משכב זכר חלק מאיסורי עריות? | שאל את הרב

האם משכב זכור אינו חלק מאיסורי העריות ולכן אינו כלול ב"לא תקרבו"? * הרב רונן לוביץ משיב

הרב לוביץ
הרב לוביץ

השאלה:

בהמשך לשאלה הקודמת, בפרשת "קדושים" קוראים על עונשי המוות שנגזרו לנכשלים באיסורי עריות (בעדים והתראה כמובן). בניגוד לטענה של הרב במאמרו ב"עמדת היהדות בשאלת היחסים בין בני מין אחד, וקווים מנחים ליישומה בחינוך" שם טען כי הפרדת איסור משכב זכור משאר איסורי עריות על ידי הכנסת איסור מעביר בנו ובתו במולך מצביעה על כך שמשכב זכור אינו חלק מאיסורי העריות ולכן אינו כלול ב"לא תקרבו", בפרשת השבוע אין את ההפרדה הזו והעונש על משכב זכור צמוד לשאר איסורי העריות.

זאת ועוד, לפחות לפי רש"י (אשר מביא את דברי חז"ל), גדר איסורי עריות נלמד מהפסוקים בפרשת קדושים ולא מהפסוקים בפרשת אחרי מות – "את מקורה הערה". כך שזה בהחלט רלוונטי להגדרת האיסור – גם באיסור משכב זכור.

אשמח לתגובתך.

התשובה:

יישר כוח לשואל על תשומת לבו הן לדברי תורתנו הקדושה והן לדבריי במאמרי הדל.

תשובתי היא שכידוע בפרשת 'אחרי מות' מופיעים האיסורים, ובפרשת 'קדושים' העונשים. משום כך העברות ב'קדשים' מסודרות לפי העונשים שמוטלים על עושיהם, והמעיין יכול לראות בנקל סדר זה כשהוא מדויק לא רק בסוג העונש, אלא אף במילים בהם התורה משתמשת לגביהם. לעומת זאת ב'אחרי מות' שבו מופיעים האיסורים, מופיע "לא תקרבו לגלות ערווה" ככותרת לכל איסורי העריות, וכאמור הם מסתיימים לענ"ד לפני איסור משכב זכר.

הדברים הם בעיניי אמת לאמתה ומשנה ראשונה לא זזה ממקומה.

כל טוב,

רונן לוביץ

(רוצים גם אתם לשאול שאלה את הרב לוביץ או רבנים אחרים?
רוצים לקרוא שאלות אחרות שנשאלו?
לחצו כאן)

תגובה אחת

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.