צפו – הרב רא"ם הכהן: "הנושא ההומוסקסואלי – איום על היהדות" | בלעדי / פרסום ראשון

הרב רא"ם הכהן, ראש ישיבת עתניאל, השוואה את הבעיות של ההומואים והלסביות לאיום של תקופת ההשכלה על היהדות "כמו שהיו תקופות שההשכלה איימה על היהדות, היום זה מאיים". כמו כן העלה על נס את חשיבות שיתוף הפעולה בין רבנים ואנשי מקצוע בנושא ההומוסקסואלי, קרא להקשבה ולמציאת פתרון מבלי לפגוע בתורה, הסביר מדוע נדמה שהיום יש יותר הומואים מבעבר, תקף את עצת נפש על שיטת העבודה שלהם ושיבח את החוברת "דבר הסמוי מן העין, שכתב יו"ר כמוך * פרסום ראשון לכמוך

הרב הכהן (משמאל)
מימין לשמאל: הרבנים בורשטין, רימון, הכהן

בכינוס בקדושה בסימן "שיח מיני – פתיחות וצניעות", כינוס שנערך לפני ימים אחדים, היה מושב תחת השם סוגיות הלכתיות ואתיות בטיפול בתחום המיני. במושב, בהנחיית הרב ארלה הראל – ראש כולל בעפרה ומרבני עמותת כמוך, דיברו הרב מנחם בורשטין – ראש מכון פוע"ה, הרב יוסף צבי רימון – רב שכונת אלון שבות דרום ורב המרכז האקדמי לב, והרב רא"ם הכהן – ר"י עתניאל. הרב הכהן הקדיש את מרב זמנו לנושא ההומוסקסואלי.

"אחת השאלות הקשות ביותר שיש היום, בעקבות אג'נדה שלוחמת ביהדות, זה הבעיות של ההומואים והלסביות. והבעיה היא… אני הייתי מגדיר את זה – כמו שהיו תקופות שההשכלה איימה על היהדות, היום ממש זה מאיים", אמר הרב הכהן ובהמשך דבריו הסביר כי בסוגיית ההומואים יש שתי נקודות עיקריות שהן דבר והיפוכו, והגבול ביניהם דק: מצד אחד להקשיב ולהבין ולנסות למצוא פתרונות, אבל מצד שני להבין שיש איסורים מוחלטים. "נקודת ראשונה – להבין את הכאב. אני לא מדבר כרגע על הפתרון. הנקודה השנייה – הפוכה לגמרי. התורה יש בה דברים מוחלטים […] ועם כל הרצון הטוב – 'אין חכמה ואין תבונה' (ואין עצה לנגד ה' – משלי כא, ל). רב לא יכול לעשות נגד התורה […] בהקשר ההומואים – לא יהיה רב בעולם, ואם יהיה הוא לא רב – שיתיר איסור מפורש של התורה. לא יעזור שום דבר".

הרב הכהן יצא נגד רבנים שפוסקים בדברים שאינם מבינים בהם: "רב צריך מאוד להיזהר שלא לתת עצות של הבל […] רב צריך לדעת מה הוא יודע, לשלוח לאנשים שיודעים, הוא צריך לדעת להתייעץ עם אנשים שיודעים […] אני לא מבין מאיפה הביטחון העצמי של הרבנים שעונים על כל דבר? מה, לא יכול להיות מצב שאתה לא יודע? שהמציאות מאוד מורכבת?"

כדוגמה להתנהגות כזו של רבנים, הביא הרב הכהן את הנושא ההומוסקסואלי, והעלה על נס את חשיבות שיתוף הפעולה בין רבנים ואנשי מקצוע בנושא ההומוסקסואלי: "כדי לפתור (את הנושא) צריך לשבת הרבה אנשים שמבינים, אנשי מקצוע, רבנים, ולשבת ביישוב הדעת ולנתח דברים בצורה מאוד יסודית, ולא בהסכמות".

