נוער הומו-לסבי במערכת החינוך: גורמי חוסן ומנגנוני התמודדות עם הומופוביה | מחקר

המחקר מתחקה אחר גורמי החוסן החיצוניים והפנימיים המסייעים לנוער הומו-לסבי בפיתוח כישורי התמודדות עם בריונות הומופובית בבית הספר. 20 תלמידים בני 18-15, המגדירים עצמם כהומואים, כלסביות וכביסקסואלים, רואיינו ראיונות עומק מובנים למחצה, והם נשאלו איך הם מתמודדים עם גילויי הומופוביה של קבוצת השווים בבית הספר

מטרת המחקר שלפניכם היא ללמוד על החוויה הבית-ספרית של נוער הומו-לסבי מתוך נקודת מבט סלוטוגנית (מחוללת בריאות) המתמקדת בגורמים מקדמי בריאות.

המחקר הנוכחי מתחקה אחר גורמי החוסן החיצוניים והפנימיים המסייעים לנוער הומו-לסבי בפיתוח כישורי התמודדות עם בריונות הומופובית בבית הספר. 20 תלמידים בני 18-15, המגדירים עצמם כהומואים, כלסביות וכביסקסואלים, רואיינו ראיונות עומק מובנים למחצה. הם נשאלו איך הם מתמודדים עם גילויי הומופוביה של קבוצת השווים בבית הספר.

ממצאי המחקר מראים כי סוכנויות הסיוע הקהילתיות מתפקדות כ"בלמי לחץ" בכך שהן מפחיתות את ההשפעות המזיקות של בריונות הומופובית על הרווחה הנפשית של הפרט ומפתחות מנגנוני התמודדות עם הומופוביה.

הממצאים מדגישים את הצורך בהתערבות בית הספר ברמה השניונית (גילוי מוקדם וסיוע טיפולי) אשר מטרתה לשפר את יחסי הגומלין הבין-אישיים בין נוער הטרוסקסואלי לבין נוער שאינו הטרוסקסואלי ולטפח התנהגות פרו-חברתית המאפשרת אינטגרציה של הפרט בקבוצת השווים. 

כמו כן, סוכנויות הסיוע הקהילתיות מייצרות מבנה הזדמנויות חדש להעצמה, לצמיחה ולשגשוג עבור נוער גאה בישראל. זאת בדומה למודלים אקולוגיים אשר הצביעו על כך שריבוי מעגלי ההשתייכות והקבלה של נוער גאה בחברה, על כל רבדיה, מקל עליו בהשלמת תהליך גיבוש הזהות ומגביר את רווחתו הנפשית. 

עוד מעידים ממצאי המחקר על מערך יחסים דינאמי בין הכוחות הגלומים בפרט ובין מערכת התמיכה החברתית על רבדיה השונים. בעוד שהנעתם הפנימית של משתתפי המחקר בולטת בחפשם מיוזמתם עזרה ממקורות התמיכה העומדים לרשותם בקהילה, עולות שכיחותם ונגישותם של מעגלי השתייכות וקבלה חלופיים במרחב הקהילתי והווירטואלי.

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.