תרגום עברי ראשון למכתב החשוב של הרב החרדי אהרון פלדמן בנושא הומואים דתיים | הלכה

"אין צורך שהומוסקסואל ישנה נטייתו המינית (אם זה אפשרי בכלל), אלא שהוא יפסיק פעילות זאת" * "האם ניתן לצפות מהומוסקסואל לחיות כנזיר? אני מאמין שהומוסקסואל יהודי מסוגל לעשות זאת אם הוא יחליט שהעם היהודי הוא 'אשתו וילדיו'" * "חשוב שתשלים עם ההומוסקסואליות שלך, אבל כדי לעשות זאת, חיוני שתשנה את עמדתך הרחק מהאופן שהחברה המערבית רואה את החיים, ובמקום זאת תסתכל על מיניות בפרספקטיבה הנכונה" * "למי שאין היכולת לבנות משפחה עדיין יש חיים שלמים של הזדמנויות בלתי מוגבלות לשרת את ה'" * תרגום ראשון למכתב של הרב פלדמן, חבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל בארה"ב

הרב פלדמן
הרב פלדמן. תצלום: ויקיפדיה

הרב אהרן פלדמן הוא ראש ישיבת נר ישראל בבולטימור, מרילנד, וחבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל בארצות הברית.

מיוחד לאתר כמוך – לפניכם תרגום עברי ראשון למכתב שנכתב במקור באנגלית בכ"ו באדר תשנ"ח (24 במרס 1998).

במכתב הרב פלדמן משיב להומוסקסואל דתי שביקש ממנו מבט תורני על הנושא.

__________ היקר,

קיבלתי את מכתבך לפני כמה ימים וכאבתי מאוד את הייסורים שעברת במשך שנים כה רבות בגלל ההומוסקסואליות שלך, ייסורים שהם מורכבים בעיקר כעת שנהיית בעל תשובה. ביקשת ממני מבט תורני על הבעיה שלך. אני ממהר לענות לך מתוך תקווה שמה שאכתוב לך יעזור לך באופן כלשהו.

אני מאמין כי הדרך שבה הלכת היא נכונה: עליך לסרב להתכחש לטבעך כהומוסקסואל, ובה בעת לסרב להתכחש ליהדותך. אין סתירה בין השניים אם רואים אותם בפרספקטיבה הנכונה. היהדות מתייחסת בשלילה לפעילות הומוסקסואלית, אבל לא אל הטבע ההומוסקסואלי. מקור הטבע הזה, יהא אשר יהא, בין  הוא גנטי ובין נרכש (התורה אינה מחווה כל דעה בעניין), הוא חסר חשיבות. טבע זה אינו מפחית את, או משפיע על, יהדותו של הומוסקסואל. הוא אהוב בעיני א-לקים ככל יהודי אחר, והוא אחראי ככל יהודי לקיים מצוות. הוא מחויב להשיג את מטרות החיים ע"י הכוונת חייו כלפי צמיחה רוחנית, קדושה ועבודת המידות – לא פחות מכל יהודי אחר. הוא יזכה באותו חלק בעולם הבא שכל יהודי זוכה לו, לכל הפחות משום היותו מצאצאיו של אברהם אבינו, ולכל היותר ע"י הקדשת חייו לשירותו של א-לקים.

לפעילות הומוסקסואלית קודמת אין השפעה על יהדותו של אדם. על אף היותה עברה חמורה, לכל יצורי האנוש יש באופן טבעי חסרונות רוחניים, ומסיבה זו ניתנה להם התשובה. לתשובה יש היכולת להחזיר אדם למצב גבוה אף יותר מזה שהיה בו לפני החטא. לפיכך, הומוסקסואל יהודי צריך להתחייב לעלות על מסלול שבו, בסופו של דבר, הוא ייפטר מהפעילות ההומוסקסואלית. אין צורך שהוא ישנה את הנטייה המינית שלו (אם זה אפשרי בכלל), אלא שהוא יפסיק פעילות זאת. ברור כי לרבים יהיה זה דבר קשה, וכי השגת מטרה זו תיקח זמן. אבל זה חייב להיעשות ויכול להיעשות.

