מאחורי המילים של "בת מלכים בשדות בית לחם" | על האובניים

מי שוגה בחזיונות שווא ומה יש לנו ללמוד מרות המואבייה? רואי משתף מה מסתתר מאחורי השיר שפרסם בשבוע שעבר והעוסק בחג השבועות

(לשיר לחצו בַּת מְלָכִים בִּשְׂדוֹת בֵּית לֶחֶם כאן. לכל הרשומות והשירים בבלוג זה – לחצו כאן)

על האובניים חדש

חג שבועות מגיע, בנוהג שבעולם אני מקבל דוא"ל מאחד מחבריי כמה ימים טרם בוא החג, המזכיר לי שעליי לשלוח שיר וברכה לחג. אני אפילו לא יודע מתי הכול התחיל, שנהייתה קביעות שכזו שבה אני שולח שיר וברכה מקורית לחגים (אגב, אני מודה שבחלק מהפעמים שלחתי שיר שאינו מקורי שלי :-)).

שיר זה נכתב מתוך הבקשה הזו לחג השבועות.

חג שבועות הוא בעיני אחד החגים השמחים ביותר, חג שבו אנו מברכים על הפירות המבכירים, ואע"פ שאין אנו עוסקים בחקלאות כבעבר, עדיין יש הרבה יופי לראות כיצד בתי הכנסיות מתקשטים בירוק והקיבוצים חוגגים בפרחים ובבגדי לבן על טרקטורים עם חבילות הקש. והארץ כולה נצבעת לבן: בבגדים ובשולחן החג המתהדר בגבינות.

אני חייב להודות שיש בחג זה גם את הנקודה האישית שלי. החג הזה סמוך ונראה ליום ההולדת שלי, לכן אני מתרגש ושמח לא מעט שהחג קרב.

מעבר לזה, בחג השבועות שמחים על יום מתן תורה, וליל שבועות הופך לליל שימורים – לילה של לימוד תורה הנגמר עם אור ראשון של בוקר. ובשחרית כשהשמש מפציעה בשמים, נוהגים בקהילות ישראל לקרוא את מגילת רות.

רות היא אִמָּהּ של מלכות, מהדמויות האציליות של התנ"ך והאהובות עליי ביותר, נסיכה הבאה ממואב, מבית המלכות. עפ"י המדרשים רות הייתה בתו של עגלון מלך מואב, וכמוש אלוהיהם של מואב היה, והיא באה אל שדות בית לחם אלמנה ממחלון אִישָׁהּ, באה כְּזָרָה לדבוק בעם לא לה. בעם שלא רצה בה, שראה בה נוכרייה. וממנה, מרות המואבייה יצא זרע של מלכות.

דוד המלך נולד ממנה וכמוה לא היה רצוי לְאֶחָיו שעפ"י המדרש גירשוהו מבית אביו ושבא שמואל להמליך מבית ישי, לא ראה בו מועמד ראוי למלך.

אך המקרא מעיד עליו, על דוד, שהוא אַדְמוֹנִי עִם יְפֵה עֵינַיִם וְטוֹב רֹאִי (שמואל א, טז יב) וראוי למלוכה.

***

***

מבנה השיר:

הבית הראשון: הבית הראשון עוסק בבית נעוריה של רות, בית מלכותו של עגלון, על בגדי המלכות היקרים ועבודת האלילות שבו, ובסוף הבית הראשון יוצאת הקריאה של נעמי לרות וַתֹּאמֶר הִנֵּה שָׁבָה יְבִמְתֵּךְ אֶל-עַמָּהּ וְאֶל-אֱלֹהֶיהָ שׁוּבִי אַחֲרֵי יְבִמְתֵּךְ (רות א טו).

 הבית השני והשלישי: הבתים הללו מציירים את דמותה של רות בשדות בית לחם, נסיכה שבאה מבית המלוכה שאינה רגילה להתייגע בחום וללקוט שעורים תחת שמש קיץ קופחת של ארץ כנען.

בית זה מיחס את רות כמושא להילקט ע"י יְבָמָהּ.

 מָה מַעֲשָׂיִךְ בַּת מְלָכִים

 בַּשָּׂדוֹת ?

 נִלְקֶטֶת מִבֵּין הָעֳמָרִים.

רות היא המבקשת להילקט מבין העומרים, אך היא גם האוספת גרגירי שעורים שבועז בחסדו ביקש מן הקוצרים להתיר לה לאסוף ואף להשיל לה מן העומרים.

וַיְצַו בֹּעַז אֶת-נְעָרָיו לֵאמֹר גַּם בֵּין הָעֳמָרִים תְּלַקֵּט וְלֹא תַכְלִימוּהָ וְגַם שֹׁל תָּשֹׁלּוּ לָהּ מִן הַצְּבָתִים וַעֲזַבְתֶּם וְלִקְּטָה וְלֹא תִגְעֲרוּ-בָהּ (רות ב טו-טז).

הבית רביעי: בבית הרביעי רות רואה חזיון של בעלה בעודה מלקטת בשדות בועז. המשורר מבקש ממנה לא לשגות בחזיונות שווא שהרי בעלה אינו בין החיים עוד.

והחומץ המוזכר בבית זה מקורו במגילה שנאמר: וַיֹּאמֶר לָה בֹעַז לְעֵת הָאֹכֶל גֹּשִׁי הֲלֹם וְאָכַלְתְּ מִן-הַלֶּחֶם וְטָבַלְתְּ פִּתֵּךְ בַּחֹמֶץ וַתֵּשֶׁב מִצַּד הַקֹּצְרִים וַיִּצְבָּט לָהּ קָלִי וַתֹּאכַל וַתִּשְׂבַּע וַתֹּתַר (רות ב יד).

הבית החמישי והשישי: בתים אלו מתחילים בבקשתו של בועז לרות וַיֹּאמֶר בֹּעַז אֶל רוּת הֲלוֹא שָׁמַעַתְּ בִּתִּי אַל תֵּלְכִי לִלְקֹט בְּשָׂדֶה אַחֵר וְגַם לֹא תַעֲבוּרִי מִזֶּה (רות ב ח).

מבקשה זו של בועז השיר עובר אל הטבע, כיצד הטבע מאיר את רות באור של מלכות מרומז, אור אדום ויפה עיניים של שקיעה בשדות.

הבית השביעי בבית זה בן נולד לרות בשדות בית לחם, ושדות מואב, מקום הולדתה של רות, מתבקשים להשתחוות בפני משיח ה' מלך ישראל שֶׁקָּרֵב.

הבית השמיני: מלך ישראל הוא דוד המלך מתבקש להשתחוות בפני רות המואבייה ולהכיר בה שהיא אִמָּהּ של מלכות.

רות באה כזרה לארץ, יְבָמָהּ פנה מעליה ולא רצה לייבם עד כי בא בועז, ולא הביט בקנקן (במוצאה) אלא במה שיש בתוכו (במידותיה), את הניכור הזה מתבקש דוד המלך להסיר.

***

ראו כיצד ראה גוסטב דורה בעיני רוחו את זרותה של רות בשדות בית לחם וביטא זאת בציור  "רות המואבייה מלקטת שיבולים בשדה של בעז".

***

ויפות הן דרכיה של רות המואבייה שנלך בהן.

תגובה אחת

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. זוגיות חד מינית – כן !!!
    משפחה וילדים (בפונדקאות או אימוץ בדיוק כמו זוגות הטרוסקסואלים)תחת הורות חד מינית – כן !!!
    על זה המלחמה ובזה ננצח בעזרת השם את המתנגדים לענין !!!