הרב, מותר לשדך בין הומואים? | שאל את הרב

מותר להקים משרד שידוכים להומואים? הרב רונן לוביץ והרב יובל שרלו די תמימי דעים בתשובה

(עוד בעניין: מה דעת ההלכה על "מניין גאה"?)

5831921

השאלה:

שלום, רציתי לשאול האם מותר לי לסייע להומואים להכיר האחד את השני בדרך כלשהי ותחת תנאים מסוימים?

אחלק את השאלה לשניים ואניח מספר הנחות שאשמח לתגובה של הרב גם עליהן לפני השאלה.

אפשרויות:

1. להכיר בין הומואים דתיים בלבד. אולי אפילו עם התחייבות כלשהי (שאין אפשרות לבדוק) שהם מחפשים זוגיות בלי משכב זכור או אפילו זוגיות בלי מין.

2. לעשות פעולה כלשהי שתעזור לכל ההומואים להכיר יותר טוב אחד את השני למטרת קשר ולא למטרת מין. למשל, משרד שידוכין יכול להיות רק להומואים דתיים, אתר היכרויות יותר טוב ונקי יכול להיות לכולם.

הנחות יסוד:

1. יש מצבים שבהם ההלכה מכירה בזה שהומואים לא יכולים להתחתן עם אישה ומותר להם לחיות בזוגיות תחת תנאים מסוימים.

2. המקומות והדרכים שקיימים היום להכיר גברים מאוד לא יעילים וכרוכים ב"התלכלכות", פגישה בהתנהגויות מאוד לא נעימות ועוד.

3. בקבוצות שנפגשות פעם בחודש כמו הקבוצה הנפלאה הזו קשה להכיר גם כן, מכיוון שפעם בחודש זה לא הרבה כל כך, לא תמיד כל האנשים מתחלפים, ויש הרבה אילוצים אחרים (גיל, מרחק, התאמה).

4. ניתן להקים אתר היכרויות שיהפוך את התהליך ליותר נקי ונעים משמעותית. האתר יצטרך כמובן להיות בנוי באופן שונה משמעותית מהקיימים היום.

האם מותר לי להקים משרד שידוכין? אתר היכרויות נקי?

תודה

הרב לוביץ
הרב לוביץ

התשובה של הרב רונן לוביץ:

אני סבור שמנקודת המבט היהודית-הלכתית יש לראות בעין יפה ארגון מפגשים להומואים דתיים, אולם יש להימנע מפעילות של שדכנות זוגות.

אפרט בקצרה: מפגשים שבהם נוטלים חלק אנשים רבים אינם עוסקים במישרין בקשר זוגי. הם באים למלא צורך טבעי שיש לבני אדם בקשר חברתי, צורך שמועצם במקרה זה לאור ההכרח בחיזוק הדדי, בתמיכה חברתית ובתחושה של שותפות גורל עם אנשים דומים אשר יכולים להבין איש לליבו של רעהו. מפגשים אלה גואלים את חבריהם מסכנה גדולה של בדידות, ויצירת מפגשים להומוסקסואלים דתיים מונעת זליגה למועדונים חילוניים על השלכותיה.

לעומת זאת פעילות של יצירת קשר זוגי היא לדעתי בעייתית מאוד מבחינת ההלכה, ואין מקום להיתמם ולהניח שאנשים יבואו ליצור קשר אפלטוני בלבד. כדוגמאות לדבר אציין שאילו היו מעוניינים במקום מסוים לקיים מפגשים חברתיים-תרבותיים בין זוגות צעירים נשואים ניתן היה להצדיק זאת, אך אם יפנה אליי גבר נשוי ויבקש שאכיר לו אישה נשואה, בוודאי אצטרך לסרב, אף אם יאמר שהוא מעוניין בהיכרות חברתית גרידא. בדומה לכך אילו היו מעוניינים במקום מסוים לקיים מפגשים חברתיים-תרבותיים בין יהודים ונוצרים או בין יהודים ומוסלמים היו יכולות להיות לכך הצדקות מתקבלות על הדעת, כגון לשם הפגת מתיחויות ומניעת איבה, אולם אי אפשר היה לקבל הקמת משרד למפגשים בין יהודי ונוצריה למטרות חברתיות לא-מיניות.

הבעיה שעומדת על הפרק נוגעת לעובדה שמדובר בסיוע אקטיבי ליצירת קשר אשר רוב הסיכויים שיביא לידי עבירה. הבעיה ההלכתית בדבר היא איסור מסייע לדבר עברה הנובע מהמצווה "לפני עיוור לא תתן מכשול". אמנם האיסור "לפני עיוור לא תתן מכשול" אינו קיים כאשר האדם האחר יכול לעשות את העבירה בלי סיוע, אולם במקרה שלנו קיימת אפשרות סבירה שיגיעו למשרד שידוכים כמדובר גברים שבלי הסיוע השדכני אכן לא היו יוצרים קשר זוגי עם גבר אחר. מעבר לכך גם כאשר לא קיים איסור "לפני עיוור",יש לדעת רוב הראשונים איסור מדרבנן לסייע לעובר העברה. ברם יש מהראשונים שחולקים על כך וסבורים שכאשר אין איסור תורה, אין גם איסור דרבנן של מסייע לדבר עברה.

