתה אנוכי', כלומר אם אני לא מממשת את הרחם שלי, אני אבודה בעולם – האם רב יכול לבוא באיזשהו כוח ולומר לה 'אסור לך לממש את הרחם'?"

(קטעים מריאיון בישראל היום, ט' בתשרי תשע"ד, 13 בספטמבר 2013)

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.