חבר עם נטיות הפוכות | הלכה

הרב שרלו נשאל מה לייעץ לבחור צעיר שמתחיל להתמודד עם נטיות הפוכות ועונה שהפתיחות בהתמודדות חשובה ושאין פתרון אחד המתאים לכולם

(עוד בעניין: אפשר להתיר זוגיות בלא מין עם גבר?)

הרב שרלו

השאלה:
שלום כבוד הרב, יש לי חבר טוב מאוד בגיל 17 שסיפר לי לפני כמה חודשים על נטיות הפוכות שיש לו. הוא יחסית נמצא בתחילת הדרך, הוא גילה את זה על עצמו לא לפני הרבה זמן ולא היה לו שום קשר עם גבר.

ראיתי שהרב מתעסק בנושא הזה ורבים פנו לרב בנושא הזה.

מה כדאי לי להציע לו לעשות? מצד אחד, הבחור אמר לי שהוא מאוד היה רוצה לחיות חיים תקינים עם בת זוג והוא חושב על לעשות המרה בהמשך בלי נדר. אבל מצד שני, שמעתי על המון מקרים של נערים שהתאבדו בגלל שניסו לעבור המרה, ואני ממש לא חושב שכדאי לי להציע לו הצעה כזו שיכולה חלילה להביא לאבדן או למצב נפשי קשה.

ראיתי שהרב מצדד בפתרון שהרב הראל מציע של שידוך הומואים ולסביות על מנת להקים בית משותף. זה נשמע כמו רעיון מצויין, אבל הבחור צעיר מאוד בשביל להתחיל ולבדוק את הנושא מקרוב ולכן אין טעם שאציע לו את זה.

מה כן אפשר להציע לו לעשות עם המצב שלו כרגע? תודה!

התשובה:

שלום וברכה

יישר כוח על האחריות ועל הרצינות.

אנחנו לא אנשי מקצוע, ובד בבד יש לי ספק גדול האם לאנשי המקצוע יש מענה למצוקתו.

בשל כך, מה שאני כותב הוא התפקיד שלנו בתור "עזרה ראשונה". זהו לא פיתרון כולל לכל הנושא המורכב, אלא רק מה שאנחנו יכולים לעשות בשלבים הראשונים.
מה שאני מציע לו לעשות בשלב הזה הוא בעיקר לא להגדיר את עצמו. כדאי לקרוא את המאמר של הרב קוק על "מסע המחנות" שאף שהוא בכלל לא קשור לנושא עצמו – הוא מלמד עד כמה העובדה שאי-הגדרה משאירה אותנו פתוחים יותר חיונית לעולמות הרוחניים שלנו. הצע לו לראות את עצמו כמי שמתלבט בזהותו המינית, כמי שהוא חש תחושות כאלה ותחושות כאלה, ועל כן הוא עדיין מחפש את דרכו. כך בראש ובראשונה הוא יישאר פתוח יותר לכל התהליכים שעוברים על האדם.

לגבי טיפולי המרה: אני לא חסיד גדול של טיפולי המרה, אולם צריך להיזהר. אין המון מקרים על אנשים שהתאבדו. ככל הידוע לי אין אפילו מקרה אחד מובהק, אלא רק ספק. בד בבד, אין בכלל המון מקרים של טיפולי המרה שהצליחו, ורבים רבים טענו שהוא הזיק להם, ושאין כזה דבר. גם אנשי המקצוע ברובם המוחלט סוברים שהסבירות שטיפול כזה יועיל היא קטנה מאוד עד אפסית. לכן, הדבר החשוב ביותר הוא להשאיר אותו פתוח, ולאפשר לו לחפש את דרכו. אם הוא ירצה לנסות דרך זו או אחרת – התפקיד שלנו הוא להיות איתו בבחירותיו. לא לקבוע לו מה לעשות.

אני לא מצדד בפיתרון של הרב הראל כפיתרון יחיד. אני מצדד בפיתרון זה כאחת הדרכים העומדות בפני בחורים אלה. יש עוד דרכים, וכל אחד צריך לתפור לעצמו את חליפתו.

כל טוב והרבה שמחה

(אתר מורשת, ט' בניסן תשע"ד, 9 באפריל 2014)

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.