האם הציבור אשם בניסיון הרצח במצעד, והאם לצאת מהארון או לא? | כל-מיני

"אף אחד אסור לו לגור בארון. ארון זה מוות", אמר אמר לאו בדברים שנשא בעצרת אמש, וגם האשים את הציבור שיש לו חלק בהסתה: "כל מי שישב בשולחן שבת או בבית כנסת ושמע בדיחות גזעניות והומופוביות ולא קם ועצר הוא שותף לשפיכת הדם הזו". לעומתו, רבנים אחרים כמו הרב אריה שטרן והרב הראל אומרים שמדובר בעשב שוטה וגם שלא נכון לצאת מהארון בפומבי

הרב לאו. תצלום: אביגיל פיפרנו-באר
הרב לאו. תצלום: אביגיל פיפרנו-באר

לאחר שכבר התבטא כך בעבר בפייסבוק של כמוך, הרב לאו שב וקורא להומואים לצאת מהארון.

בדברים שנשא הרב לאו בעצרת שהייתה בירושלים אמש (מוצש) קרא האשים הרב את הציבור ששמע אמירות הומופוביות כלפי הומואים ושתק, וכמו כן קרא לצאת מהארון:

"אי אפשר לומר ידינו לא שפכו את הדם הזה. כל מי שישב אי פעם בשולחן שבת או בכיתת בית ספר או בבית כנסת או במגרש כדורגל או במועדון או במתנ"ס, ושמע את הבדיחות הגזעניות, את הבדיחות ההומופוביות, את הגסות של המילים, ולא קם ועצר הוא שותף לשפיכת הדם הזו. כולנו שמענו את זה, אין כאן אחד שלא שמע את זה. אי אפשר לסבול שאחרי הדקירה של יום חמישי בערב יבוא מישהו ויבוא מישהו שמגנה את האירוע כי 'יהודי לא דוקר יהודי'. זו גזענות. 'יהודי לא דוקר אדם' נקודה. כל מתפללים בכל בתי הכנסת, כל המתפללים שמעו היום, היום הזה ממש, באוזניים שלהם, את עשרת הדברות, ובהם הכותרת. הם עמדו ושמעו 'לא תרצח'. בשם איזו תורה, בשם איזה אלוהים הולך בן אדם ורוצח, הולכים אנשים ושורפים תינוק, שורפים משפחה שלמה?

"הכול מתחיל בדיבורים שלנו בבית, בדיבורים שלנו בתנועות הנוער, בדיבורים שלנו בבתי הספר. אנחנו צריכים לקחת אחריות. אף אחד, אף אחת, אסור לו לגור בארון. ארון זה מוות. חיים זה חיים. ובחרת בחיים. אנחנו צריכים לדאוג שאף ילד או ילדה, נער או נערה, גבר או אישה, לא יפחד לגור בבית פתוח ומלא חום. זו אחריות שלנו בשם התורה, בשם אלוהי ישראל, בשם העם שמבקש לחיות כאן על פני האדמה הזו".

לפני כשנה וחצי התארח הרב בני לאו בפייסבוק של כמוך, שם נשאל: יציאה מהארון – נכון לצאת מהארון או עדיף שלא לצאת?, וענה דברים דומים: "הדבר הרע ביותר בעיניי הוא לחיות בתוך ארון. חיים בתוך ארון משולים בעיניי למוות. ולאף אחד אסור לבחור במוות. זהו ציווי פשוט של התורה – 'ובחרת בחיים'". הרב לאו חילק בין יציאה מהארון ובין צעידה במצעדים, והביע את דעתו נגד מצעד הגאווה: "יש גבול עדין מאוד מאוד בין חיים מחוץ לארון ובין 'מצעדי גאווה'. חיים מחוץ לארון הם חיים שאדם לא מתבייש בדבר שהוא לא חטא בו. מצעד גאווה הוא פריצה של רשות היחיד לעבר רשות הרבים, והוא פוגע בבידול שבין הראשיות. מצוות 'הצנע לכת' היא מצווה המחייבת כל אדם, איש ואישה, בלא שום הבדל. יש הבדל גדול מאוד מאוד בין צניעות ובין בושה. צניעות כוללת שמירה היופי בתוככי הבית. בושה כוללת כיסוי של הכיעור בעיני זר".

