חדש: קרן למימון טיפול פסיכולוגי | עצת נפש ואחרים - דיון

אחת מעמדות הבסיס של כמוך – הומואים דתיים אורתודוקסים (ע"ר) היא "הכרה בזכותם של המעוניינים בטיפול פסיכולוגי בנושא נטייתם המינית לממש אפשרות טיפול זו, תוך הכרה בכך שאין מדובר בערובה בטוחה לשינוי וכי מדובר בתהליך שתוצאותיו ומידת הצלחתו לא הוכחו דיים". לשם כך החלטנו להקים קרן שתסבסד טיפול פסיכולוגי למעוניינים לבדוק ולברר אם אכן הם יכולים לנתב את משיכתם לנשים או שאינם יכולים לכך. המיזם בברכת רבנים

רקע

כהומואים דתיים בעצמנו, פעמים הרבה נפגשנו פנים מול פנים או שוחחנו בטלפון או התכתבנו בדוא"ל עם בחורים דתיים הנמשכים לבני מינם, אשר אינם מסוגלים לקבל את הקביעה שאין מה לעשות כנגד נטייתם. בחורים אלה מביעים רצון רב להשתנות או לפחות לנסות להשתנות, ולבנות חיים נורמטיביים עם אישה.

כידוע, אין בעולם המחקר אמירה חד-משמעית שאפשר להשתנות או שאי-אפשר להשתנות, וגם המציאות מוכיחה שיש שניסו ועלתה בידם ויש שניסו ולא עלתה בידם. כך או כך, כאנשים דתיים-מאמינים, יש חשיבות רבה ומכרעת להליכה לטיפול פסיכולוגי כדי לנסות ולהשתנות או לבדוק אפשרות לשינוי כזה.

הנקודה היא שטיפול כזה הוא תהליך יקר וארוך טווח. בחתך רחב אוּכל לומר כי בדרך כלל מי שרוצה ללכת לטיפול ואין בכוחו לממן טיפול זה נמצא בקבוצת הגילים 18 עד 24. ומי שנמנה עם קבוצת גיל זו נמצא באחת מהאפשרויות הללו: סיום הישיבה התיכונית או התיכון הדתי (ולבנות: סיום אולפנה); לימודים במכינה קדם צבאית או בישיבת הסדר או בישיבה גבוהה (ולבנות: שירות לאומי); שירות בצבא; צעדים ראשונים בעולם האקדמי.

המשותף לכל המצבים הללו שמדובר בבחורים (ובבחורות, וכן להלן) שאינם פנויים לעבוד לפרנסתם, בבחורים שתלויים בכסף של הוריהם, ובשל הנושא הרגיש אין הם יכולים לבקש מהם כסף לטיפול.

המצב הייחודי והמורכב הזה הביא אותנו למסקנה שיש לסייע לבחורים אלו.

לא אחת היינו עֵדים לבחורים שעל אף הרצון העז ללכת לטיפול לא נסתייע בידם להיעזר בטיפול בשל חוסר כסף, ועד היום הם מתוסכלים ומבולבלים מאוד בשל מצבם והמצוקה שבה הם שרויים. הם קרועים בין הרצון לשמור את דבר השם לבין המשיכה המינית שלהם, והם מתוסכלים מחוסר האפשרות ללכת לטיפול כדי לנסות ולבדוק אם הם יכולים ליישב את הסתירה. לצערי, בשל הקושי לממן טיפול פסיכולוגי מקצועי, חלק מהם אף ויתר על הניסיון ללכת לטיפול ולהשתנות, ולאט-לאט אף הרגיל את עצמו להשלים עם הנטייה ולהיכנע לה, אף מבלי שניסו להשתנות בפועל.

לכן, כדי לעזור לאנשים אלה, כמוך – הומואים דתיים אורתודורסים (ע"ר) מקים גוף סיוע, קרן, שיעזור לבחורים אלו לסבסד טיפול פסיכולוגי בנושא נטייתם המינית. יוזמה זו מוציאה מן הכוח אל הפועל את אחת מעמדות הבסיס של כמוך. כמו כן, רבנים רבים תומכים ביוזמה זו וחושבים שזהו מיזם חשוב שיכול להציל נפשות. עזרו לנו לעזור לאחרים והרימו תרומה למיזם הקרן. צרו עמנו קשר:  kamoha.or@gmail.com

מי יכול ליהנות מהקרן

אם אתה (וגם את) שומר מצוות בגיל 18 עד 23, ואתה מעוניין להתחיל תהליך של בירור בעזרת טיפול פסיכולוגי ואינך יכול לממן זאת בעצמך או להיעזר בהורים – נשמח לעזור. נשמח גם לקשר אותך למטפל הקרוב למקום מגוריך.