למשפחה וילדים יש חשיבות בחברה היהודית, אבל מי שאין לו אלה אינו צריך להרגיש שהוא אינו חבר מלא בקהילה. הפרק בישעיה נ"ח (זוהי פליטת קולמוס. הפסוק מופיע בישעיהו נ"ו – עורך אתר כמוך), הנקרא ע"י יהודים בכל העולם בכל תענית ציבור, מכוון להומוסקסואל: "וְאַל-יֹאמַר הַסָּרִיס, הֵן אֲנִי עֵץ יָבֵשׁ. כִּי-כֹה אָמַר ה' סָּרִיסִים אֲשֶׁר יִשְׁמְרוּ אֶת-שַׁבְּתוֹתַי, וּבָחֲרוּ, בַּאֲשֶׁר חָפָצְתִּי; וּמַחֲזִיקִים, בִּבְרִיתִי. וְנָתַתִּי לָהֶם בְּבֵיתִי וּבְחוֹמֹתַי, יָד וָשֵׁם–טוֹב, מִבָּנִים וּמִבָּנוֹת:  שֵׁם עוֹלָם אֶתֶּן-לוֹ, אֲשֶׁר לֹא יִכָּרֵת".

האם ניתן לצפות מהומוסקסואל לחיות כנזיר? אני מאמין כי הומוסקסואל יהודי מסוגל לעשות זאת אם הוא יחליט כי העם היהודי הוא "אשתו וילדיו". הוא יכול לעשות זאת אם הוא מתמסר בכל רגעי הפנאי שלו לרווחת בני עמו. יש תחומים רבים שבהם הוא יכול לעשות זאת.

מאחר שאין לו משפחה, הומוסקסואל יכול לתרום ליהדות תרומה ניכרת שאחרים אינם יכולים. למשל, הפצת יהדות בקהילות קטנות שבהן אין משאבים לגידול משפחה יהודית. אני מכיר מקרה שבו רב הצליח להוות השראה ליהודים של עיר שלמה במשך למעלה מ-40 שנה מפני שמסיבות שונות הוא לא התחתן מעולם. מאחר שלא היו בתי"ס דתיים באותה עיר, הרבנים שהחזיקו במשרה זו לפניו עזבו את המקום כשילדיהם היו צריכים להתחיל ללכת לביה"ס. אבל הרב הזה, מאחר שלא הייתה לו משפחה, נשאר שם והייתה לו השפעה אדירה על כל העיר.

פעילויות הדורשות נסיעות רבות, כגון התרמות, שהן תחום חיוני בהישרדות יהודית, מבוצעות בצורה המיטבית ע"י אדם שאינו כבול למשפחה. אני מכיר הומוסקסואל שסייע בהקמת כמה מוסדות חשובים באמצעות ההתרמות שלו והוא מודה לנטייה המינית שנתנה לו את החירות לתרום תרומה זו.

אפילו בתוך הקהילה של האדם עצמו, התמסרות למטרות ציבוריות יכולה להיעשת בקלות רבה יותר ע"י מישהו שאין לו מחוייבות משפחתית. כמה אנשים שאני מכיר הפכו להיות חברים מוערכים ופעילים בקהילותיהם במהלך חיייהם על אף שהיה ידוע כי אין להם עניין בנישואין.

אין זה מקרי שהומוסקסואלים הם בדר"כ רגישים יותר לצורכי אחרים ולעניינים רוחניים (ע"ע האחוז הגבוה של הומוסקסואלים בתחום האמנוּת) משאר האוכלוסייה. זאת משום שתפקידם בקהילה אמור להיות כזה שבו המשפחה שלהם היא העם היהודי. הרגישות שלהם היא כלי רגשי שהוענק להם לשם התמסרות לאחרים, ואמפתיה עמם.

הקדשת החיים למען אחרים בדר"כ אינה נחשבת אפשרית בעולם המודרני, כיוון שמילוי הרצונות והתאוות האישיים של האדם נחשב המטרה העיקרית בחיים. דבר זה גרם לקהילה ההומוסקסואלית להחצין את הפעילות המינית שלהם, כמו לומר לשאר העולם "ראו, אנחנו יכולים ליהנות בדיוק כמוכם!". זוהי תגובה מובנת לתרבות המאמינה כי בלי סיפוק מיני החיים הם כישלון. אבל אמונה זו היא הן שגיאה מוחלטת והן סטייה מן האנושיות הטבעית.

