המסע אל הגבריות – חלק ו | משכני אחריך

"אחרי הסדנה אני מרגיש שנפתח אצלי מקום להתלבטות, אחרי החיבור אל עצמי אני נותן משקל רב יותר לרצונות שיש לי, לתחושות שלי ולמחשבות שלי, ולא רק למה שאומרים לי שאני צריך לחשוב או להרגיש" * סוף-סוף אריה מתחיל בפועל את "המסע אל עצמי" אל עצמו

(לחצו כאן לכל הרשומות בבלוג זה)

משכני אחריך

לא מזמן פגשתי חבר ששאל אותי בעקבות הסדנה: "נו, אז אתה נמשך לנשים"?

ברור שלאחר הסדנה, או אפילו לפניה, יש המציבים לעצמם כמטרה לענות על השאלה הזו בחיוב, ואני תוהה האם אני צריך להיות מאותם אנשים? אולי זה מה שיעזור לי לא להיות תקוע יותר ולהתקדם לקראת זוגיות ומשפחה?

לפני חצי שנה התפרסמו באתר כיפה טורים של שני הומואים דתיים, אחד מתעקש על כך שהוא דתי, למרות שהוא יצא מהארון וחלק מההגדרה האישית שלו היא הנטייה המינית. מהגדרה זו מזהיר הרב אליהו גליל, ולדבריו אתייחס בהמשך.

ויש עוד דתי הומו שמחזיר את הכדור לכותב הראשון ואומר לו תתמודד. אז מה אם אתה נמשך לגברים, זה ניסיון שאתה צריך לעמוד בו, ולהרגיש אשם אם נכשלת. אם אתה מרגיש שאתה לא יכול להתמודד, תקרא לזה נפילה. אהבת מישהו, אתה חוטא, ואם ביצעת את זממך באופן גופני כלשהו זה כבר מעשה תועבה.

לא הוא זה שאמר את הדברים האלו, אלוקים אמר ומשה כתב בתורה. יותר נח להגיד שאלוקים הוא זה ששונא הומואים, אז אם יש לך טענות כלשהן אתה מוזמן לפנות אליו. הבעיה היחידה היא שאלוקים יוצא לא בסדר בכל הסיפור הזה, אז ברור שאם מישהו נמשך לגברים זאת הבעיה שלו, "כי ה' עשה את האדם ישר (סטרייט), והמה ביקשו חשבונות רבים".

האם אלו האפשרויות שלי? לבחור להילחם בעצמי, או בחלק ממני? לנסות להתמודד ולשנות? ובזמן התהליך שאני עובר אסור לי לצאת מהארון, אלא להסתיר את ההתמודדות שלי, כי אסור להתגאות בכך שאני כזה. אחרת אני מגדיר את עצמי ככזה, ואני עלול לאבד את הזהות הדתית שלי. כי אם אני מקבל את עצמי ככזה, זה סימן שאני מחליט שזה העיקר, ולא רק תוספת, כמו שמזהיר הרב אליהו גליל בטור שלו. אם יהיה לי טוב כהומו, אז אני עלול לגלות שלא טוב לי או לא נוח לי להיות דתי.

הסדנה נותנת מענה לתסבוכת הזאת בכך שיש עם מי לדבר, לא רק קשר וירטואלי, אלא באמת קשר אישי. המכנה המשותף של ההתמודדות אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד. לכן גם חותמים על כך שאף אחד לא בא במטרה להכיר מישהו לצורך קיום יחסים, הרי אנחנו כאן בשביל להתמודד. מאוד עוזר שמנטרלים את המתח המיותר מראש, מי שמחפש ריגושים יכול לחפש במקומות אחרים.

בבסיס של הסדנה מונחת המגמה להוביל את המשתתפים ללכת לטיפול, להשקיע את המאמצים והכסף על מנת להשיג את השינוי המיוחל. הרי מי שבא לסדנה רוצה להשתנות, והוא יעשה הכול, או את המקסימום שהוא יכול, על מנת לנסות להשתנות. ואם הוא לא היה בטוח בזה לגמרי לפני הסדנה, לאחר הסדנה הרצון שלו צריך להיות חזק יותר, והוא צריך להיות יותר בטוח שזה מה שהוא רוצה. וכשאתה נמצא בסביבה של אנשים שרוצים את אותו הדבר קל לך לרצות אותו הדבר.

בגישה של עצת נפש אי אפשר לצאת מהארון ולהמשיך לרצות להשתנות. יציאה מהארון היא סתימת הגולל על פני האפשרות לשינוי. אז הפתרון הוא ארון קצת גדול יותר, עם מקום לקבוצה, אפשר להרגיש בו בנח ולא מחניק ובודד ועצוב, אבל לא יותר מדי בנוח כדי שלא לרצות להישאר באותו מקום.

הקושי העיקרי הוא חוסר היכולת שלי לסמוך על הקול הפנימי שלי. האם זה הקול שלי או קול התאווה. במובן מסוים על כך בנויה הסדנה, מה שהופך אותה למתאימה לקהל יעד לאו דווקא הומוסקסואלי. אני מרגיש שמתוך השיח בין החברים אני יכול יותר להבחין בקול האמתי שלי.

אני נחשף להתמודדות של כל אחד מהמקום האישי שלו, תוך כדי שיתוף החוויה והסיפור האישיים שלי. מה שאני מספר וחושף נאמר מתוך הקשבה לאחרים, מה שעוזר לי להקשיב לעצמי ולהבין את עצמי טוב יותר. אני יכול לראות את הדומה ואת השונה שיש בסיפור של כל אחד מאתנו, אבל לא רק ההשוואה שעושה את ההבדל, אלא עצם השיח הוא שגורם לי להתבונן גם פנימה.

האמת שזה חסר לי בחברה הכללית והדתית בפרט – היכולת לנהל שיח פתוח אישי ועמוק עם אנשים. לא צריך סיבה מיוחדת כמו התמודדות עם נטייה מינית, אלא החיים מספקים לנו מספיק סיבות והזדמנויות להתעלות על עצמנו ולגלות רבדים חדשים באישיות שלנו. הסדנה היא רק פקיחת עיניים למציאות שמתחת לפני השטח, לרגשות לחוויות ולמודעות שנותנים לנו נקודת מבט חדשה-ישנה על החיים.

אחרי הסדנה אני מרגיש שנפתח אצלי מקום להתלבטות, אחרי החיבור אל עצמי אני נותן משקל רב יותר לרצונות שיש לי, לתחושות שלי ולמחשבות שלי, ולא רק למה שאומרים לי שאני צריך לחשוב או להרגיש. אני לא בטוח אם זו גישה שהבאתי יחד איתי לסדנה, או שזאת רוח חדשה שנושבת בארגון עצת נפש. כך או כך התחלתי את מה שהסדנה מכוונת אליו על פי השם שלה, "המסע אל עצמי".

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתוב תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.