רשימת המטפלים

הרשימה נבנתה לאחר שנועצתי ברבנים בעלי ניסיון ולאחר ששוחחתי עם המטפלים עצמם כדי להכיר טוב יותר את תפיסת עולם בנושא שינוי נטייה מינית.

חשוב היה שברשימה זאת יהיו רק מטפלים המאמינים כי יש אנשים שיכולים להשתנות ויש אנשים שלא יכולים, ושלעצם בירור הנקודה יש חשיבות כפולה ומכופלת: הן חשיבות אישית לבחור עצמו שיבין טוב יותר את מצבו, והן חשיבות הלכתית שנגזרת משאלת הסיכוי לשינוי הנטייה המינית.

חשוב היה שברשימה לא יהיו מטפלים שמאמינים כי בשום פנים ואופן אין אפשרות לשנות נטייה מינית וכי על כל הומו לקבל את עצמו מיד. לא זו דרכה של התורה ואף המציאות מוכיחה שאין זו אמת גמורה. מנגד, חשוב שברשימה גם לא יהיו מטפלים שמאמינים כי בוודאות כל מטופל יכול להשתנות וכי אם הוא לא מצליח להשתנות סימן שהאשמה תלויה בו. להטיל את האשמה אך ורק על המטופל ולהשאיר לו צלקות – אף זו לא דרכה של תורה. מה גם שכאמור המחקרים המדעיים לא טוענים שכל מקרה פתיר וכי תמיד אפשר להשתנות, ואף המציאות לא מוכיחה זאת.

רשימת המטפלים המלאה נמצאת בכמוך, והיא כוללת מטפלים מכמה אזורים ברחבי הארץ.

תרומה

כמוך – הומואים דתיים אורתודורסים (ע"ר) היא עמותה, ונשמח אם תעזרו למיזם חשוב זה.  ע"פ פסיקת רבנים אפשר לתרום ממעשר כספים למיזם סבסוד הטיפולים של כמוך.

פרטי החשבון של עמותת כמוך:

בעבור כמוך – הומואים דתיים אורתודוקסים

428519      516      12

אפשר גם ליצור עמנו קשר בדוא"ל: kamoha.or@gmail.com

18 תגובות

תגובות בפייסבוק

כתוב תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. עמית – ישר כוח עצום! לפני לא מעט זמן חשבתי שהכל אבוד ואין אף אחד שחושב כמוני בכל הקהילה הדתית, תמיד היו דעות קיצוניות לכאן או לכאן, והנה אתה מגיע, ומראה לי שהאמירה "לא הכל שחור או לבן" כבר לא כל כך מפחידה, ואפשר לבחון הרבה דברים בלי ליפול למניירות וסטראוטיפים של הקהילה הגאה. תודה לך!

  2. אתם פשוט שותפים לפשע.

    אתם מסייעים להפעיל מערך של ניצול, שלוקח כסף מאנשים תמימים שנמצאים במצב נפשי פגיע, כשבסופו של דבר הם יוצאים פגועים מהסיפור הזה ומבלי שהשתנתה הנטייה המינית שלהם.

    כמו שאמרו כאן לפני השתגעתם לגמרי.

    אם אתם באמת רוצים לעזור להומו אורתודוכסי שמנסה להכי את הדיסוננס הזה בחייו מוטב אם תתמקדו בדבר אחד והוא חיזוק האמונה שלו, להרבות בלימוד תורה, ותנו לו למצוא לבד ואיתכם את הדרך לחיות חיים שלמים ומלאי תוכן מבלי להוליך אותו שולל.

    כל עוד אתם תומכים בטיפולי המרה אין לכם שום זכות קיים.

