הרב הראשי לישראל על הסוגיה ההומוסקסואלית: "יש נושאים שהצניעות יפה להם" | הלכה

זו אמירה פומבית ראשונה של רב ראשי בנוגע לנושא ההומוסקסואלי. בריאיון למקור ראשון אמר הרב דוד לאו, הראשי לישראל, שהוא אינו "רואה פתרון בדיבור על זה בפומבי, אלא להפך, בשיחות פרטיות. יש נושאים שהצניעות יפה להם"

הרב דוד לאו. תצלום: ויקיפדיה
הרב דוד לאו. תצלום: ויקיפדיה

לפניכם קטע מהריאיון עם הרב לאו:

לסיום, שאלה מעט כללית יותר. ישנה תחושה שבכל הנוגע לסוגיות רגישות, כמו תביעות לשינויים,התמודדות עם בעיות שהעולם החדש מציב בפנינו, הרבנים הראשיים רק מובלים ומגיבים למציאות. לא מציגים עמדה ברורה וניסיון למתן תשובות. לכאורה, רב הלכתי אורתודוקסי שעומד בראש מערכת ממלכתית הוא הראשון שצריך להוביל קו בנושאים הללו.

"אי אפשר להגיד שאנחנו לא חיים בארץ ומודעים לנתונים שבה. אני לא מחכה, אני מכיר את הבעיות ומנסה לפתור אותן. ידיי עמוסות בעבודה".

אולי אביא דוגמה ספציפית יותר. למשל, העולם היהודי תוהה לאחרונה מה היחס להומוסקסואלים. את הרבנים הראשיים של מדינת ישראל – שוב, אלו שלכאורה אמורים לתת מענה לכלל בעיות העם בדורנו – לא ישמעו בסוגיה כזו. מדוע?

"אני לא רואה פתרון בדיבור על זה בפומבי, אלא להיפך, בשיחות פרטיות. יש נושאים שהצניעות יפה להם. אני מוצא את הדרכים שלי להגיע למחנכים ולשוחח איתם על בעיות שאני שומע מהם. בואו נכבד דברים מסוימים ונתייחס אליהם בצורה הנכונה. לרבנות יש מענה, אבל ישנן סוגיות שלא נכון להעלות אותן לסדר היום".

(מוסף שבתמקור ראשון, כ"ט אלול תשע"ד,24 בספטמבר 2014)

יצוין כי בריאיון הנ"ל נשאל הרב לאו גם על נישואים בין כהן לגרושה, ואולי מתשובתו בנושא הזה ניתן להקיש על דעתו בכל הקשור לנישואים חד מיניים. הנה הקטע מהריאיון:

על רקע היחס הנוכחי של הציבור למוסדות הרבנות – מדוע לא להפריד בין הדת למדינה?

"אנחנו מדינה יהודית, וכמדינה יהודית חשוב שהצביון היהודי יישמר. מייסדי המדינה הבינו את זה. רק במערכת ממשלתית ניתן לוודא שאכן יש רישום של נישואין וגירושין על פי הלכה. אולי גם נפריט את החינוך? ודאי שלא. ישנם דברים משמעותיים שהם אופייניים למדינה".

נשמע הגיוני, אבל בסופו של דבר מה יש לך לומר לבני זוג, כהן וגרושה, שמעוניינים להינשא והמדינה מונעת מהם?

"המדינה יכולה להחליט שמבחינת זכויות היא נותנת להם אפשרות לנהל משק שיתופי כזה או אחר", הגיב הרב לאו בתשובה שהפתיעה אותי, "אבל בואו נשמור את המושג שנקרא חופה וקידושין. אם רוצים להעניק להם זכויות כזכויות של זוג נשוי ושל משק בית משותף – אלו דברים שהמדינה יכולה לעשות. אם המדינה תחליט, אני לא קובע מה הקריטריונים למי לתת נקודות זיכוי במס. בכל הנוגע למושג 'נישואין', אני מבקש שנשמור אותו במסגרת חופה וקידושין כדת משה וישראל".

ובכל זאתמבחינתך ראוי לתת להם אפשרות כזו?

"אתה לא מצפה מרב שיגיד שכן, שהוא מעוניין שכהן וגרושה יגורו יחד. אתה לא מצפה שאעודד מציאות כזו. מבחינתי גם כהן ורווקה, אני לא מעוניין שיגורו יחד ללא נישואין. אבל יש הבדל גדול. אני לא הולך להיאבק על זה. השאיפה היא שיינשאו כדת משה וישראל, אבל אני מודע לנתונים וזכותה של המדינה להחליט לגבי נקודות זיכוי במס ואפשרויות שונות. אבל אם רב יבוא ויאמר שהוא מעודד מציאות כזו, מאוד אתפלא".

תגובה אחת

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. לא מפתיע. גם הוא מפקיר אותנו.
    אמנם אני לא מצפה שהוא באמת יבוא אליי עם פתרון אמיתי כל שהוא, אבל זה עדיין הצביעות צורמת.
    אחת הבעיות הגדולות של הומו דתי (וגם לא דתי, אבל יותר אצל דתי..) זה התמודדות עם הסביבה. אמנם המציאות של חשש שלא יהיו לי ילדים/אהבה (אלא אם כן אוותר על הדת) זה מה שבאמת אוכל לי את הבריאות, אבל אם לא היתה הומופוביה בחברה הדתית הייתי יכול לפחות למצוא תמיכה רבה יותר (כלשהי), ולא רק עוגמת נפש על שנאה שלא באמת קשורה לדת (הרי לא אקבל תגובות דומות אם לא אשמור שבת).
    דווקא מה שרבנים כן יכולים לעשות זה לשבור הומופוביה, ואת זה כן עושים דווקא כשצועקים בראש חוצות, ולא בחדרי חדרים. "הצניעות יפה" לפופולריות ולנוחות של הרבנים בלבד. הבריאות הנפשית של ההומו הדתי השקוף שקבור בארון בטח שלא חשובה ביחס לזה. כי ה"ואהבת לרעך כמוך" (ושלא יגידו לי "לא כלפי ציבור שעוברים בזדון על התורה" כי אני ל-א עובר על מזכב זכר) וכל השאר לא באמת חשוב שהציבור יקיים כלפי הומואים נחותים. זוטות.
    הייתי רוצה לראות אותו מגיב על זה. אבל אין מצב..
    בסדר, יש אלוהים והוא ידאג לי כבר.