האם בדור שלנו צריכים לגזור גדרים בין גברים? | שאל את הרב

הרב יחיאל פאוסט, הרב יובל שרלו, הרב ברוך אפרתי ופרופ' טוביה פרי נשאלו אם בדורנו, שיש עלייה במשיכה החד מגדרית, יש צורך לגדור גדרים בין גברים. הינה מה שהם ענו

השאלה:

שלום הרב,

רציתי לדעת האם בדורנו, שיש עלייה במשיכה החד מגדרית, צריך לעשות איזשהם גדרים בין גברים לגברים?

התשובה של הרב יחיאל פאוסט:

שלום רב

איני יודע אם יש עליה או שרק הפרסום וההחשפות השתנו.

מכל מקום ודאי שאין מדובר ברובו של הציבור ואין מקום לתקן תקנות.

מה עוד שבימינו אין כח לחדש גזירות.

אך בודאי שכל יחיד צריך להתרחק מדברים שיכולים להביאו למכשול בכל תחום ובודאי כאן.

יחיאל פאוסט

התשובה של הרב יובל שרלו:

שלום וברכה

צריך להיזהר מלהוסיף גדרים הלכתיים כאלה, וזאת בשל העובדה שעצם יצירת גדרים כאלה מהווה הכרה בזהות ולא רק נושא מסוים שצריך להתמודד עימו, ומעבר לכך – לגזירות האלה יש מחיר, כמו לכל גזירה. במקרה שלנו, המחיר עלול להיות הכנסת מחשבות זרות, ועיסוק מתמיד בתחום העריות וההתרחקות מהן, וראיית כל אדם כסכנה וכאויב רוחני וכדו'.

על כן, אני נרתע מאוד מהוספת גדרים הלכתיים.

בד בבד, אין ספק כי הדרכת חז"ל לנזיר שלא להתקרב לכרם צריכה להנחות כל אחד שיש לו משיכות שונות. זו הדרכה פרטית, אך לא גזירה כללית.

כל טוב,

יובל שרלו

הרב ברוך אפרתי

התשובה של הרב ברוך אפרתי:

שלום

אינני חושב שבדורנו יש עליה מספרית, אלא עליה בהגדרה העצמית בשמות כאלה ואחרים.

ככלל, התורה לא הדריכה לקרוא לעצמנו בשמות בשל תאווה כזו או אחרת. אלא להכיר בתאווה ולמשול בה, שלא להביאה למעשה איסור ח"ו.

מרן פסק ביורה דעה שיש לאסור ייחוד בין גברים. והעירו נושאי כליו, שזה דוקא במקומו שהיו פרוצים בזה. אך במקום שלא פרוצים אין איסור ייחוד גברים.

בימינו, במקום שבו יש פריצות כזו של מימוש תאוות איסור, יש לאדם לגדור עצמו במותר לו ולהמנע כפי האפשר. ובמקום בו אין תרבות של חטאים כאלו, אין צריך להחמיר. כל מקום לגופו.

כל טוב,

ברוך אפרתי

התשובה של פרופ' טוביה פרי:

שלום רב,

בתשובה לשאלתך כמה התייחסויות:

א. לא ברור בכלל שיש עליה בשכיחות של משיכה בין גברים – ללא ספק יש עליה בבולטות הציבורית וכנראה גם בהתנסויות של גברים.

ב. בשאלה של הצורך בהרחקות או גדרים בין גברים – מצד אחד יש כלל שאין גוזרים גזירות חדשות ומאידך ידוע לי שכבר לפני שנים בחסידויות מסויימות גזרו על הרחקה ואיסורי ייחוד בין גברים. בכל מקרה זו שאלה לפוסקי ההלכה ופחות לפסיכולוגים. אני לא יודע על מחקרים על היעילות של גדרי הרחקה בצמצום התופעה.

טוביה

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתוב תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.