    אני בעד שקיפות מוחלטת, ואם ה"מטפלים" (שרלטנים) שאתם מציעים להומואים עשים עבודה כל כך טובה, אמיתית, והם ישרי לב, אז אין שום סיבה להסתתר במחשכים, אני רוצה לראות אותם מופיעים בשמם וחושפים את זהותם, ולא מסתתרים כאחרוני הפושעים, שזה מה שהם למעשה. למטופל יש זכות לחיסיון, למטפל לא עומדת זכות כזו ולהיפך, מטפל טוב הוא אחד שפניו גלויות, שיטת הטיפול שלו מובאת לפני כל, ואין לו שום סיבה להסתתר.

    אבל ה"מטפלים" האלה, שאתם שולחים אליהם אנשים, הם בעצם סתם אנשים שלקחו קורס או שניים בפסיכולוגיה במקרה הטוב, ומצאו לעצמם פרנסה, לקבל אליהם הומואים דתיים ולחרטט אותם עם חיזוק הגבריות, אמא דומיננטית וילדות מבובלבלת, וכל מיני שטויות אחרות.

    ראשי התיבות גמ"ח מתביישות לעמוד בחדר החשוך הזה. אין שום גמילות חסדים בפעילות הזו, והסיבה שכמה רבנים תומכים בכם היא מפני שהם שבויים בקונספציה שעדיף הומו נשוי עם ילדים מהומו שחי אחרת, אבל המציאות מוכיחה שזה פשוט לא עובד.

    אם תרד מהקישקוש הזה של טיפולי המרה אולי תהיה ל"כמוך" זכות קיום, כי "כמוך" יהיה זרם נוסף, חזק מבחינה דתית מהו"ד ומחברותא, שיציע פעילות עבור מי שמבקשים להישאר קרוב יותר לאורח החיים האורתודוכסי ואינם מזדהים עם פעילויות משותפות המקובלות בארגונים האחרים התומכים בהומואים דתיים.
    אז יהיה לכם מקום ותצליחו ותעשו טוב.

    ואני מציע לך, ולכל אחד אחר, לצמצם את השימוש במונחים כמו "זו לא דרכה של תורה" ו"זו דרכה של תורה", לא זכור לי שמונית לדובר התורה העולמי, וכמו אחרים שזורקים את המשפט הזה לאוויר כל אימת שהוא יושב להם נכון, אתה רק מבזה את התורה כשאתה עושה את זה.

    אני מכיר אישית אנשים שהלכו ל"מטפלים" הללו, והתוצאה היא תמיד זהה, ה"טיפול" גורם לאדם לרוץ ריצת אמוק לתוך העולם ההומואי, מבלי בדל של נכונות להביט אי פעם לאחור. "טיפול" כזה הוא זרז לתליית דגל הגאווה.

    חשוב לזכור שאנחנו חיים בעידן האינטרנט, וכל הסיפור הזה של טיפולי המרה צובר עדויות ומידע שמפורסם בפורומים שונים, והמידע הזה נגיש לכל אדם ואי אפשר להתעלם מהתמונה העולה ממנו.

    יש לי תחושה, ואני מקווה שאני צודק, שהתמיכה שלך בטיפולי המרה מטרתה אחת: לאפשר לך לקבל תמיכה של הרבנים בארגון שהקמת, המיותר במתכונתו הנוכחית (כי יש חברותא והו"ד, לא צריך 3000 ארגונים שכל אחד טיפטיפונת שונה). וזו עוד טעות שלך. אתה חושב שאם תנפנף בשמות של רבנים שתומכים בך זה ירשים מישהו, אבל זה לא. כל מי שמגיע מהעולם הדתי יודע שהתואר "רב" לא מעיד באופן אוטומטי על כלום.

    לדעתי אתה פשוט שבוי בקונספט הנוצרי, עם ההלקאה העצמית והנכונות לתלות את עצמך בכל רגע על הצלב. זו לא דרכה של תורה. אתה רואה? גם אני יכול.

