בעד טיפולי הסבה | בלעדי / פרסום ראשון

הוא כותב כאן בשם היותו מחנך, ולא בשם התורה. הוא מכיר אישית אנשים שהשתנו, ולא אחדים. הוא טוען שחייבים לנסות, ולא מבטיח הצלחה * הרב ארלה הראל, לשעבר ר"י שילה, תומך במיזם גמ"ח למימון טיפולים של כמוך. וגם הרב יעקב אריאל תומך

הרב הראל. "מכיר אישית אנשים שהשתנו"

במשך שנים, לא נתתי ללשוני דרור. נמנעתי מלכתוב ולהתייחס בפומבי לענין יחסי לטיפולי הסבה (ביטוי הרבה יותר מוצלח מאשר טיפולי המרה), אותם טיפולים הבאים להטות נטיית לבו המינית של אדם הנמשך לבני מינו. אפילו שאני עוסק כמחנך במשך למעלה מעשור בנושא, חשתי שאלו נושאים שהשתיקה הציבורית יפה להם. אך היום, לאור פרסום הכתבה ב-YNET, הנני כותב, לא כי יש לי כח לכתוב, אלא משום שאין בי הכח לידום עוד.

נכון, מיד יאמרו הציניקנים, שוודאי שאי אפשר לצפות מרב בישראל למאמר אובייקטיבי בנושא. ובכן, אפתיע אתכם – עמדתי בענין איננה נגזרת של תפיסתי הדתית. במשך שנים אני טוען שהתורה איננה ספר פסיכולוגיה, והיא איננה מגדירה נטיות כאלו או אחרות כנכונות או לא. התור היא ספר חוקים המביעים ערכים, והתורה רואה במפגש מיני בין גברים (לא אתייחס כאן למשיכה מינית בין נשים, משום שאינני מבין ועוסק בתחום) דבר אסור מכול וכול. על כך אין חולק. יכולים לקפוץ כל הקופצים בתגוביות, לקלל ולחרף את התורה ונושאיה, אך הדבר לא ישנה את העובדה שאנחנו איננו מעצבים את התורה כרצוננו. התורה היא ספר חוקים אלוקי, הכולל איסור חמור על 'משכב זכור', ועל כך אין חולק. לכן, מעולם לא אמרתי בשם התורה, כי ניתן לטפל במשיכה מינית פנים מגדרית. התורה פשוט איננה מתייחסת לכך, ולא בשם הידע המקצועי שלי כרב אני בא, אלא כמחנך, המלווה שנים רבות נערים ומתבגרים המתמודדים עם נטייתם, ומתוך התבוננות בתהליכים העוברים עליהם במהלך התמודדות זו.

אז הגיע הזמן לומר פעם אחת ולתמיד – רבותי, יש חיה כזאת!! אני מכיר אישית רבים שטופלו והשתנו. אני מכיר גם רבים שלא הצליחו, ולכן, אני שייך לאלו המאמינים כי אחוז מסוים יכולים לשנות את נטייתם ואחוז מסוים לא. כמה בדיוק? וואלה לא יודע. אני רק יודע, שמתוך למעלה ממאה שעברו דרכי, ונעזרו במגוון שיטות טיפול, למעלה מחצי יכולים להביט אחורה ולומר לעצמם – הייתי שם. גם בקרב האחרים, ישנם אחוזי שיפור משמעותיים, למחצה לשליש ולרביע. נטייה מינית איננה דבר טוטאלי – או שאני נמשך רק לנשים או רק לגברים. יש הרבה באמצע, וניתן לשנות קצת את האחוזים, וע"י כך לפתור או לצמצם את הבעיה הקיימת בחייו של הומוסקסואל דתי.