הרב לאו הסביר מדוע הוא מחלק בין יציאה מהארון ובין המצעד: "אדם שמצא עצמו בעל נטייה חד-מינית – לא חטא ולא פשע כי ככה הבורא יצר אותו (בדר"כ זה לא מבחירה אלא ככה הבורא יצר אותו), ולכן אין לו שום סיבה להתבייש. הוא לא עשה שום מעשה שבגינו נגזר עליו לחיות בתוך ארון. אבל אין שום סיבה בעולם לפרוץ החוצה בקול רעש גדול, ובדגלים ססגוניים כי זה המעבר שפוגע בצניעות ויוצר פריצות. אדם שיצא מן הארון צריך לחיות בשלום קודם כול עם עצמו. אין לאף אחד זכות לחטט בתוך עולמו הפנימי ולחפש בתוך נבכי הנפש שלו ולחטט ולחפש אם הוא נוהג שלא כהלכה. אדם החי מחוץ לארון צריך לקבל הדרכה אישית איך הוא יכול לחיות את חייו בצניעות ובכבוד".

צפו בנאום המלא של הרב לאו בעצרת שהייתה אתמול

יצוין כי בשאלת היציאה מהארון הדעות חלוקות. כאמור, אמנם הרב בני לאו קרא לצאת מהארון, ואולם הרב אליקים לבנון, רב השומרון ור"י אלון מורה, התבטא בעבר נגד יציאה מהארון: "רבות הדעות הקוראות לחופש, 'לצאת מהארון', לשתות מבלי להזיק. לא כך מצוות התורה. גם כאשר יש בנו כוחות שליליים, עלינו לכבוש אותם ולא לתת להם לצאת אל הפועל". גם הרב יואל קטן, ראש מכון שלמה אומן בשעלבים, קורא עד מתחנן שהומואים לא יצאו מהארון:

"רק דבר אחד אני מציע, מתחנן, מבקש בכל לשון של בקשה: אל תצאו מן הארון! אל תעשו פרסום למצבכם האישי ואל תבקשו לו לגיטימציה פומבית, כי כל הטעמים שיש לכם לכך, המוצדקים יותר והמוצדקים פחות, אינם עומדים מול החשש הכבד שצעירים שיש להם נטייה הפוכה ברמה נמוכה ו'נסבלת', ועתידם ה'סטרייטי' לפניהם, יסובבו בגללכם את ההגה שמאלה-חזק ויצטרפו לקהילה הגאה בעידודכם, ובכך יכרתו את הענף שעליו בנויים חייהם".

הרב שרלו
הרב שרלו

לעומתו הרב יובל שרלו, ר"י אורות שאול, אמר שעדיף לצאת: "אם האדם מסוגל לצאת מהארון יהיה לו יותר טוב, כי הוא יחיה חיים של אמת" – כך קובע הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה, ביחס להומוסקסואלים הדתיים. במפגש נדיר עם קבוצת הומואים ולסביות שבו השתתף הרב בסוף השבוע בירושלים, הוא הסביר: "נטייתי הטבעית באופן כללי היא שהטוב ביותר הוא לחיות כאיש אמת. אמירת האמת מסירה עול מהכתפיים, בכל הקשר". עם זאת הדגיש כי כמי שלא היה במצב זה ואינו יודע אילו קשיים כרוכים בכך, הוא אינו חש ראוי להמליץ על יציאה מהארון. כמו כן, פורסם בשם הרב שרלו ש"בתשובה לשאלה אם צריך לעודד יציאה מהארון – ענה הרב שרלו שזה תלוי בבן אדם ובסיטואציה, ושהוא לא רוצה לקחת אחריות על דבר כזה".

