איך מסבירים לתלמידים בכיתה ח' בחמ"ד על הורות חד-מינית? | מחנכים ור"מים

לתלמיד בכיתה ח בחמ"ד יש "שתי אמהות". איך מסבירים לתלמידים בכיתתו מה עמדת היהדות בנושא מבלי לפגוע בכבוד התלמיד ומשפחתו? * יועצת חינוכית בבית ספר ממלכתי דתי שואלת וד"ר ברוך כהנא משיב

ד"ר כהנא
ד"ר כהנא

השאלה:

שלום רב.

אני יועצת חינוכית בבית ספר ממלכתי דתי.

תלמידים מכיתה ח' פנו למחנך שלהם בשיעור שו"ת וביקשו לדעת מהי עמדת היהדות כלפי נישואין של 2 נשים. האם הדבר מותר ע"פ ההלכה.

השאלה התעוררה בעקבות הצהרה של תלמיד מכיתה ב' כי יש לו 2 אימהות (העובדה נכונה – הוריו התגרשו והאם חיה עם בת זוג).

כיצד אתם מציעים להסביר את העניין לתלמידים הבוגרים מבלי לפגוע בכבוד התלמיד הצעיר ומשפחתו.

תודה על התייחסותכם.

התשובה:

שלום וברכה.

דבר ראשון, לא אוכל להתייחס לצדדים ההלכתיים של הנושא, משום שאין לי סמכות לכך.

השאלה המעניינת אותי היא איך הייתם מתייחסים לילד שאחד מהוריו היה – נניח – מתחיל לחלל שבת. כאן הרי אין כל שאלה הלכתית, שהרי ברור שאותו הורה עובר על הלכה חמורה מן התורה.

אני מניח – מקווה, לפחות – שהייתם משתמשים בהזדמנות לדבר על מורכבות הנושא, למשל שאנשים עלולים לשנות דרך בחיים, וגם אם אתם מתנגדים לדרך שבחרו, זוהי בחירתם ואינכם יכולים לשנותה. מן הסתם הייתם יוצרים הבחנה ברורה בין הילד עצמו, שנקלע שלמצב מסובך מאוד, לבין הוריו שבחרו כפי שבחרו. בלי ספק הייתם מדגישים שהילד עצמו יכול להיות צדיק גמור (מבחינה תורנית), אם יבחר בכך, ובחירתם של הוריו אינה אומרת דבר לגביו.

ואגב, שאלת על הסברה לתלמידים בוגרים, אבל אני מניח שעיקר העבודה היא עם הילד עצמו. לחזק אותו מול תגובות של ילדים אחרים, שחלקם אולי יתקשו להכיל את המורכבות החדשה, והמוזרה להם. לבחון אילו הרהורים עולים בו עצמו, שהרי בכל מקרה מדובר בהוריו ומחנכיו. להכיל תגובת לא פשוטות שלו לפער שאולי ייווצר בין עמדת הבית לעמדת ההורים (וזה אומר ללכת על חבל דק, בין הכלה לבין גבולות החייבים להישמר במוסד דתי- דיוק הנדרש הרבה בחינוכך העכשווי).

כל זה לגבי הורה מחלל שבת.

לגבי הנושא המדובר, אני מציע לפנות, ראשית חכמה, לרב מוסמך (ואנא, רב המסוגל לראות את הבעיה מזווית הלכתית ואנושית, ולא מישהו המחפש בהלכה צידוק לדעות קדומות שיש לו. יש בהחלט רבנים נפלאים, היודעים להתמודד עם שאלות מורכבות, מתוך יידע הלכתי, ראייה אנושית ויראת שמים). אחר כך מסברים את הדברים במדויק, בלי ליצור דמוניזציה – ממש כפי שהייתם עושים במקרה שלקחתי כמשל.

ברוך

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.