המעידה האמתית של השר-הרב פירון | כל-מיני

שר החינוך ניסה להלך בין ההלכה למוסכמות החברתיות כשאמר שזוגות חד-מיניים אינם משפחה. בעקבות הביקורת התקפל ואמר שהחברה קובעת מה היא משפחה. האומנם?

הרב פירון. תצלום: פייסבוק
הרב פירון. תצלום: פייסבוק

"עם כוח גדול באה אחריות גדולה", לימד את ספיידרמן דודו בן, ואת האִמרה הזו אפשר לפרש בשני אופנים מנוגדים: דווקא אדם בעל סמכות רחבה צריך לגלות את דעתו ברבים כי הוא רועה הצאן המוביל את העדר ועליו מוטלת אחריות ציבורית-חינוכית, או בדיוק להפך – דווקא בגלל האחריות החינוכית-ציבורית עליו למנוע פגיעה בצאן מרעיתו ולא נכון שיְלַבֶּה שנאה ומחלוקת בעם ועליו לשמור על ממלכתיות.

הרב-השר שי פירון אחז בשני הפירושים – בתחילה, בריאיון לבשבע, הוא נהג על פי הפירוש הראשון. בהיותו רב ושר חינוך ודמות שמובילה מהלכים ורפורמות, הוא הביע את דעתו הנחרצת שזוג חד-מיני אינו יכול להיקרא משפחה: "אני חושב שזכותה של מדינה יהודית, אולי אפילו חובתה, לומר לזוגות חד מיניים שמחליטים לחיות את חייהם – 'זה לא משפחה'", ומיד הוסיף: "אבל זכויות כלכליות, משכנתא, זכות להורות וכדומה – כן".

לאחר הרעש התקשורתי ולאחר שאנשים נפגעו מדבריו, בחר הרב-השר פירון בפירוש השני והיה מתלמידיו של אהרון אוהב שלום ורודף שלום: "לא עליי מוטלת המשימה להכריע מי משפחה ומי לא […] כל משפחה היא משפחה. כל מה שהחֶברה מגדירה כמשפחה היא משפחה ואני מקבל זאת באופן מלא וברור", אמר וחידד כי "זו משפחה לכל דבר בהיבט האזרחי, משפחה בהיבט הסוציולוגי, התרבותי והכלכלי. יחד עם זאת בעולם הדתי צריך לפתור את הבעיה".

החלוקה של הרב-השר פירון נכונה היא, והוא השכיל להלך מעדנות בין הטיפות – בין המישור של הלכתחילה בעולמה של תורה ובין המישור של המציאות היום. ואולם בדבר אחד חשוב מעד הרב-השר – הקביעה שהחברה היא זו שמגדירה מהי משפחה.

כל בר בי רב יודע, כולל הרב-השר פירון, כי היא התורה היא שקובעת מהי משפחה, כשם שהתורה קובעת הלכות רבות ואמיתות רבות. הדיון אינו מה התורה קובעת, אלא מה עושים במציאות שלנו עם אותה הקביעה.

למשל, ברי לכל אדם דתי שהתורה קובעת שאין לחלל שבת, ולפי זה אין מקום לתחבורה ציבורית בשבת וגם לא לחנויות מסחר הפתוחות בשבת. הדיון הוא עושים עם הקביעה ההלכתית הזו במישור הציבורי-חוקתי במציאות שלנו היום, במציאות שבה רוב עם ישראל אינו שומר שבת או אינו רואה בשבת ערך מרכזי ומקודש – האם יש לחוקק חוקים שכופים את הקביעה ההלכתית או שלא. האם תהיה תחבורה ציבורית או לא. האם חנויות יהיו פתוחות בשבת או לא.

אותו הדבר כאן – התורה מגדירה משפחה כזכר ונקבה. המדרש, ומביא אותו הרמב"ם במשנה תורה (הלכות איסורי ביאה, כא ח), יוצא נגד המציאות שהייתה במצרים ואצל הכנענים ובה "איש נושא איש ואישה נושאת אישה". יש כאן אמירה ברורה נגד מיסוד הנישואין בין שני גברים או שתי נשים. כך שהלכתית-תורנית האמירה של הרב-השר פירון ולפיה החברה היא שקובעת מה מוגדר משפחה היא אמירה בעייתית. מה יאמר השר-הרב אם החברה תחליט לקבוע שאח ואחות או אב ובתו יכולים להינשא? גם אז הוא יכריז שהחברה היא שקובעת?

בריאיון ההסבר/ההתנצלות הבהיר הרב-השר כי דבריו שזוגות חד-מיניים אינם משפחה היו "התבטאות אומללה". אני מקווה שהוא התכוון גם לדבריו שהחברה היא שקובעת ולא התורה.

***
ומילה למה שמכנים "הקהילה הגאה":

קצת פרופורציות בחיים. אתם בטוחים שקראנו את אותו הריאיון? אתם מבינים איזה מהפך חולל הרב-השר בכל הקשור לנושא ההומו-לסבי גם במערכת החינוך וגם בעולם הדתי? הנה תגובה לא-נסחפת בכלל שפרסם אחד הארגונים "הגאים":

"בדברי הדלגיטמציה שלך את המשפחות הגאות, נתת לגיטימציה לציבור השונא, האלים, הבריון. נתת רשות להציק ולהעליב בן של זוג לסביות, ללעוג לנדות ולהחרים את ההומו בכיתה. כיווצת את המורה הביסקסואלית שלא תעז לצאת מהארון בחדר המורים, נתת רשות להכות את הנער שזהותו המגדרית לא ברורה. ואף אישרת בדבריך להורה להעיף מהבית את הילדה שלא מוצאת את עצמה בתבנית היחידה ה"לגיטימית". כי הומואים, לסביות, טרנסג'נדרים וביסקסואלים הם לא במשפחה. נתת רשות לשנוא אותנו".

התגובה הזו בלי כל ספק עונה על ההגדרה "התבטאות אומללה".

הכותב יו"ר כמוך – הומואים דתיים אורתודוקסים (ע"ר)

תגובה אחת

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. החברה קובעת מהי משפחה. זה לא עניין לוויכוח אלא מציאות… לדוגמה היום אין משפחות של זכר עם הרבה נשים, בין "רגילות" ובין שפחות. כלומר יש, אבל הן בניגוד לחוק, שקבעה – החברה.
    וההתבטאות בסוף אכן היסטרית ואומללה.