הרב ג'רמי רוזן: "היכולות הרבניות של הרב דוויך הן בלי דופי" | הלכה

עוד אמר הרב רוזן, רב בקהילה הפרסית במנהטן, כי "זו תהיה בגידה טרגית ביכולת ההכלה הספרדית אם הרב דוויך יפוטר מתפקידו" וכי "הוא אדם אכפתי ומוערץ ורב מעולה שרוצה לעשות את העולם טוב יותר, שמח יותר וסובלני יותר. אני מקווה שהוא ינצח את אילו שאינם רוצים בזה"

הרב ג'רמי רוזן. תצלום: האתר הרשמי של הרב

לפניכם תרגום הטור של הרב ג'רמי רוזן, טור שנכתב בי"ד בסיוון תשע"ז, 8 ביוני 2017 (תודה לט' על התרגום).

הרב דוויך, יהדות והומוסקסואליות | הרב ג'רמי רוזן

מעולם לא היה לי העונג לפגוש את הרב יוסף דוויך באופן אישי, אבל הייתי איתו בקשר אינטרנטי. אני מכיר אותו כרב יוצא דופן. אחרי קריירה מוצלחת במיוחד בארה"ב, הוא עבר ללונדון להנהיג את בית הכנסת והקהילה הספרדית והפורטוגזית, שם הוא הצליח להלהיב הרבה חברי קהילה ולקרבם לתורה. היכולות הרבניות שלו הן בלי דופי. הוא מחובר למנהיגויות הספרדיות הנערצות והמלומדות ביותר. הוא מנהיג רהוט ומעורר השראה. כמו כן, ואולי החשוב ביותר, הוא אדם מאוד אכפתי.

לפני כמה שבועות הוא מסר שיעור בלונדון על הומוסקסואליות. זה היה ניסיון אמיץ להתחבט עם האתגרים שתרבויות אחרות מעלות בפני הטקסטים של התורה. הוא הציג את ההיסטוריה, המינוחים והרעיונות ביחס להומוסקסואליות בתקופה הפגנית ולאחריה. הוא הביא מקורות מהתורה, מהתלמוד ומהאחרונים כדי להמחיש את הניואנסים והווריאציות בגישות השונות. תוך כדי הבעת מחויבות מוחלטת להלכה הוא אמר שהוא מודה על האתגרים שההשקפות המערביות הנוכחיות מציגות ליהדות בהקשרי מיניות, מה שאילץ את היהדות המסורתית לבחון את הערכים המרכזיים שלה ואת ההשקפות כלפי קשרי אהבה. כמו בכל הרצאה בעל פה, ייתכן שהוא השתמש בכמה ביטויים שוליים מהם הייתי נמנע, ומאז הוא כבר התאמץ להסביר את כוונתו. בכל מקרה, הניסיון האמיץ שלו להתחבט עם הבעיה במקום להתעלם ממנה הביא כלפיו את הזעם של המתנגדים לו.

הכחשה פומבית של דברי הרב דוויך (לא את הרעיונות שלו שבקושי דובר עליהם, וגם כשכן – הם יוצגו לא בצורה מוצלחת) הגיעה מאחד בשם אהרון בסוס – רב ספרדי יליד הודו, שהתחנך בישיבות אשכנזיות והקים בית כנסת וקהילה משלו בגולדרס גרין, לונדון. בתוכחה שטחית ומפוקפקת המזכירה בסגנונה את סוונרולה, הוא תקף את היושרה, את האמונה ואת הלמדנות של הרב דוויך כאילו שהוא היה כופר. הנקמנות בנאומו בעיניי הייתה בגידה קשה יותר בערכי התורה יותר מאשר כל דבר שהרב דוויך אולי אמר.

זה טיפוסי לאנשים כאלה לחשוב שאם הם יזרקו בוץ הם יוכלו לעצור אנשים מלחשוב עצמאית ויוכלו להעלים רעיונות על ידי השתקת פיות. גידופים נוספים בלי התייחסות לבעיות עצמן הופיעו בארה"ב ובאינטרנט, בדרך כלל על ידי גברים שאינם מצטיינים בהישגים הרוחניים והאינטקלטואלים הרחבים שלהם. כולן היו התקפות לגופו של אדם אשר התעלמו מהבעיות וזעקו לערוף ראשים. בעבורי, לפחות, זו פגיעה קשה בערכי התורה.

במונחים של הלכה לא חידש הרב דוויך שום דבר. להשקפת העולם הָרְגישה שלו קדם הרב חיים רפפורט. הוא ידוע במעגלים רבניים כמנהיג אורתודוקסי בלי דופי (וחסיד של חב"ד). ספרו "יהדות והומוסקסואליות: מבט אותנטי אורתודוקסי" הוצג לראשונה לברל ברקוביץ', דיין בית הדין של פדרציית בתי הכנסת. הוא מתאר את הספר כ"הניסיון המשמעותי הראשון לבטא השקפת עולם אורתודוקסית אדוקה בשאלת ההומוסקסואליות". בספר הוא מתאר את רפפורט כ"דמות אמיצה שכתבה על נושא קשה אשר אחרים רבים היו נמנעים ממנו" בכוונה "לטפל בתוצאות הכואבות של הדחייה הבלתי מתפשרת של הומוסקסואליות על ידי האורתודוקסיה". באופן מעניין ספרו הוצג למצלמות על ידי הרב בסוס כמתקבל על הדעת, רק שהרב בסוס בהרצאתו נגד הרב דוויך הזכיר כמה מילים כלליות מההקדמה של הספר שהדגישה את המיוחדות של התורה במקום לצטט את השקפות העולם עצמן של הרב רפפורט.

