האזינו – הרב עמאר: "מה זה לקחת דין ולשפוך דם, רחמנא ליצלן? זו שנאת חינם" | הלכה

הרב הזהיר כי אם כל אחד יעשה דין לעצמו נגיע למצב של מלחמת אחים. הרב הוסיף כי יש למחות נגד המצעד אלא שיש לעשות זאת "בדרך המותרת, בדרך המקובלת. הכול עם קנה מידה נכון". עוד סיפר כי דעת הרב עבדיה הייתה למחות "אבל לא בצורה חזקה, כדי שלא לפרסם את העניין בקהל שלנו"

הרב עמאר. תצלום: ויקיפדיה
הרב עמאר. תצלום: ויקיפדיה

אתמול (ראשון) הגיב הרב שלמה עמאר, הרב הראשי הספרדי של ירושלים ולשעבר הרב הראשי לישראל, על הרצח במצעד הגאווה בירושלים. בכך הצטרף הרב עמאר למקבילו – הרב אריה שטרן, הרב הראשי האשכנזי של ירושלים – וכן לעוד רבנים רבים שגינו את המעשה, ביניהם הרבנים הראשיים לישראל, הרב חיים דרוקמן, הרב יעקב מדן.

בריאיון למשה גלסנר ברדיו 'קול ברמה' הביע הרב עמאר את חששו מפני מלחמת אחים, קרא לא לקחת את החוק לידיים והוסיף כי יש למחות נגד המצעד אבל לא בדרך אלימה.

לפניכם הדברים המלאים של הרב, ובהמשך ההקלטה של הדברים – בלעדית לכמוך.

"התורה לא השתנתה ולא תשתנה לעולם, ומה שהתורה אסרה זה נשאר אסור. התורה אסרה רצח, התורה אסרה שאדם ייקח דין לעצמו ומי שעושה את זה זה חילול ה' נורא ואיום, זה עוון חמור מאוד. הבעיה מתחילה כשאנשים לוקחים דין לעצמם יכולים להגיע לדברים הרחוקים ביותר. יכולים לחלל שם שמים, יכולים להכפיש ציבור שלם.

"אמת, נכון הדבר שהתורה שאסרה רצח בכל חומר הדין התורה גם אסרה עוד דברים רבים של מעשי זימה ותועבה, וזה איסור גמור, אבל אין לאדם רשות ללכת לעשות דין לעצמו. אפילו הסנהדרין – אמרו עליהם בגמרא (במסכת סנהדרין) שסנהדרין שהייתה הורגת אחת לשבע שנים ויש אומרים אחת לשבעים שנה – היו קוראים להם סנהדרין של רוצחים. עד כדי כך! אדם פרטי ייקח דין לעצמו? יהיה המעשה חמור ככל שיהיה, זה לא נתון לרשותו של אף אחד ואין שום היתר ושום סליחה על הדברים האלה.

"אנחנו מצטערים. זה אותם מעשים של אנשים שחושבים שזו חוכמה גדולה ללכת להרוג – זה בגלל שהוא ערבי, והוא מוצא לו היתר כי הוא הרג יהודי. וזה בגלל שעשה מעשה חמור של תועבה, והוא מוצא לו היתר. עִם חס ושלום דברים כאלה אנחנו עלולים להגיע למצב המכוער ביותר – למלחמת אחים ה' יצילנו, לשנאת אחים, לא נחרב בית המקדש אלא מפני שנאת חינם".

 

האזינו לדברי הרב עמאר

 

המראיין: האם בגלל שנאת חינם הציבור החרדי צריך לשתוק ולא לומר דיברי ביקורת על עצם המעשים האלה ברחובה של עיר, של ירושלים, בהתגדרות?

הרב עמאר: "חס ושלום, לא נשתוק ולא נחשה, נאמר את האמת בדרך המותרת, בדרך המקובלת, מותר גם למחות, מותר להפגין אבל הכול עם קנה מידה נכון. המידה הנכונה פה היא המדברת. כשאדם לוקח דין לעצמו אז אין מידה נכונה. אז אין גבולות. אז אין דבר שימדוד מה צריך לומר. גם על המחאה יש עיון גדול בין גדולי המחנכים החרדים אם בכלל ראוי לדבר בזה, כי אצלנו זה 'בל יראה ובל ימצא', לא מדברים, אבל יש אומרים שצריך למחות. בכל אופן צריך להתייעץ עם גדולים ולהחליט, אבל הכול בדרך הנכונה. ללכת שאדם ייקח דבר לעצמו – זה לא נקרא למחות. זה לא קרא להפגין. זה כמו אדם שרואה אש ולוקח צינור של בנזין כדי לכבות את האש. כאן הרבה יותר גרוע. להתחיל לשפוך דם נקיים על עוון שאנו לא יודעים, לא הייתה עדות, לא התראה ואין לנו סנהדרין, ואין לנו דינים כאלה, מה זה לקחת דין ולשפוך דם, רחמנא ליצלן? זה שנאת חינם. למחות בדרך הנכונה לומר רבותי זה אסור, להתפלל לה' שיסיר את הרוח הרעה הזאת. כבר אין בושה בארץ. מידת הבושה שהייתה לנו לחומה ולמחסה נגד כל חטאת, היום נפרצה החומה הזו. כבר אין בושה, זה כואב וצריכים להתפלל, ואנו עורכים על זה תפילות דבר יום ויומו".

המראיין: שמעת ממרן הרב עבדיה יוסף בזמנו לגבי העניינים האלו – האם צריך למחות או לא למחות, מה היא דעתו?

הרב עמאר: "בוודאי. דיברנו רבות. ע"ה אמר שלא למחות בצורה חזקה, כדי שלא לפרסם את העניין בקהל שלנו. דעתו הייתה להתנהג לא מפני כבודם של אלה, אלא מפני כבודם של צעירי הצאן קודשים שלא ידעו ולא ישמעו שיש דברים כאלה. אבל אם צריך למחות, צריך את הדרך הנכונה, במידה הנכונה, בצורה הנכונה. אבל במצב כזה – זה לא למחות, זה להוסיף פשע על חטא, ולהגיע למצב שעלול לגרום חלילה למצב של שנאת אחים, ה' יצילנו".

יצוין כי בדברים שנשא הרב עבדיה יוסף (דרשת מוצש"ק ליל כ"ד בסיוון תשס"ז, 9 ביוני 2007 למניינם) התבטא הרב עבדיה בחריפות נגד המצעד, וקרא "למחות מחאה חריפה נגד הדבר הזה". נראה שהרב עבדיה חזר בו מדבריו.

צפו בדברים שאמר הרב עבדיה לפני 8 שנים.

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.