יש המואים דתיים, זו עובדה מוגמרת. יש גם כאלה שכנראה יישארו כאלה לעולם. זה לא סותר את העובדה שרבים מאוד יכולים לנסות ולשנות את נטייתם. הם רק צריכים להגיע למטפל המתאים, לשיטה הטיפולית המתאימה, ובעיקר – למטפל קשוב, היודע לשים גבולות ליכולות שלו. לא אחת, אני מפנה נער לטיפול, ולאחר שניים-שלושה מפגשים הוא שב אלי בשם המטפל, הטוען כי לא נראה לו שיש סיכוי רב לשינוי, והוא אף חושש לנזק אפשרי. במקרים אלו אנו חדלים מן הטיפול מיידית, ועוסקים רק בליווי נפשי מקיף לשאלת ההתמודדות עם הנטייה, קבלת הזהות המינית המורכבת, ופיתוח מודל חיים לאורה. כיצד חיים עם נטייה כזו בעולם דתי? איך מצליחים להמשיך להאמין ולחיות חיים דתיים במצב כזה? זו כבר התמודדות שלב ב'. אך קודם כול, כל אחד, אני חוזר – כל אחד, חייב להתחיל תהליך, זהיר, קשוב, רגיש, מתחשב ואמפטי, אצל אנשי מקצוע בעלי ניסיון, מן התחום המימסדי ומן התחום ההוליסטי-אלטרנטיבי. פסיכולוגים קליניים והתנהגותיים, בייהבוריסטים ולוגותרפיסטים, הומניסטים, סטרוקטורליסטים, ומטפלי גשטאלט, מוח אחד וקינסיולוגיה, דמיון מודרך ונובע, ובמקרים קיצוניים אף היפנוזה ואף טיפול פסיכיאטרי, כל אלה חוברים יחד, בהפניה והכוונה נכונה, להיות כלים לעזרת המתמודד עם עולמו המורכב. כל אחד ישתמש במה שטוב לו, לעיתים יעבור דרך עד שימצא את השיטה והמטפל המתאימים לו, ויצא למסע, ארוך, אבל שווה.

הומוסקסואליות איננה מחלה. אני למשל אינני אוהב להשתמש בביטוי המקובל בעולם הרבני – 'נטיות הפוכות'. שום דבר לא הפוך, והומו איננו חולה נפש. הוא יהודי יקר ומתוק, אהוב אצל אביו שבשמים, וגם על ידי כל אחד בעולם הזה. אבל, מאחר והוא רוצה להמשיך לחיות חיי שמירת תורה ומצוות, הוא חייב לנסות לאפשר לעצמו חיים תורניים מלאים, הקמת משפחה, מימוש הסיפוק הגופני והנפשי שבקשר עם אשתו, והשכנת השכינה ביניהם. את זה הוא לא יוכל לעשות בלי להשתנות, לכן כדאי לו לעשות את המאמץ הזה, בזהירות, בהכוונה נכונה, ובאמונה בעצמו.

מתוך הבנה זו, בא מיזם הסיבסוד של ארגון 'כמוך'. לשמחתי, זכינו לתמיכתו וברכתו של מורי ורבי הרב יעקב אריאל שליט"א, מגדולי הפוסקים בדורנו, למהלך, אשר החל לרקום עוד וגידים, וכבר מתבצע בשטח.

אני רוצה לפנות מפה לשניים – לכל מי שחש הזדהות עם האמור, ומוצא את עצמו בתוך המציאות הזו, צור קשר כעת, מוקדם ככל האפשר; ולמטפלים לכל סוגיהם
היכולים לסייע בידינו, שייפנו אלי כדי שאוכל להוסיפם לרשימת המטפלים עימם אנו עובדים.

והכי חשוב – בואו ונמשיך להקפיד בקיום מצוות התורה "ואהבת לרעך כמוך"!

7 תגובות

תגובות בפייסבוק

כתוב תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. הייתי בטוח שאקרא עוד מאמר של "זה אסור, אבל היו חזקים", ואני מוצא עצמי מופתע לטובה מהיחס המבין. אמנם מעולם לא זלזלתי ברבנים שכתבו דברים בצורה קצת יותר חדה והדגישו שוב ושוב את חומרת האיסור (כדי שח"ו לא יתפרש שהם מקבלים ר"ל את החטא, כאילו שזה לא ברור) ואת זה שכולם מחוייבים להשתנות – אני מבין שקשה לאדם שלא חש את זה על בשרו להזדהות עם המצוקה הקשה לעיכול הזאת. אבל הרב הראל כותב כאן בצורה כנה ואמיתית על הקושי האובייקטיבי מצד אחד ועל היכולת להתמודד ולהתקדם מצד שני. זה מעודד ומחזק. תודה רבה!

