הרב קולא: "אם המסמך של בית הלל היה פורץ דרך גם בתחום האיסור, השפעתו הייתה נמוכה יותר" | הלכה

כך אמר הרב קולא בכינוס של בית הלל שהציג את הפסק של בית הלל באשר ליחס הקהילה להומואים דתיים. לפניכם הדברים המלאים שאמר, כולל דברי הפתיחה של הרב נהוראי, יו"ר רבני בית הלל * צפו בדברים

הרב מאיר נהוראי, יו"ר רבני בית הלל

"מדובר בתהליך ולא בפתרונות קסם. הפסק של בית הלל בא לפתוח את הפתח".

הרב עמית קולא, ראש בית המדרש של בית הלל

"במסמך אין חידוש. היסודות שמרכיבים את המסמך הם שני יסודות פשוטים שכל דיון הלכתי מחויב להסכים להם: הראשון, קשר מיני בין שני אנשים מאותו המין אסור על פי ההלכה. השני, יש לשתף אנשים כאלה, יהיו מעשיהם אשר יהיו, בתוך המסגרת של הקהילה […] וחובה הלכתית לקרב ולהתקרב. כן יש קצת חידוש במסמך – דיבור על מה שלא מדברים. בקהילה דתית יש נטייה שלא לדבר על זה […]  עוד צד של חידוש – ההכרה במציאות שיש דבר כזה הומו דתי. זה לא אוקסימורון. בשיח הדתי יש מחשבה שלומר את שתי המילים האלה יחד – זה תרתי דסתרי […] והדבר השלישי הוא ההכרזה הברורה שהנטייה איננה חטא […] והדבר הרביעי – אל לקהילה להפנות עורף לאנשים כאלה. האמירה הזו אינה פשוטה לרבים מחברי הקהילה הדתית.[…] אף קהילה לא תסרב לערוך ברית מילה לזוג מחללי שבת. מאוד קשה למצוא קהילה שתקבל בזרועות פתוחות ברית לילד של זוג הומואים".

"גם אם המסמך אינו מציג פתרון, אבל האמפתיה עולה מהמסמך הזה. הפסק שלנו כבר מעורר מחלוקת – הקריאה לקהילות להכיל בקהילה בעלי נטייה חד מינית. הקריאה לקבלם יכולה לעודד חטא ומדרבנת אנשים לפרוץ חומות שנובעים מלחץ חברתי, אבל עמדתנו במסמך שהלכה לא תעודד חטא".

"אם המסמך היה פורץ דרך גם בתחום האיסור, ההשפעה שלו הייתה נמוכה יותר".

"הקריאה במסמך להכלה קהילתית היא עמומה. אין מענה מובהק לשאלה מה כן ומה לא. היו לנו ויכוחים על מילים, על מילה שיורידו אותו או שישימו אותה […] היו גם ויכוחים עד כמה לתת משמעות פרגמטית למסמך […] לאחר שהמסמך יוצא לאוויר העולם יש מקום לתת לו גם משמעות פרגמטית".

 

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.