תמימות דעים בקרב רבני הציונות הדתית: "אסור להשתתף בחתונה חד-מינית" | הלכה

רבנים מכל הקשת של הציונות הדתית, למן הרבנים המזוהים עם בית הלל דרך צהר וכלה בדרך אמונה, קובעים שאין להשתתף בחתונה של הומואים ואפילו אין לאחל "מזל טוב". הרבנים סתיו, אפרתי, שרלו, פאוסט ולוביץ נדרשו לנושא, ורק אחד מהם מתיר להביע תחושת שמחה

בדורות האחרונים הזמנה לחתונה חד-מינית נעשית יותר ויותר נפוצה, ובמצבים הללו עולה השאלה האם ללכת לאירוע או לא.

הרבנים המשיבים ב"שאל את הרב" כאן באתר כמוך נדרשו לסוגיה. לפניכם השאלה ותשובת הרבנים רונן לוביץ, יחיאל פאוסט, יובל שרלו וברוך אפרתי. (התשובה של הרב דוד סתיו מופיעה בנפרד בסוף):

הליכה לחתונה של זוג הומואים

שלום,

אשמח לתשובה בכמה נושאים:
1. א. אם מכר הומו הזמין אותי ל"חתונה" שלו – האם אסור ללכת או רצוי שלא או אפשרי שכן?

ב. האם יש חילוק אם הוא בן משפחה לעומת אם מכר?

2. א. אם אסור ללכת – מצד איזה דין? אם מחזק ידי עוברי עברה, מה החילוק בין זה ובין קנייה בחנות שאינה שומרת שבת?

ב. האם מותר לומר "מזל טוב" או מילות עידוד או מילות אישור אחרות?

תודה

התשובה של הרב רונן לוביץ

לשואל היקר

שלום רב,

הרב לוביץ
הרב לוביץ

שאלתך המעניינת ראויה לתשובה ארוכה, אך דווקא מפני שהיא עשויה לעניין רבים באופן מידי, אני רואה לנכון לענות מהר ובקצרה.

לדעתי אין ללכת לחתונה של בני זוג מאותו המין שכן יש בכך הכרה ועידוד לנישואים כאלה. אני סבור שיש לגלות הבנה לזוג כזה על כך שהם עורכים התקשרות של ברית ביניהם, ויש מקום לגלות התעניינות ולהביע בפני המכר או הקרוב תחושה שאתה שמח בשמחתו על כך שהוא מצא בן זוג קבוע אתו הוא רוצה לחלוק את חייו, וזאת מתוך התעניינות ידידותית, אנושית וטבעית. ברם השתתפות באירוע המוגדר כחתונה כמוה כהכרה בלגיטימציה של מיסוד הזוגיות ההומוסקסואליות, דבר החותר תחת יסוד המשפחה בישראל, שראשיתו כבר בפרשת 'בראשית'.

אינני רואה כל דמיון בין הנושא הנדון לבין קניה בחנות שאינה שומרת שבת שמתבצעת ביום חול. אילו הייתי קונה בחנות כזו בשבת אכן הייתי מחזק בכך את העבירה והדבר היה אסור. בדיוק באותה מידה מותר להיענות להזמנת אותו קרוב המתחתן, ולבקר אצלו לפני מועד החתונה או אחריה, אך הגעה לחתונה מביעה תמיכה והזדהות.

כל טוב,

רונן לוביץ

הרב יחיאל פאוסטהתשובה של הרב יחיאל פאוסט

שלום רב

איני חושב שזה שייך למסייע. בקנייה בחנות שמחללת שבת יש מקום לחשוש למסייע אם כי גם שם זה לא פשוט.

אם כוונתך לחיזוק ידי עוברי עבירה – הרי שכאן ודאי שייך הדבר. בקנייה בחנות כנ"ל שהקנייה נעשית בהיתר – לא נראה.

