ד"ת לחול המועד סוכות | דבר תורה לפ"ש

חוה"מ הוא "ההומוסקסואל הדתי של המועדים" – מחד גיסא לא ממש יום חול, ומאידך גיסא גם לא ממש יום טוב. המעמד המורכב הזה בא לידי ביטוי שוב ושוב בהיבטים שונים של הלכות ימי חול המועד, כך שניתן לראות בהם צורות התמודדות שונות של החוויה הדתית עם ההגדרה ההומוסקסואלית. אלקנה בדבר תורה מיוחד

יאנג שחור לבןבואו נדבר רגע על המונח "הומו דתי". לחלק מהאנשים הוא מאתגר, חלק אחר זורם איתו, לאחרים הוא לא קיים בכלל. שנוי במחלוקת או לא, קשה לומר שמדובר בחיבור אסוציאטיבי ומידי, ורבים רואים בו קונפליקט. בלי להיכנס להמשגה מיותרת, חול המועד הוא "ההומוסקסואל הדתי של המועדים" – מחד גיסא לא ממש יום חול, ומאידך גיסא גם לא ממש יום טוב. המעמד המורכב הזה בא לידי ביטוי שוב ושוב בהיבטים שונים של הלכות ימי חול המועד, כך שניתן לראות בהם צורות התמודדות שונות של החוויה הדתית עם ההגדרה ההומוסקסואלית. אז מי אתם?

המדקדק

לא כולם יודעים אבל לפחות במקום אחד חמור חול המועד מיו"ט ושבת. נקדים ונאמר שבשבת ויו"ט חל איסור תחומין, כלומר נתון שטח שרק בתוכו מותר לשהות במהלכם ויציאה מאזור זה אסורה. בואו נאמר ששכרתי לי גוי לעבודה קבלנית (משתכר לפי ביצוע העבודה ולא לפי שכר יומי, ולכן זה לא נחשב שהוא עובד בשבילי בשבת) האם מותר לו להמשיך את עבודתו בשבת? התשובה היא תלוי – בתוך התחום אסור משום מראית עין (הרואים יחשבו שהוא מקבל שכר על יום שבת, וזה אסור) אך מחוץ לתחום מותר, שכן אסור לשכנים לצאת אל מחוץ לתחום, וממילא אינם יכולים לראות שהגוי עובד בשבילי.

מה קורה בחול המועד? אופס, כאן אין איסור תחומין. השכנים בדיוק עושים את הטיול המסורתי וכשיצאו מאותו תחום הם יראו שהפועלים שלי ממשיכים לבנות כרגיל! בעיה. מסיבה זו בחול המועד נדרשת השבתה מוחלטת של עבודות קבלניות, אפילו אם הן מחוץ לתחום.

המדקדק מקיים את האידיליה הדתית המסורתית וטוען הפוך על הפוך – דווקא האתגר ההומוסקסואלי הוא אבן בוחן! בשביל מה ניתנו לנו אתגרים אם לא לעמוד בהם?! האמת שברגיל הוא לא היה מתחתן בכלל, אבל דווקא בגלל זה הוא מוצא לנכון. תכל'ס? שאפו.

למה לא: היפסטר כבר לא תהיה.

למה כן: מותר לשים טבעת!

המתפשר

בעוד בימי חול נוהגים להעלות לתורה שלושה קרואים וביום טוב חמישה, תופס חול המועד מקום טוב באמצע עם ארבעה עולים. אולי ההסדר הפשוט ביותר לשילוב "חול" ו"מועד" – אינטואיטיבי, פשוט ולא מתחכם.

המתפשר הולך על החבל הדק שבין הרצוי למצוי, הוא מצא לו אזור נוחות שבו הוא מסנתז את שני העולמות, לא מאה אחוז 'פה' ולא לגמרי 'שם'. חול המועד כזה. ביותר ברור? הטייפקאסט של ההומו הדתי.

למה לא: דורש שיווי משקל.

למה כן: אחרי חול המועד מגיע חג שני.

הממדר

אחת ההלכות המפתיעות היא המנהג הרווח שלא להניח תפילין בחול המועד. אמנם יש בזה דעות שונות (המחייבות להניח כרגיל; להניח בלי ברכה; להניח בצנעה) אך בארץ ישראל נמנעו להניח בשל דברי הזוהר שאסר על פי הסוד. לא בדיוק המקור ההלכתי המקובל, אבל זה שאתה לא מניח תפילין לא אומר שאתה לא אוכל, ישן ומטייל בסוכה, אחרי שנטלת סט מהודר.

הממדר סוגר עסקאות עם אלוקים ותופר לעצמו עסקת "כפי יכולתך". חלק מהחובות נזנחות, אחרות מאומצות בחום. לא בטוח שהוא רוצה להגדיל בשקל תשעים, אבל מי אתה שתגיד לו מה לעשות ומה לא.

למה לא: סתירה פנימית.

למה כן: רוקד על שתי חתונות.

הלא סגור על עצמו

איסור מלאכה בחול המועד הוא איסור מורכב – במצבים מסוימים הותרה המלאכה לגמרי ובאחרים נאסרה לחלוטין. מלאכת אומן – זוהי מלאכה שיש בה טורח. כלומר כזו הנמשכת זמן רב או דורשת מיומנות והיא  אסורה, אך לצורך תיקון מאכלי החג או משום דבר האבד, היא מותרת.

מלאכת הדיוט – אסורה, ואולם לצורך המועד או לצורך רבים היא מותרת.

הלא סגור על עצמו משלב בין הגישות השונות, ובאופן כללי הוא בשלב שאינו ממש בטוח מה עליו לעשות. בימים זוגיים הוא מתפשר, באי זוגיים ממדר, בשבתות וחגים מדקדק, כי בכל אופן כבר יש אווירה ולא צריך להיות נודניק.

למה לא: אפשר להתבלבל בימים.

למה כן: כשתחליט זה כבר יהיה לתמיד.

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתוב תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.