הרב דוויך אמר: "הומוסקסואליות בחברה הכריחה אותנו לחשוב איך אנחנו מתמודדים עם אהבה בין אנשים בעלי אותו המין, והסירה את הטאבו שלי, של ילדיי ונכדיי מלהיות מסוגלים לאהוב אנשים השייכים לאותו המין באופן אותנטי. מלהביע בפניהם חיבה ולבטא אהבה בלי לחשוש שזה ייתפס באופן סוטה או בעייתי". אני מסכים שזו הצהרה לא הולמת ודו משמעית, אבל חייב להיות לך מוח ערמומי כדי לקחת את האמירה הזו ולפרשהּ כעידוד של המעשה או דחייה של דרך התורה. הוא ממשיך ואומר "המעשה נשאר בעייתי. אבל אם אנחנו יכולים להתמודד עם נושאים נלווים, זה ישנה את איך שאנחנו מתייחסים לדברים האלה. זה טוב בשביל החברה". כמובן שזה כך. ברור שהמתנגדים אליו לא קראו או שמעו את מה שהוא אמר בפועל. נוח להם לחיות בחברות סגורות ולהתעקש לציות להשקפת עולמם בלי שאלות. אבל בעבור אלו שחיים בעולם פתוח ומתמודדים עם בעיות אנושיות, לשים תריסים זה לא פתרון.

הרב דוויך. תצלום: Wikiweck

יש שני היבטים לאתגר שהומוסקסואליות מציגה ליהדות. אף אחד לא יתווכח שהתנ"ך מחשיב את ההומוסקסואליות כמנוגדת לערך המרכזי של מערכות יחסים הטרוסקסואליות כדרך הנורמטיבית ליצור משפחות ולשאת ילדים. אבל זה לא אומר שהחוק התנכ"י לא מאפשר חריגים – את אלו שבוחרים שלא להתחתן בכלל, למשל – גם אם זה לא אידיאלי. או שהתנ"ך לא יכול להכיל גיוונים  גנטיים. התלמוד בהחלט כן. ידע מודרני של איך שהגנים משפיעים עלינו שלא היה קיים בעבר שינה את איך שאנחנו מבינים את טבע החופש והבחירה. זה לא משנה את ההלכה, אבל זה כן משפיע על הדרך שבה אנחנו מתייחסים ליחידים.

אפשר למשל לטעון שמשפחה דואגת ואוהבת מכל מין או מינים עדיפה על משפחה נורמטיבית שבה יש התעללות סכסוכים ומתיחות. אשר למעשה עצמו, מעולם לא הצבנו שוטרים בחדר המיטות או התכוונו להפוך את החיים המיניים הפרטיים של אדם לעניין ציבורי. לא רק זה, אלא גם שהלבנת פנים ברבים נחשבת לאחד מהליקויים המוסריים הרציניים ביותר על ידי הרבנים שלנו. בשל כך, רבנים אורתודוקסים רבים מפעילים סטנדרטיים סובלניים כלפי החיים הפרטיים של האנשים בציבור שלהם, ומקדמים כל אחד בברכה בלי לחדור לחיים הפרטיים שלהם.

זה נכון שההלכה, למרות ההעדפה שלה לסובלנות ודרכי ההתחמקות שיש בה, היא אינה רלטביסטית. אנחנו מצופים לקיים את החוקים של השלטון ולבצע מהלכים שיכחידו את השנאה וישאפו לשלום ויחסי אנוש טובים, אבל זה לא אומר שצריך להקריב את הערכים האישיים. בלי קשר לציוויים ההלכתיים, אנחנו מנסים להיות רגישים ולנסות למצוא דרכים להיות תומכים היכן שאפשר, כמו שהרב דוויך עושה. הוא אדם אכפתי ומוערץ ורב מעולה שרוצה לעשות את העולם טוב יותר, שמח יותר וסובלני יותר. אני מקווה שהוא ינצח את אילו שאינם רוצים בזה.

לעולם הספרדי יש מסורת ארוכה של סובלנות וזרועות פתוחות כלפי מנעד רחב של רעיונות וסטנדרטיים דתיים. האורתודוקסיה האשכנזית תמיד נטתה לקשיחות והדרה. הם תמיד יכלו לקטלג את מי שלא מצא חן בעיניהם כרפורמים, אבל בקהילות הספרדיות אין רפורמים, לכן הרבנים של הקהילות הספרדיות היו מוכרחים להיתקל בהשקפות עולם שהם לא הסכימו איתן. זו תהיה בגידה טרגית ביכולת ההכלה הספרדית אם הרב דוויך יפוטר מתפקידו. ההשוואות הבנאליות שבסוס עשה עם פילוגים קודמים הן ילדותיות. זו לא הטלת ספק תאולוגי בתורה משמיים אלא דרך לבחון באיזו מידה אפשר לדבר על האתגרים והבעיות ולחקור אותם בתוך מסגרת התורה. אם הרב דוויך יוענש בעבור זה, זו תהיה תמונה מאוד עצובה של האורתודוקסיה ושל כל אחד שמנסה להגביל שיח והחלפת רעיונות פתוחה וכנה על ידי השחרת והעלבת אדם טוב, חושב וישר.

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.