הרב ארלה הראל, ראש בית המדרש בעפרה, טוען אף הוא שמדובר "בשאלה מורכבת ומאד אישית", וכך ענה לשאלה אם לצאת מהארון או לא:

"ההדרכה צריכה להיות מותאמת לכל מקרה לגופו, אך אתייחס כאן בקווים כללים מהנראה לענ"ד. ישנו יתרון ביציאה מן הארון, שכן היא מקילה על האדם החש לכוד בתוך עצמו, חי בהסתרה מן העולם וכד'. מצד שני, יציאה מן הארון לעתים מקבעת דברים, מביישת את הסובבים אותך ועוד. על כן, נראה לענ"ד שדרך המלך בזה היא לבצע יציאה חלקית. כלומר, לשתף את הקרובים אליך – הורים, אחים, חברים טובים מאוד, רב, מטפל ועוד כאלה. ליצור איזה מעגל בן 5–10 אנשים נאמנים שיודעים עליך, אך לא לרוץ ולספר לכל העולם. מניסיוני עם הרבה מאד חבר'ה, הם ראו בזה ברכה והדבר שיפר את חייהם. כמובן, הכי חשוב לא לפגוע באף אחד ולכן צריך לבדוק היטב למי לספר, האם נכון לשתף את ההורים שבדרך כלל חווים חוויה קשה ועוד. הכתובת הראשונית לענ"ד היא איש חינוך שקרוב לליבך ומספיק פתוח לנושא. ממנו תתגלגל הלאה".

גם בשאלת "האשמה" בניסיון הרצח במצעד הדעות חלוקות. בעוד הרב לאו הרים אצבע מאשימה כלפי הציבור, רוב מוחלט של הרבנים סבורים שמדובר במקרה חריג שאינו מלמד דבר על הכלל.

הרב שטרן. תצלום: בקדושה
הרב שטרן. תצלום: בקדושה

הרב אריה שטרן, רבה של ירושלים, אמר כי "מדובר בעשב שוטה שמכפיש מגזר שלם".

הרב ארלה הראל אמר לכמוך כי "לא נשכח שמשוגעים יש בכל מקום, לדאבונינו. לא מתוך החברה כולה יצא איש הזוי זה, אלא מתוך חולי נפשו הלקויה. אין איש דת אחד בעולם היהדות, לא רב ולא רבנית, לא מחנך ולא מדריך, לא אדמו"ר ולא צדיק, התומך במעשה שפל זה, או תומך בכלל באלימות, גופנית או מילולית, כלפי אדם כלשהו, בשל נטיותיו המיניות, ואפילו לא בשל מעשיו בתחום זה".

לדעתו של הרב לאו הצטרפו רבנים אחדים ביניהם הרב בני קלמנזון, ר"י עתניאל, הרב יהודה גלעד, חבר הנהלת ארגון רבני בית הלל ורב היישוב לביא, והרב רונן נויבירט, רב קהילת "אהל ארי" ברעננה וממייסדי ארגון "בית הלל".

אתר סרוגים דיווח כי הרב קלמנזון פרסם מכתב ובו כתב כי "קל להתנער ולומר שמדובר בסוטים, במפלצות מכל סוג. הם מפלצות – ואנחנו הטובים והנורמטיביים לא קשורים לרצף הזה. הרצף מוכיח שמדובר במשהו יסודי שיטתי אצלנו. אני עדיין מחפש את הפגם היסודי. אשמח אם מי מכם יאיר את עיניי".

הרב גלעד כתב בפייסבוק של בית הלל: "האם מעבר לזעזוע זה אומר לנו, אנשי תורה משהו? דומני שכן. אומר זאת בהיסוס מה ובזהירות המתבקשת. אנחנו, כאנשי תורה, אמונים במידה רבה על השפה הדתית התורנית המטביעה את מושגי הטוב, הרע האסור והמותר בעיני ה'. נראה לי כי אי אפשר להתכחש לכך שמושגים כמו 'תועבה היא' 'מחלליה מות יומת' 'באש תשרף' וכיו"ב, מחוללים משהו בנפשנו […] נראה כי הגיעה העת לחשבון נפש בייחס לשפה הדתית והחינוך הדתי הנכון בעת הזאת. עלינו לקחת אחריות מסויימת גם על העיוותים העלולים לנבוע מתורתנו על מנת שלא ייאמר עלינו שכסדום היינו ולדעאש דמינו".

