סיכום מפגש סיון תשע"א: סיור מודרך בירושלים | אירועים ומפגשים

"תחת עץ זית למול נוף עיר דוד, התגלֵיתי כבוּר ועם הארץ הן בפתרון החידות והן בידע שברשותי שהחשבתיו לרחב יריעה" * צחי מסכם את המפגש

המדריך חגי באמת המים

יום שישי בקירוב לחצות היום ויצאנו לדרך. קבוצה מכובדת להפליא בכמותה ואיכותה על שלל גווניה ובהדרכתו של חגי.

לכבודה של ירושלים וימי החגיגות שנעשו למענה ואנו באנו הנה לשם כך – לכבדה ולהכירה: סיור רגלי דרך אמת המים תחת אדמת "ארמון הנציב".

תחת עץ זית למול נוף עיר דוד, התגלֵיתי כבוּר ועם הארץ הן בפתרון החידות והן בידע שברשותי שהחשבתיו לרחב יריעה. מסתבר היה שיש הרבה ועוד דברים שלא ידעתי עליהם. שמות רבים לעיר הבירה שבה אני מתגורר ואילו אני הכרתי אך את שמה המפורסם "ירושלים".

אכן, אבוי לי ותודה לחגי המדריך, שלו חיוך רחב ואנרגיה של שמש קיץ שגרם לי לרצות ולחזור אחורה בזמן אל ירושלים הקדומה ולהיות כחלק מהסיפורים שפרש לפנינו בהצגה נכונה.

עם חידון לא נושא פרסים פירש והסביר כל חלון נוף שהיה מולנו, נימק את ההסבר ופשט את המופשט ושכונות ירושלים התגלו כבעלי היסטוריה חשובה ורחבה: הר הזיתים ושלל הדמויות הטמונות בו, הר הבית (כן, הוא בידינו), עיר דוד הקדומה והתל המלאכותי. נוף שגרתי הופך באחת לנוף ספרותי.

ממקום התצפית המשכנו ליצירת פסיפס שלא שמתי בה לבי. היא פרשה למול עיני היסטוריה רחבה שלא ידעתי על קיומה. נראה שאני חי בסוג של בועה או שֶלו, לחגי, יש ידע רחב יתר על המידה.

חגי, שהשתמש במילים פשוטות ולשון ציורית רחבה עם הוספת ציטוטים וסיפורים מן המקרא והתלמוד לצד שירה חדשה והיסטוריה, גרם לי בפעם הראשונה להבין את המשמעות של ירושלים ובפרט מהו "ארמון הנציב", שעד נכון לשעה זו היה בשבילי כעוד שכונה ירושלמית טיפוסית.

אי לכך, ציור הפסיפס קם לתחייה ממש על ציוריו ורעיונותיו. התחלתי לקלוט את משמעות המים ואת כמות העבודה הכרוכה בזה.

משם המשכנו לאמת המים: ירדנו גרם מדרגות ארוך עד שהגענו לשער מוזר ועקום עם סיבותיו שלו ונכנסו אל מעבה האדמה.

הכניסה לאמת המים

שם, רטט של התרגשות חלף בי בעת שכתפי נסמכו לדפנות האמה. כאן, במקום עומדי, חצבו עשרות של אנשים את התעלה אך לשם מים כדי להביאם אל בית המקדש.

צעדה של עשרים דקות לאור הפנס והאפלולית הקרירה של המקום היוו בשבילי חוויה מתקנת. בחנתי את הקירות והתקרה בפליאה. את צינור המים ואת השביל המתפתל. המסדרונות הצרים כאמה והשינוי בגובה התקרה, ועם כל פיר וקרן אור שעברתי תחתם חשתי מרומם רוח, התלהבות ויציאה מהמסגרת השגרתית שלי.

אמנם הייתי מופנם, אך מאידך מהופנט לכל החדש לי. מרותק יצאתי דרך הדלת הקטנה של האמה בחזרה אל יום הקיץ. עוד היסטוריה מתובלת בדברי תורה ועוד דברים החדשים לאוזניי. אמנם דעתי שלא יזיק מעט עיצוב פנים תוך התעלה, אך היא נחה בסיום הסיור. שם, למעלה, על פני האדמה שבתי וצפיתי אל הנוף המוכר. אך לא דרך משקפי השגרה אלא דרך החדש לי.

באמה. לאור הפנסים

בחיוך, נפנוף וברכת שבת שלום נפרדו דרכנו כל אחד לביתו ומוחי שלי געש מעט רגיל מחוויית ההרפתקה – הודות ל"כמוך", הודות לגוגל, הודות לימי החופש מהעבודה והודות לזהות המינית המבולבלת שלי.

היה כיף.

נתראה בפעם הבאה,

צחי

– – – – –

המפגש היה בתאריך א' בסיון תשע"א, 3 ביוני 2011 למניינם, יום שישי,  11:00 בבוקר בירושלים.