הרב ידיד מאיר: "דברי הרב דוויך – חילול ה'" | הלכה

הרב ידיד מאיר, רב ישיבה בניו-יורק, תקף את דברי הרב דוויך על הניסיון לגמד את המילה "תועבה", על האמירה שאין אדם שלא חוטא ועל תפיסת האהבה שלו

הרב ידיד מאיר. תצלום: סרטון יו-טיוב

הרב ידיד מאיר, כנראה רב בישיבת דרך ארץ בניו יורק (YDE), ציין בהרצאתו שבטרם יגיב לתוכן הדברים של הרב דוויך יש לו הערה על אופן ניסוח הדברים – הרב דוויך דיבר בלשון שאינה נקייה על נושא שהצניעות יפה לו, בעוד הגמרא מציינת את החשיבות של דיבור בלשון נקייה.

ולגופם של דברים ציין הרב מאיר כי מי ששומע את השיעור של הרב דוויך יכול להבין שרק החדירה אסורה בין שני גברים אבל כל השאר מותר. אמנם הרב דוויך לא אמר זאת מפורשות, אבל הוא גם לא הדגיש מספיק שגם השאר אסור. הרב מאיר ציין כי ברור ששאר הדברים אסורים כי אפילו לגויים מופיע איסור משכב זכור בשבע מצוות בני נוח וגם משום שלומדים מ"לא תקרב" ששאר הדברים אסורים באיסור תורה וגם משום "ייהרג ובל יעבור" שנאמר על גילוי עריות הכולל את משכב זכר.

כמו כן, הגיב הרב מאיר למשמעות המילה "תועבה" – המילה מוזכרת בנפרד דווקא על האיסור בין גברים ולא על שאר איסורי עריות, ולכן יש כאן הדגשה של התורה שמדובר באיסור החמור מהשאר. ומכאן עולה כי הניסיון של הרב דוויך לגמד את המילה אינו רלוונטי.

ובעניין האמירה של הרב דוויך ולפיה "הומוסקסואליות היא התפתחות טובה לחברה ולאנושות" – הרב מאיר מציין כי לא האמין ששמע את האמירה הזו כי הרי לא ייתכן שמשהו שחייבים עליו מיתה ושאסור לכלל האנושות ובגדר ייהרג ובל יעבור הוא משהו שטוב לאנושות. הרי דור המבול נחתם דינם כי זכר התחתן עם הזכר!

הרב מאיר תקף את הרב דוויך על אמירתו כי חז"ל טעו כשאמרו ש"לא נחשדו ישראל על משכב זכר". עוד דיבר נגדו על האמירה שעד העידן הרומנטי אנשים התחתנו לא מתוך אהבה אלא מתוך סיבות אחרות. הרב מאיר ציין כי אהבה אמתית נובעת מכך שנותנים למישהו, וזה קורה לאחר החתונה ולא לפני, בעוד היום מקובל שהאהבה לפני החתונה אינה מבוססת על אהבה אמתית של נתינה אלא על תשוקה גופנית. הרב ציין שעל יצחק נאמר שאהב את רבקה רק אחרי שהכניס אותה לאוהל, כלומר רק אחרי החתונה, וכך היא דרכם של אבותינו ושל היהדות. עוד ציין הרב שאהבה אינה מוכרחה להיות מבוטאת בחיבה פיזית אלא בדיוק להפך. לדבריו, היום חשוב יותר לחבק ולנשק את הילדים רק משום שאנחנו לא מקריבים למענם כמו שהקריבו בדור הקודם, ובאמת בדור הקודם לא היו צריכים להפגין אהבה בדברים פיזיים אלא הילדים ידעו שההורים אוהבים אותם מאוד גם בלי המגע הפיזי כי ההורים הקריבו למענם רבות.

הרב תקף את דברי הרב דוויך ולפיהם אין אדם שלא חוטא, כולל רבנים בעלי זקן ארוך. לדברי הרב מאיר, יש כאן זלזול ברבנים וזה דבר מזעזע ובגדר חילול ה' כי יש לדון כל אדם לכף זכות עד שלא הוכח אחרת. ואם אדם חטא – עלינו לזכור שמי שחטא אינו מייצג את כלל האנשים ולא נכון לשפוט את כלל ישראל לפיו.

גם את דברי הרב דוויך ולפיהם אם נפשפש במעשיהם של האנשים לא יהיו חזנים בבית הכנסת וגם לא יהיה מניין כשר – תקף הרב מאיר. לדברי הרב מאיר, יש כללים ברורים בהלכה מי יכול להיות חזן ומי לא, מי יכול להצטרך למניין ומי לא, כך שאין שחר לאמירה שלא יהיו חזנים או שלא יהיה מניין כשר. הרב ציין שהשאלה אם הומו יכול להיות חזן או לא היא שאלה נפרדת, וצריך להפנות אותה לרבנים, אבל מכאן ועד הקביעה שלא יהיו חזנים או שלא יהיה מניין כשר – המרחק רב.

בעניין דברי הרב דוויך ולפיהם הנביאים הזהירו את העם כמעט ואך ורק בענייני בין אדם לחברו ולא בין אדם למקום – עם זאת הסכים עקרונית, אבל ציין כי הסיבה לכך יכולה להיות משום שעל בין אדם למקום העם כן שמר ולכן לא היה מה להעיר להם, ולכן מכאן אין ראיה שבין אדם לחברו חשוב יותר.

הרב מאיר דיבר נגד הקביעה של הרב דוויך ולפיה ארץ ישראל הייתה מלאה בקָדֵש (זונה ממין זכר). אמנם הפסוק אומר "וגם קדש היה בארץ" אבל לא כתוב שבכל הארץ ואין לנו מושג בכמה מדובר. הרב ציטט את המלבי"ם שאומר כי הכוונה לקדש גוים, אבל לדברי הרב מאיר, גם מבלי להזדקק למלבי"ם אין הכרח לתאר זאת כמו שתיאר הרב דוויך.

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.