סיכום יום העיון לאנשי טיפול: הומואים דתיים במשפחה ובחברה הדתית | אירועים ומפגשים

אם המטופל יבחר לממש את ההומוסקסואליות שלו – על הפסיכולוג לסייע לו? כשהאח יוצא מהארון – האם להזמין את בן זוגו לשמחה משפחתית? ביום עיון המיועד לאנשי מקצוע מהתחום הטיפולי דיברו הרב יובל שרלו, הרב בועז גנוט, הפסיכולוגית תמי סמט, המטפל הזוגי והמיני אלישע אזר, אורית גרוסמן מארגון תהל"ה ועוד

תצלום: הפייסבוק של מכון באר אמונה

כ-100 אנשי טיפול התכנסו אתמול (ג') ליום עיון מיוחד במכון באר אמונה, בנושא הומואים במשפחה ובחברה הדתית שכותרתו "להט"ב היות האדם לבדו".

הפסיכולוגית תמי סמט, מובילת יום העיון ומנהלת מכון באר אמונה: "היום הזה בא מתוך אחריות גדולה. יש בו הזדמנות להוביל שיח מקצועי בנושא ההתמודדות עם הלהטבי"ם בחברה הדתית. אין מטפל, רב, יישוב או קהילה דתית שלא פוגשים ומתמודדים עם סוגיות הקשורות בנושא זה. דבר ראשון עלינו להפנים שהלהטבי"ם הם כאן והם חלק מהקהילה הדתית. הדבר המרכזי מבחינתנו כאנשי מקצוע הוא ליצור שיח מדויק ומקצועי שנוגע בלב הסוגיות האנושיות מתוך ראיית המורכבות האישית והמערכתית ומתוך אחריות טיפולית ציבורית ודתית".

ליאורה מינקה, יושבת ראש אמונה, בירכה את המשתתפים וציינה בפתח דבריה כי "הלהט"בים הם כבר חלק מהמגזר הדתי, וכמו שפעם, לפני 15 שנה נושא הגירושין במגזר הדתי היה טאבו והשתחרר, ואמונה הייתה בין הגופים הראשונים לעסוק בנושא זה – כך גם עכשיו אמונה רואה עצמה מחויבת לעסוק בנושא. לפעמים חשוב גם להציף נושאים ולא רק לתת תשובות. ההומוסקסואל הדתי נמצא בהתנגשות זהויות שעלולה להיות הרסנית, ולכן הרב והמטפל חייבים לשלב ידיים בליווי טיפולי ודתי, והוא זקוק לשני הגורמים האלה".

הרב יובל שרלו ציין בהרצאתו שעסקה בקשר שבין הרב למטפל שלמרות שמדובר בנושא הכי נחקר התחושה היא שכל מחקר הוא יותר מדי אידיאולוגי. יש ערפל גדול סביב העניין הן מבחינת ההגדרה העצמית והן מבחינת ההתייחסות ההלכתית דתית (מעבר למה שאסור בפירוש). ביחס למקומו ולחובתו של הרב והמטפל ציין הרב כי "ההומוסקסואל הדתי נמצא בהתנגשות זהויות שעלולה להיות הרסנית ולכן כל כך חשוב לטפל. גם אלו שתומכים בפתרון של המרה או נישואים עם בן המין השני חייבים לקחת אחריות על גורלו של בן הזוג".

הרב תיאר את המצב שבו פונים אליו להט"בים עם שאלות הלכתיות ורגשיות ואת קשת התשובות ההלכתיות הרחבה שהם מקבלים או יכולים לקבל והוסיף כי "אנחנו נמצאים בתהליך עדין ומסובך שבו יש צורך ליצור שפה משותפת בין הרב למטופל והם צריכים לעבוד יחד. המטופל זקוק הן לטיפול פסיכולוגי והן לטיפול תיאולוגי. הרב צריך קודם כול להקשיב. להאמין לתחושות ולרגשות- זו העזרה הראשונה החשובה ביותר. האינטרס של האדם הוא שהרב יהיה מעורב אבל התשובה הדתית איננה מספיקה, כשאדם פונה והוא בקונפליקט הוא זקוק גם למעורבות של איש טיפול".

הקוד האתי הטיפולי מחייב את כל מטפל, וגם את המטפל הדתי, שטובת המטופל ורצונו תעמוד לנגד עיניו, אין מקום לערבב בטיפול אג'נדות כלשהן. אריאל כהן ארקין, פסיכותרפיסט MSW ומטפל מיני, עסק בהמשגת הנושא והציג את תפיסת העולם המובילה אותו – טובת המטופל והחובה לעזור לו להיות במקום שבו הוא רוצה להיות: "אם מטופל בא אליי לטפל בנישואין או בקשיים מיניים בזוגיות הטרוסקסואלית ורוצה להישאר בה, אז אני אעזור לו בזה. ואם הוא יבחר לממש את ההומוסקסואליות שלו אני אלך איתו. מה שאנחנו צריכים זה להיות עם המטופל, לא להשאיר אותו לבד בבושה שלו. מכאן מה שהוא יעשה זו כבר בחירה שלו".

