ראש ביה"מ של בית הלל: "אוזן רגישה תזהה את האוריינטציה של מנסחי המסמך גם בשאלת הפתרון המעשי להומו הדתי" | הלכה

את הדברים אומר הרב עמית קולא, ראש בית המדרש ההלכתי בארגון רבני בית הלל, בריאיון בלעדי לאתר כמוך. הרב גם משתף בנעשה מאחורי הקלעים של גיבוש פסק ההלכה בנושא הקהילה הדתית ויחסה לחד מיניים. הפסק פונה אל הקהילות ומגדיר קווים מנחים ליחס הראוי אל חד מיניים המבקשים להשתלב בקהילה, והוא יוצג ביום ראשון בכינוס "הלכה והכלה – יחס הקהילה הדתית לחד-מיניים"

הרב קולא
הרב קולא

כשמונה חודשים לאחר שארגון בית הלל דן בנושא יחס הקהילה הדתית להומואים הדתיים, ביום ראשון יהיה הכינוס המיוחד של הארגון, ובו יוצגו המסקנות. כמו כן תוצג חוברת אשר תכלול, בין השאר, את פסק ההלכה בנושא הקהילה הדתית ויחסה לחד מיניים. הפסק פונה אל הקהילות ומגדיר קווים מנחים ליחס הראוי אל חד מיניים המבקשים להשתלב בקהילה. יצוין כי זו הפעם הראשונה שארגון רבני כלשהו בישראל דן בנושא ומפרסם מסמך הלכתי בעניין. 

לרגל הכינוס המיוחד, הרב עמית קולא, ראש בית המדרש ההלכתי בארגון רבני בית הלל ורב קיבוץ עלומים, התראיין לאתר כמוך.

כבוד הרב, ארגון בית הלל קיים כבר 4 שנים. למה דווקא כעת החלטתם להידרש לנושא? 

הצורך לעסוק בסוגיות החד מיניות ובעיקר בדבר אחריותה של הקהילה, מצוי בתודעתנו כבר כמה שנים.

אין סיבה אחת שבשלה נדרשנו לליבונה של הסוגיה דווקא עכשיו. אמנם אי אפשר להתעלם מן ההתעצמות של הוויכוח הציבורי, שנקשר גם במעשה הרצח של שירה בנקי.

כמו כן, היעדים של בית הלל בשנים הקרובות מבקשים להיות ממוקדים בגורמים שלעתים מוזנחים בחברה בכלל והחברה הדתית בפרט. סוגיה זו מממשת נכונה את האתגר.

מה קדם להחלטה שתפרסמו בכינוס? עם מי התייעצתם בעניין – רבנים, אנשי מקצוע, הומואים דתיים, אחר?

הכינוס הוא תוצר של עבודה מאומצת של יותר מחצי שנה. בחודש אלול היה לנו כנס פתיחה ובו רבני בית הלל ורבניותיו נפגשו עם רבדים שונים בסוגיית החד מיניות. בכנס השתתפו נציגי הארגונים השונים מהקהילה ההומו-לסבית, היו סיפורים בגוף ראשון והיו סקירות הלכתיות מפי רבנים שונים. קיימנו דיון ראשוני והמאמץ הופנה לכיוון בית המדרש ההלכתי.

בית המדרש קיים שתי פגישות בסוגיה זו, ובהן נבחנו הסוגיות ההלכתיות וגובש הקו המנחה למסמך ההלכה. הדיונים הועמקו בהתייעצות עם מומחים נוספים בסוגיה שהופיעו לפנינו. אז ניגשנו לניסוח המסמך. המסמך הוא פרי עמל של עשרות רבניות ורבנים, שבמאות פוסטים השתתפו בדיון בקבוצה מיוחדת שנפתחה לשם כך. למסמך היו כמעט עשר טיוטות והאחרונה תפורסם, כאמור, בכינוס.

האם היו חילוקי דעות מהותיים לפני שנתגבש הנוסח הסופי? אם כן, מה היו נקודות המחלוקת?

היו חילוקי דעות כמו שרמזתי בתשובה הקודמת. המחלוקת נגעה לשאלה איך להעריך את הקשר בין בני זוג מאותו המין על פי ההלכה. עד כמה להיות רגישים כלפי מי שעלול להיפגע מן המסמך – מימין ומשמאל, כמה לומר דברים מפורשים וכמה להבליע, האם לפרט באופן מעשי את האפשרויות העומדות בפני הקהילה או שמא להותירן בעמימות, ועוד.

נשמעו קולות שלא נכון לבית הלל להידרש לנושא הזה?

הנושא היה תוסס במיוחד. המעורבות של רבני בית הלל ורבניותיו בדיון בסוגיה ובמפגש בית המדרש היו הן בכמות והן באינטנסיביות גבוהות יותר מאשר נושאים אחרים. התחושה הייתה שהעיסוק הוא בנושא בוער שחובה לטפל בו. ממילא לא נשמעה עמדה, לפי מיטב זיכרוני, שקוראת להימנע מלדון בסוגיה.

מה "הכותרת" או המסר המרכזי של ההחלטה שתפרסמו?

לשם מענה לשאלה זו יש להגיע לכנס או לפחות לקרוא את המסמך. הנושא רחב ומורכב יותר מכדי האפשרות להכילו ב"כותרת". יש הרבה יותר מתחת לכותרת.

שם הכינוס הוא "הלכה והכלה", אבל כבר היו הצהרות של רבנים בעניין כגון הצהרת העקרונות של הרבנים בארה"ב. מעבר ל"הבנה והכלה" – דבר חשוב כשלעצמו – עד כה לא הוצע פתרון ממשי לנושא. מה תכלס אמור לעשות מי שנמשך רק לגברים, איך עליו לחיות את חייו. יותר מה עליו לעשות ופחות כיצד על הקהילה להתנהל מולו. האם להחלטה שלכם יש השלכות מעשיות? למשל, פתרון ממשי להומו שהיה בטיפול ולא השתנה ותוהה מה עליו לעשות כעת.

אין זיקה ישירה בין האמור במסמך ובין תשובה אפשרית לשאלתך, ואת זה ברשותך נשאיר כאמור לכינוס. אוזן רגישה תוכל להקשיב ולזהות את האוריינטציה של מנסחי המסמך גם בשאלה זו.

האם ההחלטה הזו היא צעד ראשון בנושא ויהיה לו המשך או מבחינתכם המסמך שיפורסם די סותם את הגולל על הנושא?

יש בהחלט שני ענפים שעשויים להיות המשך למסמך זה. האחד הוא פירוט מנומק ומושכל של האמירה העקרונית שבמסמך, והשני הוא שינוי המוקד שקיים כרגע בכל הנוגע להתייחסות לנושא. יש אפשרות סבירה שתנועת בית הלל תמשיך לעסוק בסוגיה לאור תכנית העבודה הכללית שלה ולאור ההד שאנו מצפים שהמסמך הראשון העומד לפנינו יחולל.

כנס בית הלל 1

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.