העובדה היא שלא פעילות הומוסקסואלית ולא פעילות הטרוסקסואלית מעניקה אושר לבני אדם, כמו שאפילו מבט שטחי בעולם הבלתי מאושר שלנו מוכיח. הפעילות היחידה שיכולה לגרום לנו אושר היא חתירה להשגת המטרות האמתיות בחיים. החיים אינם אמורים להיות זירה לסיפוק חומרי. הם נועדו למימוש דברי א-לקים ע"י התקרבות אליו ושירותו ע"י קיום מצוותיו.

פעילות מינית, שבאמצעותה ניתן לבנות יחידה משפחתית, היא רק אחת מהפעילויות דרכן אדם יכול לשרת את ה'. אבל למי שאין היכולת הזאת עדיין יש חיים שלמים של הזדמנויות בלתי מוגבלות לשרת את ה'.

כתבתי בתחילת דבריי שחשוב שתשלים עם ההומוסקסואליות שלך. אבל כדי לעשות זאת, חיוני שתשנה את עמדתך הרחק מהאופן שבו החברה המערבית רואה את החיים, ובמקום זאת תסתכל על מיניות בפרספקטיבה הנכונה.

איך היהדות רואה את הסיבה לכך שמישהו נולד או נהיה הומוסקסואל? החיים אמורים להיות סדרת אתגרים שדרכם אנו גדלים רוחנית. כל פגם פיזי מפחית את ההנאה מהחיים, אבל מצד שני התמודדות עם האתגר בפגם כזה עשוי להיות אחד ממקורות האושר ותחושות ההישג הגדולים ביותר. אתגרים הם מהות החיים, וההומוסקסואליות היא אחד האתגרים הללו.

קשה לנו להבין מדוע חלק מהאנשים קיבלו חסרונות מסוימים כאתגרים בחייהם ואחרים לא. איננו יכולים להבין את דרכי ה', אבל אנחנו יכולים להיות בטוחים שיש חסד במכשולים אלה. כשמצליחים להתמודד עם החסרונות הללו, הם מעניקים לנו סיפוק גדול יותר מחיינו ומסירות רבה יותר לקב"ה מאשר לוּ לא ניתנו לנו.

להומוסקסואל יש פגם ברור – הוא אינו יכול להקים משפחה, אבל כזה שאינו צריך למנוע ממנו להתפתח לאדם שהקב"ה היה רוצה שיהיה. כשמתמודדים עם האתגר שבחסרון הזה, הגמול גדול הרבה יותר.

אוסיף ואומר שאינני חושב שעליך בהכרח לוותר על התקווה שביום מן הימים תהיה לך משפחה. נפלאות דרכי הא-לוקים. למשל, הייתי פעם מעורב אישית במקרה שבו אישה התחתנה ביודעין עם גבר הומוסקסואל כדי לעזור לו להתגבר על מצבו. בעקבות כך הם הקימו משפחה גדולה. הדבר הצליח רק בזכות העובדה ששניהם היו דתיים מאוד. יש יסוד לתקווה שבכך שתקבל על עצמך חיים בשירות א-לקים, תתגבר גם אתה על הבעיה שלך. דבר אינו בלתי אפשרי אם אנו ראויים לסיוע א-לוקי. "היד ה' תקצר?"

אני מקווה שהרעיונות שביטאתי כאן יהיו לך לעזר. במאבקך לקראת השגת מטרות חייך, זכור שאינך ייחודי: כל האנושות עסוקה באותו מאבק. רק שלך ניתנה מערכת נסיבות שונה שבתוכה עליך לפעול.

באיחולים מעומק לבי לרווחתך ולהצלחה אמתית,

הנני שלך,

אהרן פלדמן

 

מישהו פרסם בפורום שלנו:
דיברתי פעם עם ר' אהרן פלדמן על המכתב הזה במהלך אירוע של תורה ומסורה. הוא אמר שהוא כתב את זה לאדם מסוים (ולמעשה לא כתב את זה למטרות פרסום, אם כי הוא אינו מצטער שזה פורסם), אשר לדבריו "בונה את כלל ישראל כיום בכל העולם… בכל פעם שאני שומע את שמו, אני מצחקק משמחה".

תודה ללאה על התרגום

2 תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. טקסט כתוב היטב על ידי אדם בהיר מחשבה, אבל הציטוט אודות הסריסים חושף בלא יודעין את הבעיתיות שבדרישה מאדם למחוק את המיניות שלו ולוותר לחלוטין על אהבה ואינטימיות למשך חיים שלמים.