האם להזמין את בן הזוג של האח לשמחה משפחתית?

בהמשך היום נפגשו המטפלים בסיפור אישי מאת חפצי ובועז גנוט, סיפור  ביקש להביא אל הבמה התמודדות אותנטית של בני משפחה דתית עם ה"יציאה מהארון" של בן משפחה קרוב. הזוג גנוט: "אחרי שהוא שיתף אותנו, מצאנו את עצמנו מתלבטים בין הרצון לשמור על הקשר עם האח, שהוא אדם מאוד משפחתי וטוב, ובין הרצון לשמור על הערכים שלנו ועל התפיסה הרוחנית- דתית שלנו, כשכל אחד מבני המשפחה בחר לעצמו דרך אחרת, חלקם יותר בקשר וחלקם פחות. אנחנו בחרנו לשמור על קשר אבל פרווה ולא ליזום, וכשהגענו לשלב של האירועים המשפחתיים שלנו הודענו לו שלמרות הפגיעה אנחנו רוצים שיגיע בלי בן זוגו. הפתרון שמצאנו הוא להפריד בין מה שהוא לבין הבחירה החברתית שלו ליצור זוגיות חד מינית. זה משאיר מתח אבל מאפשר את המפגש".

אורית גרוסמן, MSW, מטפלת זוגית ומשפחתית, ומנחת קבוצת הורים דתיים ללהטב"ים שיתפה את המטפלים במסע האישי שלה עם בתה עם גילוי היותה לסבית ובשליחות להנחות הקבוצת הורים דתיים. אורית הביאה מתחושותיהם של ההורים בקבוצה, ותיארה את תהליך הגילוי שיוצר זעזוע ומעגל רגשות מגוון. ההורים של הילד הלהט"ב חווים מעֵין אֵבל על הילד שהיה להם, שקיוו לו. לעיתים גם כשהראש מקבל ומבין, הלב לא.

אריאלה פרי, MSW, ומטפלת מינית, חתמה את היום בהרצאה שעסקה בהתייחסות טיפולית לבני משפחה של להט"בים. בדבריה הדגישה אריאלה שכאשר עובדים עם בני משפחה חשוב לזכור שפונים לאנשי המקצוע כדי לשאול את השאלות הכי קשות ולקבל מידע מהימן בצורה מאורגנת ומסודרת, וכן הביעה עֶמדה המחייבת את המטפל לרצות בטובתו המינית של המטופל גם אם פירושה סיוע במימוש איסור הלכתי ברור – עמדה שהולידה תגובות זועמות בקהל לצד תגובות תומכות.

בנוסף הועלו בהרצאה דילמות שבהם נתקלים בני משפחה הדורשות מהם לבחון גם את עצמם, כמו: מה לעשות אם אח שלי יצא מהארון ואני לומד במקום שראש הישיבה נשא נאום חריף נגד הנושא – האם אני יכול להמשיך ללמוד שם? ודילמות נוספות.

היום נחתם בתחושה חזקה שעלתה מצד המשתתפים על נחיצות העיסוק המקצועי בנושא ועל הצורך בימי עיון נוספים שיאפשרו שיח נרחב בנושאים רבים ומשיקים שעלו במהלך היום.

8:30 התכנסות, קפה ועוגה

9:00 תמונת מצב | תמי סמט, פסיכולוגית, מנהלת מכון באר אמונה
דברי ברכה | ליאורה מינקה, יו"ר אמונה

9:15-10:15 במחשבה תחילה – שיתוף פעולה מקצועי בין המטפל לרב | הרב יובל שרלו, ראש ישיבת אמי"ת אורות שאול וראש תחום אתיקה ב'רבני צהר'

10:20-11:10 להט"ב – תיאוריה והמשגה | אלישע אזר MSW, מטפל זוגי ומשפחתי, מטפל מיני, ראש תכנית הנחיית מיניות לגברים במכון באר אמונה

11:15-12:10 סיפור משפחתי | חפצי ובועז גנוט

הפסקת צהריים

12:45-13:25 התמודדות הורים דתיים עם להטב"ים | אורית גרוסמן, MSW, מטפלת זוגית ומשפחתית, מנחת קבוצת הורים דתיים ללהטב"ים

13:30-14:30 התייחסות טיפולית לבני משפחה של להט"בים | אריאלה פרי MSW, מטפלת מינית

14:30 סיום

להרשמה לחצו כאן

לגרליית תמונות מהאירוע – לחצו כאן

שימו לב – אין זה מפגש רשמי של כמוך

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתוב תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.