הרב רא"ם הכהן (משמאל). תצלום: בקדושה
הרב רא"ם הכהן (משמאל). תצלום: בקדושה

בהקשר הזה תקף את ארגון עצת נפש על שיטת העבודה שלהם לשכנע רבנים לתמוך בהם, ועל שהם מפרסמים תומכים מבלי שהתומכים באמת תומכים בהם. "עצת נפש של הרב אבינר – שלחו אליי כמה הצלחות שלהם ומאוד התרשמתי כי אם עוזרים למישהו – זה מצוין. מיד אחרי זה מאות טלפונים קיבלתי לכתוב פשקוויל של הסכמה על זה שהם עובדים טוב. מוריי ורבותיי, ככה לא עובדים", משחזר הרב הכהן. "אמרתי להם אני מוכן – כאשר חלק מהדברים שאמרו היו לא נכונים ולא אמתיים וגבלו בדברים לא הגיוניים – הם כתבו שם כמה אנשי מקצוע שעומדים מאחוריהם. הלכתי לשאול 'האם אתם אומרים ככה?', אמרו לי 'ודאי שאנחנו חושבים שצריך לעזור ואנחנו רוצים לעזור, אבל אי אפשר את כולם', והם כותבים בשמם, והם ביקשו להוריד. אי אפשר לכתוב דברים לא אמתיים!"

דברי הרב הכהן מצטרפים להתנהלות דומה שכבר פורסמה בעבר באתר כיפה. מתחקיר כיפה עולה כי לכאורה פוברקו שמות רבנים תומכים במודעה של עצת נפש.

הרב הכהן הסביר מתי הוא כן יהיה מוכן לתמוך בעצת נפש: "אמרתי להם 'אני מוכן לחתום'. 'על מה?' 'תושיבו פסיכיאטרים, פסיכולוגים, מורי הוראה יראי שמים, תושיבו אותם לא לחמש דקות אלא לכמה ימים שיוציאו מסמך מורכב לאחר דיון עמוק, ואני מוכן להיות שותף', אני לא בורח מאחריות. אבל אתם רוצים מן 'הסכומֶה' כזו, כמו כל ההסכמות שהרב אומר 'אני מחזיק שהוא (המחבר) תלמיד חכם', והוא לא קרא את הספרים ואחרי זה הוא חוזר בו מההסכמה? מה זה הדברים האלה?! בשאלות כ"כ מסובכות כך אפשר לענות עליהן? כך אפשר להתמודד איתן? זו לא הדרך".

בדבריו הסביר הרב הכהן מדוע נדמה שהיום יש יותר הומואים מבעבר: "איני חושב שהיום יש יותר הומואים מפעם, אבל כיוון שיש רצון עז לזֶהות באופן כללי, ואת זה אני רואה כחלק מתהליך הגאולה, עצם הרצון מוליד משבר זהות אצל חלק גדול מהבחורים והבחורות. ואותם האנשים שבאמת יש להם בעיה, ויש כאלה, הם במצוקה שאי אפשר לתאר".

הרב הכהן ציין לחיוב את הקונטרס "דבר הסמוי מן העין" – חוברת שחיבר יו"ר עמותת כמוך – הומואים דתיים אורתודוקסים ואשר נמצאת בלעדית כאן באתר כמוך: "הוא (פונה לרב בורשטין) סיפר על 'דבר הסמוי מן העין'. הבחור הנחמד הזה שכתב את אותה החוברת, הוא שלח למאה רבנים – לרב אברום שפירא זצ"ל ועד אחרון הרבנים כמוני. הוא כתב חוברת בענווה יתרה, עם צרורות של שאלות. אם הייתם רואים אותו – הבחור ביניי"ש, חולצה מכופרת, נראה חמד. שאלתי אותו שאלה – 'תגיד לי, ההורים שלך יודעים?', אמר לי 'לא'. אתם מבינים כמה מאמצים יש אדם כזה שהולך ומוציא חוברות, כמה קשיים כספיים, והוא כולו רוצה לשמור על טהרה? אתם יודעים מה הקושי?!"

יצוין כי בעקבות הקונטרס "דבר הסמוי מן העין" נפגש הרב רא"ם הכהן (והרב בני קלמנזון) עם קבוצה הומואים דתיים לפני כ-8 שנים, בתאריך י"א בטבת תשס"ח, 20  בדצמבר 2007. הרב רא"ם הכהן היה מהרבנים הראשונים שנפגשו עם הומואים דתיים, וכבר אז היה קשוב לנושא.

  • הנושא ההומוסקסואלי – צפו החל מ-7:35
  • דבר הסמוי מן העין – צפו החל מ-13:40

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.