אכן קיימת דעת יחיד בהלכה, היא דעת הרב יעקב אטלינגר (שו"ת בנין ציון ט"ו) אשר טוען שאיסור מסייע קיים רק כשמסייע בשעת העבירה, אולם כשהסיוע איננו צמוד לעשיית האיסור אין איסור מסייע. תשובתו עוסקת בהיתר למסור עבודות הדפסה למדפיס נכרי המעסיק פועלים יהודים שעובדים בשבת. הרב אטלינגר התיר זאת בכותבו שאין כאן איסור לפני עיוור, שכן הפועלים יעשו מלאכה גם ללא הדפסה ספציפית זו, ואין איסור מסייע, משום שהסיוע מתבצע בשעת ההזמנה של העבודה ולא בשעת העבירה. ברם, זוהי כאמור דעת יחיד, וכל שאר הפוסקים אינם סבורים כך. לפיכך יצירת שידוכים בין הומואים יש בה איסור מסייע ולעיתים אף איסור לפני עיוור מדאורייתא.

לאור דברים אלה אני מצדד מבחינה רעיונית עקרונית להעניק עזרה ועידוד להומואים כמו לכל אדם, אולם לא לעסוק בפעילות שמקדמת באופן ישיר קשר זוגי שאסור על-פי ההלכה.

בברכה נאמנה,

רונן לוביץ

הרב שרלו
הרב שרלו

התשובה של הרב יובל שרלו:

שלום וברכה

בכל השאלות מעין אלו לא ניתן לדבר על תשובה אחת שהיא נכונה תמיד.

לעולם לא יהיה תחליף להפעלת ראש ישר ובריא, ובחינה של מקרה לגופו.

ככל בני האדם, גם הומוסקסואלים זקוקים ורוצים וזכאים לחיי חברה ורעות, ולבני אדם שיבינו אותם; ככל בני האדם – גם הומוסקסואלים אינם רשאים לעבור עבירה, אף שהן בוערות בתוכם, ובמקום בו הקשר ביניהם מוביל לעבור עבירות – הם אסורים בכך, בדיוק כפי ששני חברים טובים המדברים לשון הרע ומלבינים פנים אסורים בקשרים אלה.

על כן, אם אתה מעריך שההיכרות תעשה טוב –ראוי להכיר; אם אתה מעריך שהיא תעשה רע – לא. ההלכה לא מכירה בחיים זוגיים שלא בין איש ואישה, וההלכה כן מכירה בכך שמותר וראוי לבני אדם שיהיו להם חברים. בין זה ובין זה אתה צריך לנווט.

מכאן ואילך, אתה צריך לשקול את השאלות ששאלת,כי אתה יודע טוב ממני מה נכון לעשות ומה לא נכון לעשות, מה יקדם ומה יסיג לאחור.

האם אתה יכול ללכת בדרך זו?

כל טוב ובהצלחה,

יובל שרלו

(רוצים גם אתם לשאול את אחד הרבנים שאלה?
רוצים לקרוא שאלות אחרות ששאלו את הרבנים?
לחצו כאן)

4 תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. אני רק מקווה שהרב לוביץ' יתן את אותו פסק הלכה כאשר נשאל אותו האם מותר לשדך בין זוג חברים חילונים שרוב הסיכויים הם שהם לא ישמרו נדה

  2. תודה לאל על קיומו של הרב שרלו, איש נדיר המחזיר את השפיות ליהדות.

    בניגוד לרוב המוחלט של הרבנים היום, הוא לא מזלזל בבני אדם, הוא לא חושב שהתפקיד שלו זה להחליף את ההיגיון הבריא, לספק תשובות שיהוו תחליף למחשבותיהם ורגשותיהם של אנשים.

    בניגוד לרוב הרבנים הוא לא מונע מחרדה, שמא האדם המאמין ינטוש את הדת אל החילוניות, ובכך אחראי להיווצרותה של חברה דתית המורכבת מרובוטים שלא מסוגלים להתנהל בלי חוברת הפעלה.
    בדיוק כפי שהורים צריכים לעשות כשהם מגדלים ילד, הרב שרלו מגדל דור של מאמינים המחוברים לדינאמיות של החיים, תוך שימוש בלב, בשכל, במוסר ובמצפון.