הרב יהודה גלעד
הרב יהודה גלעד

הרב רונן נויבירט כתב בפייסבוק שלו:

"האנשים שביצעו פשעים אלו אינם רק עשבים שוטים. עשבים שוטים אלו צמחו בשדה גדול שאפשר את האווירה הזו ולא שלל אותה לחלוטין. חובה עלינו לערוך בדק בית בחינוך התורני לכל גווניו ולחנך לקנאות בתכונות של סובלנות ודרך ארץ, אהבת האדם ואהבת הבריות, כדי לחזור לאיזון הבריא והנכון שבין דרישת הקדושה לדרך ארץ".

כאמור, רוב הרבנים סוברים שהניסיון לרצח במצעד בוצע ע"י אדם משוגע שיצא מן הכלל ללמד על עצמו יצא.

עדכון: הרב ד"ר אליהו זייני, ראש ישיבת ההסדר 'אור וישועה' בחיפה, יצא בחריפות נגד הרבנים שמאשימים את הציבור:

"גם הרצח של שירה בנקי ז"ל נעשה כר להסתה נגד ציבור שלם. חולה נפש ממש הנמנה על הצבור החרדי, שנכלא לשנים רבות בגין דקירה, שמערכת המשפט הישראלית, המכורה כולה לגישה העקומה, קיצרה את עונשו לפני העת, יצא והעמיד עצמו כשופט על מעשים שאמנם בלתי נסבלים הם בעיני התורה, אך ללא כל סמכות וללא כל זכות, ובכל זאת אתם מאשימים את הצבור הציוני הדתי! כמובן כרכתם בזדוניות מחפירה בכריכה אחת את הדקירה החולנית הזו עם פרשת 'דומא', מה שמראה כי השנאה הפתולוגית משבשת גם את ההגיון הפשוט".

(סרוגים)

תגובה אחת

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. אין לי אלא להצטער על אותם אמירות אומללות שמבקשות מן הדתי לא לצאת מהארון, בשביל אותם אלו שנטייתם חלשה.
    אני מעיד על עצמי שהתייעצתי עם הרב לאו ובזכותו יצאתי מהארון , ובזכותו חזרתי לנשום אחרי תקופה של דיכאון קליני.
    אותם אלו שנטייתם קלה (אני לא יודע אם באמת יש דבר שכזה, ומהו הכלי למדוד את זה) הרי גם כך הדת היא להם גדר והם לא ימהרו לצאת מהארון.
    ואני יודע שאנשים לא ממהרים לצאת מהארון , אף אני לא מיהרתי אלא מיציתי את כל האפשרויות וזאת ע"מ להקים בית ולהתחתן , ולכשהבנתי שהדרך אינה דרכי (הבנתי לטעמי מאוחר מידי) יצאתי מהארון.
    אגב רבים מחבריי בודקים את כל האפשרויות.
    הרבנים שמבקשים שנשאר בארון אינם מבינים שבכך הם הורגים לחלק מן ההומואים הדתיים את הנפש , שכבר לא מוצאת מקומה בכל הטיפולים למינהם.
    וידעו הרבנים שהצעירים לא ממהרים לשבור חזק שמאלה כפי דיבריהם אלא רוצים להשתייך לזרם הכללי קרי לסטרייטים.
    בדברהם אלו אני מרגיש שיש להם בורות בנושא של הטיפולים והשלכותיהם.
    אולי יש שצלחו את הטיפולים אבל מכל האנשים שאני נפגשתי בהם זה אחוזים מועטים , גם מחברי הנשואים יש הנפגשים עם גברים ולא מאושרים בהכרח.
    אני מאמין שכל אחד יעשה כהבנתו וטוב יעשו הרבנים עם ידברו עם תלמידיהם בנושאי מיניות והומוסקסואליות עוד בחטיבת הבינים ולא ישאירו את התלמידים אם פחדים וכיו"ב.
    ויתנו לאדם לבחור את מקומו , כולנו מודעים לאיסור תורה הכרוך בזה , ומי שבוחר לצאת מהארון ולחטוא בזה זה עניינו מול עצמו ומול בוראו.
    הרבנים יכולים להדריך ולהסביר את האיסור אך מרגע שאדם עשה את בחירתו טוב שיכבדו אותו על אף שהם רואים בו טועה וחוטא.
    שיש לשנוא את החטא ולא את החוטא.
    ואם יוסיפו אהבה הרי שבכך משאירים הם פתח לאדם אם ירצה לחזור.