    להומו דתי אין על מה להתנצל ואין לו מה לשנות בעצמו. זה בסדר להיות הומו דתי. מי שלא בסדר זה אלה שלא מסוגלים לקבל אותו כמו שהוא, כי משהו בלב שלהם דפוק. כרגע אתה לא שונה מהם, וזו הסיבה ש"כמוך" הוא ארגון של בן אדם אחד, ולמרות הניסיונות (והניסיון) שלך לגייס קהל שיתמוך בך מקרב ההומואים הדתיים זה פשוט לא עובד, כי כל מי שמגיע לכאן רואה את המשנה הסדורה של "כמוך" שהיא להוביל את הבן אדם במילים מתוקות על עבר הסיוט של השקרניקים האלה מעצת נפש ודומיהם, ובאותו רגע כל אדם שיש לו מינימום של כבוד עצמי עושה פרסה.

    לא נותר לי אלא לאחל לך שתלמד לקבל את עצמך כפי שאתה, וחשוב לא פחות, תלמד לקבל אחרים כפי שהם.

    ולא, אני לא בעד המצעד, מניין משותף, או לא יודע מה, ממש לא. פשוט אם יש משהו שאני לא יכול לסבול זה שמגיע איזה שמנדריק מבויבריק שלא יודע לפתוח ספר תלמוד, ובחוצפה רישעות ועזות מצח ומנוולות שלו לוקח 180 שקל (לכל פגישה) מהומו דתי איכותי שדווקא כן יודע לפתוח ספר תלמוד, ומתעלק עליו עם כל החרטא הזה של חיזוק הגבריות ולנסות להסתכל על נשים אחרת, ועוד מרגיש טוב עם עצמו שהוא יענו "עוזר" לו, כשידוע לכולי עלמא שכל הומו בן 17 כבר עבר עם עצמו את כל הסיפורים הללו, וכל ה"טיפולים" הללו הם שקר מוחלט וזה רק עניין של זמן עד שכל מי שעוסק בהם וכל מי שמשדל אנשים לפנות אליהם (כמוך) ימצא את עצמו עומד לדין על חלקו בפעילות הזו.

    כשתמצא מישהו "כמוך" תודיע לי.

    1. תגובה קצרה לדבריך:

      בעניין המטפלים – כולם מקצועיים ואין מדובר בכאלה שלקחו "קורס או שניים", כדבריך. אל נא תוציא לעז.

      בעניין הפגיעה בטיפול – יש כאלה, ולכן לא נשלח מטפלים שיבטיחו מאה אחוזי הצלחה. כך איש לא ייפגע.

      בעניין הצלחת הטיפולים – העובדה שאינך מכיר מישהו שהטיפול עזר לו אינה ראייה שזה קשקוש. לידיעתך, יש כאלה שכן הצליחו. קל שלא להתמודד מול העובדה הזו ולהתחבא תחת ססמאות וקלישאות.

      בעניין הרבנים – כל פעילויות כמוך נעשות מתוך אמונה בצדקת הדרך, ולא מתוך רצון לרצות רב כזה או אחר. לא במקרה כמוך הולך בד בבד עם העולם הרבני כי האמונה ודרך התורה – נר לרגלינו.

      בעניין המחירים המופרזים של הטיפולים – אתה צודק. ובדיוק בגלל זה הקמנו את קרן הסבסוד.

      בשולי הדברים – חבל שאתה אוצר בתוכך כעס רב כ"כ. אני מבין שאתה פגוע מהעולם הסטרייטי, אבל לא צריך להגזים. לא זו דרכה של תורה:-)

      1. אתה זה שצריך טיפול דחוף, מי אתה שתקבע באיזה דרך יבחר בנאדם ואיך הוא יחיה, לקחת לעצמך את תפקידו של אלוהים. אנשים כמוך, שגורמים נזק רק לנפשות שגם ככה מתמודדות עם קשיים נוראיים ביומיום, מגיעים לגיהינום. תהיה בטוח ששמור לך כסא מיוחד בגיהינום בו תצלה על כל בנאדם שהיה צריך לקרוא את הזוועה שרשמת פה. אתה החריג לא אותו בנאדם שבסה"כ רוצה לאהוב.

  3. אני מעריך את התגובה שלך, הגם שאיני מסכים עם עיקרי דבריך.

    כתבתי לך גם מכתב ארוך שהתכוונתי לשלוח במייל, אבל החלטתי לא לשלוח אותו בינתיים, שכן נראה לי שאתה די מפוקס על דעותיך ומשאיר פתח צר מאוד לדעות אחרות משלך.

