"ייהרג ובל יעבור" – מעודד התאבדות? | שאל את הרב

הרב הראל כתב כי משכב זכר בגדר ייהרג ובל יעבור, וכעת נשאל הרב אם אינו סבור כי תשובתו זו יכולה לעודד התאבדות בקרב קוראים תמימים. הנה תשובתו

(עוד בעניין: מותר להתחתן בלי לספר?)

הרב הראל

השאלה:

קראתי שהרב אמר שמשכב זכר בכלל "ייהרג ובל יעבור".

האם זה דין ממשי? הלכה למעשה?

האם הרב לא רואה בפסק הזה עידוד של אנשים להתאבד?

הומואים דתיים גם ככה חיים חיים לא פשוטים בכלל, קשים, דיכאונות ועוד, והנה פסק שלא מעודד ושלא מכיל ושלא מבין, אלא בדיוק להפך – מדכא, פוגע, פוצע, ואפילו מעודד התאבדות.

איפה האחריות שלך כרב? האם חשבת על הקורא הממוצע שקורא את הדברים ואיך הוא יקבל אותם ומה הם יגרמו לו לעשות?

התשובה:

לשואל היקר שלום רב!

אני מודה לך מאוד על משלוח השאלה, שמטרתה להעמיד דברים על דיוקם ולמנוע טעויות מן הקוראים.

ובכן, נשאלתי האם אכן משכב זכור הינה עבירה שגדרה 'יהרג ואל יעבור' על פי ההלכה. עניתי שכן, משום שזו בוודאי האמת ההלכתית הצרופה והפשוטה ביותר, שאין עליה חולק ואין עליה עוררין בכל ספרות ההלכה מיום מתן תורה ועד היום. אין רב אחד בתבל החושב אחרת. ממילא, חובתי היא בראש ובראשונה, הן כלפי בוראי והן כלפי שואלי, שרוצה שאשיבו דבר אמת (שהרי אילולא כך היה יכול לענות לעצמו ולפנטז תשובה כפי חשקו), להשיב דבר אמת, ולומר את מה שפשוט לכל פוסק הלכה בעולם ולכל בר דעת ולומד תורה.

אלא, שכאן יכולה ליפול טעות בידי הקורא – 'יהרג ואל יעבור' הינו גדר המופעל רק במקרה של כפיה חיצונית – כאשר אדם בא ואונס אותי לעבור עבירה שהיא אחת משלושת העבירות החמורות (גילוי עריות, שפיכות דמים, ועבודה זרה) חס וחלילה, האדם נדרש למסור את חייו ולא לעבור, אך כאשר מסיבה כלשהי אדם אינו מסוגל לגבור על יצרו ויודע הוא שהוא עומד להיכשל בעבירות אלו, אין שום דרישה ממנו חס וחלילה לקפד את פתיל חייו באיבו ואדרבא אף אסור לו לעשות זאת! הוא נדרש להמשיך להשתדל ככל יכולתו לגבור על יצרו, לקנות כלים לכך, ולהמשיך הלאה, אך בוודאי לא לאבד עצמו לדעת!!

בעיניי, דבר זה כה פשוט, עד שלא ראיתי צורך לכתוב זאת בתשובה, וייתכן שבזה שגיתי. אך אני מנצל הזדמנות זאת להדגיש זאת שוב ושוב – אין כל היתר לאף אדם, חוטא ככל שיהיה, ליטול את חייו בידיו! מצוות התורה היא 'וחי בהם', והקב"ה, מלך חפץ בחיים, מצווה אותנו להמשיך לחיות על אף הכל, למרות כל הקשיים והמהמורות הניצבים בדרכנו. ובטח שלא יעלה על הדעת שבשם ההלכה אדם יראה עצמו מחויב להיהרג כדי של א יעבור על איסור כלשהוא, חמור ככל שיהיה!

לסיכום – הדברים ברורים, וייתכן והיה צורך לכותבם כבר מראש, אך בשל פשיטותם לא נעשה כן.

כל טוב,

ארלה

(רוצים גם אתם לשאול את אחד הרבנים שאלה?
רוצים לקרוא שאלות אחרות ששאלו את הרבנים?
לחצו כאן)

2 תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. ייהרג ובל יעבור?!
    משכב זכר אינו נכלל בין גילוי עריות, שפיכות דמים ועבודה זרה, עליהם נאמר כי ״ייהרג ובל יעבור״, וזה אכן ללא עוררין!!!
    לומר על משכב זכר יהרג ובל יעבור, הרי הוא כמו לומר כך על איסור נידה, שנכתב שני פסוקים קודם לכן ואף הוא מוגדר כאיסור ״תועבה״.
    אין שום איזכור בתנ״ך כולו להכניס את ״משכב זכר״ בכפיפה אחת עם איסורי ״ייהרג ובל יעבור״.
    אמירות כגון אלו מצד רבנים הן מסוכנות עשרות מונים על פני בחירה במשכב זכר!