היסוד לדברים הוא במשנה בשביעית פרק ה משנה ו ואילך ובפרק ד משנה ג'. ומספר פירושים נאמרו בדברים.

על המשנה ומחזיקין ידי עובדי כוכבים בשביעית אבל לא ידי ישראל, כתב בתוספות חדשים: נראה דקמ"ל דאפילו בזמן הסכנה שהתירו לעבוד, מ"מ אסור לומר זה לזה יישר כוחך או עשה וצלח שזה נראה כשמח בביטול המצוות ובועט בה….

פשוט שאין כל היתר להשתתף בשמחה על ביטול מצווה. לא על זה נאמרו ההיתרים השונים של תלייה בהיתר או משום דרכי שלום..

האם מותר לאדם לשבח ולשמוח על חילול שבת כדי לרצות את שכנו או חברו?!

האם מותר להוציא דבר שקר מהפה או דברי הבל. איזה מזל ואיזה טוב.

לא קל לעמוד בסיטואציה זו. אמור לחברך/קרובך, אני מאד אוהב אותך אך איני שם. לא פיסית ולא רגשית. זה לא טוב וראוי לך.

יחיאל

הרב שרלו
הרב שרלו

התשובה של הרב יובל שרלו

שלום וברכה

זו שאלה רגישה ועדינה, המפגישה עניינים רבים, למן אלה שבין אדם לחברו, דרך בין אדם למקום, ועד לעניינים שבין אדם לעצמו. כנראה גם שאין תשובה אחת שהיא נכונה תמיד למצבים אלה.

ברם, באופן עקרוני, איני מבין כיצד ניתן להשתתף באירוע שכולו מנוגד באופן מהותי לכל עניין הלכתי שאנחנו מכירים. יש הבדל בין חיפוש ומציאת דרך לבחור או בחורה שנמשכים לבני מינם, ובין חיקוי מוסד הנישואין, שמהווה בעיטה גלויה וחשופה לעולם ההלכתי ולדרכה של תורה. זה עוד הרבה לפני שאלת חיזוק עוברי עבירה וכדו' – זו השתתפות באירוע המנוגד לחלוטין לקדושת הנישואין בישראל.

אני גם מתקשה לברך "מזל טוב" או כל עניין אחר, ומצד שני לא הייתי הופך להיות אויבו של אותו אדם.

כל טוב

הרב ברוך אפרתי
הרב ברוך אפרתי

התשובה של הרב ברוך אפרתי

שלום

א. אסור ללכת לאירוע של 'נישואי' בני אותו המין, שזהו דבר תועבה השנוא בעיני ד'.

ב. אין חילוק מיהו האדם

ג. אסור להשתתף בהתכנסות שכולה עבירה על דבר ד', אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד ובמושב לצים לא ישב. זהו בגדר פשיעה, דהיינו מרידה בד', ולא רק בגדר חטא או עוון.

ד. שום מילה

כל טוב

הדעה של הרב דוד סתיו

בגיליון החדש של צהר דנים הרב דוד סתיו ובנו אברהם סתיו בשאלה האם מותר להשתתף בחתונה המנוגדת להלכה, כמו חתונה חד-מינית וכמו חתונה עם מי שאינו יהודי, והם מסיקים כי "נראה בפשטות כי חובה להימנע מלהשתתף בחתונה המנוגדת להלכה".

במאמרם "השתתפות בחתונה המנוגדת להלכה" הם מצביעים על סדרה של איסורים הכרוכים בהליכה לאירוע – האיסור לסייע בידי עוברי עברה ולחזקם, האיסור להחניף לעוברי עברה, האיסור להשתתף בסעודה של איסור, האיסור להתחבר לרשע ועוד. עם זאת, הם מציינים, אם ההיעדרות תגרור פגיעה קשה במרקם היחסים (המשפחתיים או החבריים) עם המזמין, יש לשקול אם להתיר ויש לשאול שאלת רב.

לפניכם המאמר המלא:

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתוב תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.