מה דעת ההלכה על "מניין גאה"? | שאל את הרב

מותר לארגן מניין להומואים דתיים? ולמה שהומו יתפלל במניין נפרד מנשים אם אינו נמשך אליהן אלא לגברים? * הרבנים אפרתי והראל נדרשו לסוגיה, ושניהם תמימי דעים בעניין

(עוד בעניין: הרב, כדאי לי לצאת מהארון?)

הרב ברוך אפרתי
הרב ברוך אפרתי

מניין הומואים

השאלה:

לכבוד הרב האם יש בעיה לעשות מניין של הומואים דתיים בת"א, בשביל עצמי ובשביל אחרים. תומ"ר.

התשובה:

מעיקר הדין אדם בעל נטייה הפוכה שאינו מקיים את תאוותיו אלא כובש אותם כהוראת התוה"ק, אינו פסול להצטרף למניין, וגם מניין שכולו בעלי נטייה זו כשר.

אולם נראה למעשה שאין לעשות מניין מסוג כזה, שכן יש בהתכנסות זו מעין הצהרה על היות המשתתפים בעלי יצר הרע מיוחד ויש בזה חוסר צניעות, ואחדים גם יכולים להבין מכך בטעות שיש לגיטימציה לעבירת עבירות.

בנוסף, מניין הוא שותפות בכלל האומה ולפיכך ראוי להתפלל עם מגוון זהויות ולא רק עם אנשים הדומים אחד לשני בדבר זה או אחר.

ברוך אפרתי
הרב הראל
הרב ארלה הראל

מניין גאה ותפילה נפרדת

השאלה:

שלום, אשמח לדעת מה דעת ההלכה בעניין המניין הגאה שמארגנים ארגונים אחרים. אם הבנתי נכון, זהו כמו מניין שוויוני. כך שבעצם השאלה היא:

1) מה דעת ההלכה על המנהג הגאה?

2) מה דעת ההלכה על מניינים שוויוניים, ואם יש רבנים שתומכים בזה?

3) מדוע הומואים צריכים מניין נפרד? יש בכך צביעות כי הומואים נמשכים לגברים, ואם מתפללים במניין נפרד – לא פתרנו כלום. ומה הבעיה לצרף נשים לסביות למניין? הרי אין כאן משיכה בין ההומואים ללסביות! האם רק בשל "שימור המסורת הרגילה" נכון להומואים להתפלל במניין נפרד למרות שהם הומואים, והם נמשכים לגברים? מוזר לראות מחיצה שמפרידה בין הומואים ללסביות בעוד שלכאורה המחיצה צריכה להיות בין כל הומו להומו ורק לא בין הומו ללסבית.

אשמח להרחבה בעניין, בעיקר סביב סעיף 3. תודה

התשובה:

לשואל היקר שלום רב!

אכן, שאלה כבדה שאלת, ואתייחס לכל חלק ממנה:

1. מה דעת ההלכה על המניין הגאה?

השאלה היא קודם כל מהו 'מנין גאה'. ההלכה והיהדות בוודאי רואות בעין רעה גאווה בכלל, ובפרט גאווה בחטא. אדרבא, חז"ל מלמדים אותנו שכל המתבייש בעוונותיו, עוונותיו נמחלין. אותם אנשים השותפים למניין כזה מצהירים כי הם עוברים על ההלכה יום יום, כאשר הם מקיימים זוגיות גלויה עם גבר אחר, בניגוד לצו התורה המוסכם על כל רבני ישראל מאז ומעולם. ממילא, ודאי שאין דעת חכמים נוחה ממניין נורא זה, ושמחתי לראות, שגם ידידי הרב שרלו משך את תמיכתו מארגון אשר ארגן מניין כזה, באומרו כי ישנה חציית קווים אדומים ברורה!

2. מה דעת ההלכה על מניינים שוויוניים, ואם יש רבנים שתומכים בזה?

אם משמעות מנין כזה היא מעורבות נשים בחלקי תפילה שבהן הן אינן רשאיות על פי ההלכה, ברור שזה אסור, ואינני חושב שיש מי שחולק על כך, אך דבר זה אינו קשור בהכרח לסוגיה ההומו-לסבית, ועל כן לא אאריך בו כאן.

3. מדוע הומואים צריכים מניין נפרד?

אכן, ישנה כאן מציאות אבסורדית, שבה אדם שאינו נמשך לנשים צריך להתפלל בהפרדה מהן, בעוד באותה שעה הוא יושב יחד עם גברים המושכים את לבו בעזרת גברים. כמו שציינת, למציאות זו אין פתרון מעשי, שכן לא ניתן להפריד כל מת"מניק מחברו היושב לידו…

על כן, עצתי מאז ומעולם לשואלים אותי בעינין זה היא להתפלל בעזרת הגברים כמובן, ולהשתדל לשבת מקדימה בפינה כמה שיותר (זה נשמע רע, כאילו עונש לשבת בפינה… אבל צריך לזכור שברוב בתי הכנסת דווקא הספסלים הקדמיים הם המכובדים יותר…) באופן כזה שייווצר קשר אין מינימלי עם הסביבה והראש יהיה פנוי למחשבות קדושות ולא מוסח לכיוונים שאינם טהורים. בכל מקרה, בוודאי אסור להתפלל במינין מוערב משום ש"לא פלוג רבנן" ועוד טעמים רבים שאין כאן המקום לפרטם.