  2. זה ממש משמח לשמוע את הקולות המתונים הללו, נותן תקווה בלב והרגשה שסוף סוף מצליחים להתחיל להכיל את השונה בקהילה שלנו, בלי אמירות חותכות גאוותניות וחסרות רגישות!
    ישר כח לרב הראל!

  3. זה לא מחלה של הדור האחרון, ה"מחלה" הזאת תמיד הייתה קיימת, אלא שרק בעשור האחרון המודעות גברה. רק ליצים ובורים שאינם מבינים בנושא, חושבים שה"מחלה" הגיעה בעקבות החשיפה לנושא, ולא היא, אלא המודעות גברה בעקבות כך שהנושא נלקח יותר ברצינות.
    ועל כך יעידו רבים שיצאו מהאון אפילו בגילאים מבוגרים, והרבה הומואים, שחשו משיכה לגברים עוד לפני שישעו מה זה הומו. ואף אלו שכן שמעו, זה פתטי לומר שבגלל ששמעו על זה נהפכו לכאלה. הרי ההם שמעו הרבה יותר על סטרייטים, ובכל אופן אינם כאלה, וכלל איך כל כך ברקלות נהפכים להומואים אחרי שמסתמא הרבה מההומואים שמעו על אנשים במצבם בהקשרים שליליים מאוד

  4. אני רק יודעת שכוח המחשבה זה כוח חזק מאוד שבונה את כל המהות שלנו אנחנו נהיה מה שנחשוב. וזה כלל בכל! הן על מראות ,מחשבות של קדושה שמקדשות אותנו והן להיפך. וכן בנושא הכאוב הזה . וכן תאמר לי מי חברך ואומר לך מי אתה. כשאדם קורא ושומע ומסתובב בסביבה כזו הוא נותן לזה לגיטימציה הוא יהיה כזה וכן להיפך. וכן במצבים בודדים שמלכתחילה היה לו משיכה הפוכה על דרך הכלל הזה יוכל לעזור לעצמו שילך לקיצוניות הפוכה…

    1. טוב אז אני אדם שמסתובב עשרים שנה אם ההרגשה הזאת ומנסה להילחם, לא ידעתי בכלל שיש דבר כזה גדלתי בבית מאד חרדי לא ידעתי אבל הרגשתי ועוד איך הרגשתי אבל חשבתי שאני מדמיין עד שהתחתנתי וראיתי על בשרי שרגש זה עולם אחד ושכל זה אחר אני לא יספר את התלאות הבלתי אנושיות שעברו עלי מאז החתונה אני לא יספר כי זה מזעזע ואין המוח שלך עם הזמן הופך למפוצץ במחשבות הכחושת ונסיון כן להיות בסדר עם אשתך עד שהראש מתפוצץ אתה הולך כמו סהרורי ואתה שואל את עצמך נניח שאתה מתגבר על זה אבל המחיר הוא שהיום אני צל אדם זה פשוט לאנושי ולא אפשרי עד מאבד כל קשר למציאות

  5. טוב אז אני אדם שמסתובב עשרים שנה אם ההרגשה הזאת ומנסה להילחם, לא ידעתי בכלל שיש דבר כזה גדלתי בבית מאד חרדי לא ידעתי אבל הרגשתי ועוד איך הרגשתי אבל חשבתי שאני מדמיין עד שהתחתנתי וראיתי על בשרי שרגש זה עולם אחד ושכל זה אחר אני לא יספר את התלאות הבלתי אנושיות שעברו עלי מאז החתונה אני לא יספר כי זה מזעזע ואין המוח שלך עם הזמן הופך למפוצץ במחשבות הכחושת ונסיון כן להיות בסדר עם אשתך עד שהראש מתפוצץ אתה הולך כמו סהרורי ואתה שואל את עצמך נניח שאתה מתגבר על זה אבל המחיר הוא שהיום אני צל אדם זה פשוט לאנושי ולא אפשרי עד מאבד כל קשר למציאות