    אם לעשות סיכום ביניים בין דעותיך לדעותיי, אני חושב שההבדל בינינו הוא שאתה עדיין בשלב ה"צדק צדק תרדוף", כשאני כבר מזמן נמצא בעידן החסד.
    ֿ
    בסופו של דבר שנינו התכנסנו כאן מפני שמולנו בעיה כואבת, ואני חושב שלא אתה ולא אני מדברים כאן מתוך דאגה לעצמנו אלא לרבים אחרים, ואני חושב שגם אני בדברי נוטה להיות מעט מהדבר שאני מאשים אותך בו, צודק מדי, החלטי מדי, בעל דעות חדות ובהירות בנוגע לנושא בו אנו עוסקים.

    אני לא חשוב שיש כעס בדברי הקודמים שמופיעים למעלה, ומוזר לי שמצאת כזה בדברי (היכן בדיוק?). הדברים נכתבו מתוך צער רב, לא עלי, על בני תורה תמימים, שמעבירים אותם במסע שרחוק שנות אור מהערכים עליהם גדלו, תוך הצדקת האספקטים הפסולים בפעילות ב"המטרה מקדשת את האמצעים". כמי שכבר ציין שחשובה לו הדרך, אני לא מקבל (גם) את זה.

    שבת שלום.

  4. יש לי כמה דברים לומר ל"לא כמוך" אני יצטט את דבריך: "אתם מסייעים להפעיל מערך של ניצול, שלוקח כסף מאנשים תמימים שנמצאים במצב נפשי פגיע, כשבסופו של דבר הם יוצאים פגועים מהסיפור הזה ומבלי שהשתנתה הנטייה המינית שלהם" אז תן לי לחדש לך משהו. אני היום בן 19 לומד בישיבת הסדר, ואני לפני שנה התחלתי את הטיפול והבנתי שמה שאני מחפש באמת זה לא גבר אלא להרגיש גבר (משו שלא קיבלתי מההורים..). אף אחד מההומואים לא באמת מאושר, כי הנטייה הינה בעצם פנטזיה או קנאה שירדה קומה,למין.צריך להבין שהמחסור הוא לא משו חומרי ואילו המין כן ולכן זה לא ייעשה את אותו הומו מאושר.אורח חיים הומוסקסואלי הינו אובדני ומביא לתוצאות שליליות ביותר.(אחוז המתאבדים בקהילה ההומוסקסואלית הינו הגבוהה ביותר, זה מעיד על משו, אתה לא חושב?)היום אני מבין עד כמה בעצם המין"מנסה" להוות תחליף לכ"כ הרבה דברים שנזקקתי להם ולא קיבלתי אותם,אך כמו שאמרתי הוא "מנסה" אך לא באמת מהווה תחליף. היום אני מרגיש שאני מתחיל להימשך לבנות ומנתח את כל הפנטזיות בקומה האידיאלית,עניין משפחתי,חברתי אך לא מינית,וממילא אני גם מוצא פיצוי על מה שקיבלתי. אז להגיד שנטייה לא משתנה ושהם לוקחים סתם כסף זה שקר אחד גדול.