בקיצור, בני, מנע רגלך מהם, ואל תהיה שותף למרשיעי ברית העוברים על מצוות התורה ומחציפים פניהם בפני כל חכמי הדור. ויהי רצון שה' יתברך ישמע קול תחינותינו ויקבלן ברצון!

כל טוב,

ארלה

(רוצים גם אתם לשאול את אחד הרבנים שאלה?
רוצים לקרוא שאלות אחרות ששאלו את הרבנים?
לחצו כאן)

6 תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. תגובת הרב אפרתי משעשעת בעיקר – "מניין הוא שותפות בכלל האומה ולפיכך ראוי להתפלל עם מגוון זהויות ולא רק עם אנשים הדומים אחד לשני בדבר זה או אחר"
    האם אין מניינים נפרדים לאשכנזים וספרדים? הרי כל המניינים מאגדים בתוכם אנשים ששייכים לאותה קהילה, בעלי אותן דעות ובעלי אותו מצב כלכלי פחות או יותר. אבל כשזה נוגע להומואים לפתע השותפות הזאת הופכת לדבר רע.
    וכך גם הרישא של דבריו לפיה להומואים יש יצר הרע מיוחד וחוסר צניעות. האם אנשים שמתפללים הם לא צנועים? בל נשכח שהומו מתפלל בעזרת גברים בכל מניין אליו ילך – ללא קשר לנטיה המינית של הבאים בשעריו – המחשבות הלא צנועות יתקיימו בכל מקום.

    הרב הראל מרחיק לכת אף יותר – "אותם אנשים השותפים למניין כזה מצהירים כי הם עוברים על ההלכה יום יום" האם הומואים עוברים על ההלכה יום-יום? האם הוא היה בחדרי המיטות של מי ממשתתפי המניין? האם אנשים במניינים רגילים אינם עוברים עבירות יום יום?!
    חשוב גם לזכור את דבריו של הרב מדן בנושא: "קיימת נטייה בציבור שלא להאמין להם בטענתם על חפותם ממגע מיני אסור. בשאלות דומות לאלו (בעניינים אחרים) דן ה'חפץ חיים' בספרו הטהור, ודומה שאין לזוז מפסקיו בשאלה במי מותר לחשוד בדבר עברה. ככלל, אנו מצווים גם כאן במצוות 'בצדק תשפוט עמיתך', ומעבר עליה עלול לגרור אותנו לאיסורים חמורים כלפי בעלי הנטיות ההפוכות, וחלילה מלעבור עליהם"

  2. ועוד הערה קטנה לעורכי האתר – אין דבר כזה "דעת ההלכה", להלכה אין דעת, לרבנים יש דעת, שיקול דעת, ועולם ערכים באמצעותו הם פוסקים הלכה. הדבר נכון במשנה תוקף בנוגע לשאלות מעורפלות דוגמת השאלה שנשאלה. "מה לדעת הרב ההלכה בנוגע ל…" או "מהו פסק ההלכה של הרב בנוגע ל…" יהיו כותרות הרבה יותר נכונות ומתאימות. חג שמח.

  3. הסבה שמאורגנים מנינים כאלה היא כי הומואים ולסביות מדירים רגליהם מבתי הכנסת האורתודוקסים בשל העלבון הרב שהצטבר במשך השנים.
    או איך שהרב מכנה אותם:
    "מרשיעי ברית העוברים על מצוות התורה ומחציפים פניהם בפני כל חכמי הדור".

  4. הזוי ולא רלוונטי. מעטים מאוד האנשים שהולכים בעקבות הרבנים האלו, שלא חיים בתוך עמם. מעבר לכותרות סנסציוניות, הדברים הם כעורבא פרח.

  5. פעם, אם מישהו היה רוצה להוכיח מישהו, היה פונה לחבריו וקרוביו והם היו מטיפים לו על כך שדרכו סרה ולא נכונה.

    פעם, היו אנשים מאוד גדולים שציוו עליהם ללכת ולהוכיח אנשים אחרים שיחזרו מסורם.

    פעם לא היו מוציאים לעז על אנשים וקבוצות מאחורי גבם, או חוששני שכן?

    בכל מקרה, כך עושים היום. קוראים להם בשמות במקום ללכת ולדבר ולשאול. במקום לראות כיצד הגיעו לאותו המקום.

    חבל שדווקא אנשים כמונו שרגישים כל כך למילים בגלל חוויותינו האישיות מרשים לאנשים ואנשי רוח להשתמש במילים שכאלו.

    בקיצור, בני, מנע רגלך מהם, ואל תהיה שותף למרשיעי ברית העוברים על מצוות התורה ומחציפים פניהם בפני כל חכמי הדור.

    פעם, מישהו אמר לי משפט קשה:

    "היזהר במילותיך, למילים שלך יש משמעות".

    והמבין יבין ויפנים.