  5. מבלי להיכנס לויכוח האם טיפולי המרה מסייעים או לא מסייעים בזיהוי הנטיה המינית, אביע את דעתי האישית על עצם הטיפול ומטרתו.
    אם המטרה היא לסייע בידי צעירים החשים שהם נמשכים גם לגברים וגם לנשים בגיבוש הנטיה המינית. וזאת באמצעות בירור פסיכולוגי בניסיון להתחקות אחר הגורמים לכך, אז המטרה היא חיובית.
    א ב ל, וזאת מה שרבים מהרבנים מנסים להציג ולתאר, אם מטרת הטיפול היא להכריז בתום X מפגשים שעכשיו פלוני הוא כבר לא הומו אלא סטרייט, יש כאן שימוש לרעה בפסיכולוגיה וניצול כספי ונפשי של ציבור שלם.
    כדי לטפל במחלה יש לדעת מהם גורמי המחלה, כשם שלא ניתן לעשות טיפול לרכב בלא לדעת מהם הגורמים לבעיות.
    למיטב ידיעתי, עד היום לא נמצא הסבר מדעי מדוע אנשים נמשכים מינית לבני מינם (גברים ונשים כאחד) ולכן גם לא ניתן להציע טיפול לכך לא נפשי ולא תרופתי, אלא אם כן השקפת המציעים טוענת שההומו או הלסבית הם חולי נפש ולכן הם זקוקים לטיפול נפשי על מנת להחזירם לקהילה השפויה לכאורה.
    ובכלל, עצם ההגדרה "טיפול" טוענת שיש כאן תרופה למחלה או בעיה כלשהי. ואני טוען שאדם נולד עם נטיה מינית לבן מינו ואין זה משהו שניתן לטפל בו או להמיר אותו כמו מטבע כסף מערך שקלי לערך דולרי. ומעבר לכך, כל מדע הנפש הוא מדע מאד מאד לא מדוייק (פחות מדוייק מכל תחום מחקרי אחר במדעי החברה) וגם בקהילה האקדמית יש רבים היוצאים נחרצות נגד התפיסות הפסיכולוגיות והפסיכאטריות כאמצעי אבחון של אדם דרך נפשו. ומכאן, שוב לפי ידיעה מפרסומים, אחוזי ההצלחה ב"טיפולי ההמרה" אינם גבוהים מה שאומר משהו על טיפולים אלו.
    לסיכום,אני שב אל משפט הפתיחה שלי אם המטרה היא לעזור למישהו או מישהי שאינם יודעים היכן למקם את עצמם על ציר גברים-נשים אז אולי ל"טיפולים" אלו ישנם כלים לסייע לאדם להחליט היכן הוא ממוקם על הציר אבל, להכריז על יכולת לשינוי נטיה מולדת "הטיפולים" הם ניסיון להדחקה והתעלמות ולא התמודדות אמתית מצד ההנהגה הדתית עם כך שגם בקרבנו קיימת תופעה זו ויש לקבל את האוכלוסיה הזו ככל אוכלוסיה חריגה אחרת בעולם האנושי.

  6. חורה חורה לי בכל דיון פה איך מושמצת הזוגיות החד-מינית. אי גם בייני"ש, הייתי בטיפולים של עצת נפש, ולא השתכנעתי. לא הרגשתי שזה מחולל את השינוי הרצוי עם בנות, והייתי בלמעלה מארבעים דייטים עם בנות. יש גבול כמה אפשר להיאחז בשקר ולא להבין שאין בו כלום.

    כיום אני בזוגיות מדהימה עם בחור דתי. אנחנו נמנעים ממשכב זכור, וטוב לי, ויש לי אהבה. וזה בכלל רחוק מאוד ממרדף אחר מין כפי שכתב פה מעלה מישהו ששטפו את מוחו. גם הומואים הם בני אדם, וגם להם יש צורך באהבה, בקרבה, בחיבה, ביחס וכן…גם במגע. על אותו משקל דגגוגי ניתן היה לטעון שגם כל סטרייט יכול לחיות עם גבר, שכן כל החיבור שלו עם אישה הוא גופני ומיני. כל בר דעת מבין שהמשיכה והחיבור לאישה הוא הרבה יותר גדול מכך.

    הסיבה לכך שבעולם ההומואים אין הרבה זוגיות קשורה לנורמות הקיימות בו. אפילו הומואים דתיים עושים מעשים שלא יישמעו בעולם הסטרייטי הדתי; וכמובן שכאן הכוונה היא לסטוצים. לו הומואים היו נוהגים באותה קדושה וצניעות שבה נוהגים סטרייטים, לו היה שום הבדל בין העולמות. ושם מתחיל השינוי.

    לו עצת נפש, והלוואי גם אתר "כמוך", היה נותנים גם יד לאלו שנכשלו בטיפול – הייתי מרגיש שבאמת אכפת למישהו פה ממני. אבל אין זה המצב. לרבנים לא באמת אכפת מה יהיה איתי, אלא מה יגידו. ואיזה פתרון הם סיפרו להומואים דתיים כולם.

    אומנם הדבר ערער את האמונה שיש לי בחכמים, אבל לא בבורא עולם. ולכן האמונה והתורה עדיין חזקים אצלי, בניגוד לכך כל הרבה דתיים מאוכזבים שפשוט הורידו את הכיפה לשמחתם של הרבנים. ככה אין צורך להתמודד. וככה אין "הומו דתי".