סיכום מפגש תמוז תשע"א: שיחה עם מיכל בת-שבע רנד | אירועים ומפגשים

במפגש תמוז שמענו ממיכל בת-שבע רנד על היכרותה האישית עם העולם ההומואי, על הסדנה האישית שלה שעוזרת להומואים לישא נשים וגילינו מי מחברי הקבוצה היה לוקח את הגלולה שמשנה הומואים לסטרייטים * עמית בסיכום אישי של המפגש

(לסיכום של צחי את המפגש – לחצו כאן)

כוח רצון ואמונה.

על פי החוויה האישית שלי, כוח רצון ואמונה הם שני המושגים שבעיניי מסכמים את הפגישה עם מיכל בת שבע רנד.

כוח רצון להשתנות ולשנות; ואמונה שהדבר אפשרי ושהקב"ה לא בורא משהו שאי אפשר להתמודד מולו.

מיכל עצמה ניחנה בשתי התכונות הללו, ומציאות החיים שלה מוכיחה זאת – היא הייתה חילונייה, ולא סתם חילונייה אלא אחת מאושיות הסצנה התל אביבית, והיא חזרה בתשובה והשאירה את חייה ההם מאחוריה. היא האמינה שהיא יכולה להיות דתייה על אף כל הקשיים ועל אף כל התאוות.

כיוון שכך, קשה להתווכח עם מיכל הטוענת שכל הומו יכול להשתנות, והטוענת להצלחות בסדנה הרוחנית שהיא עורכת להומואים (לפרטים על הסדנה – אפשר ליצור עמנו קשר ונקשר אתכם למיכל). מבחינתה, היא ההוכחה החיה שאנשים יכולים להשתנות. בכל תחום. בכל נושא. בכל עניין. גם קשה מאוד שלא להתפעל מהאישיות שלה ומסיפור החיים האישי שלה ומהנחישות שלה ומהאמונה החזקה שלה.

אבל אולי מילת המפתח כאן היא "אישי". לכל אדם יש סיפור חיים אישי אחר, כל בן אדם ניחן בכוחות אחרים, ולא הרי זה כהרי זה. בגמרא מסופר על בן עזאי שלא התחתן כי חשקה נפשו בתורה. בהיסטוריה אנו יודעים על אנשים שלמען העקרונות שלהם או בשם האמונה שלהם נשארו רווקים או עשו דברים מדהימים בשך כוחות הנפש האדירים שהיו להם. אבל האם כולנו כאלה? האם כל אחד בעל כוחות נפש כאלו? האם כולנו יכולים לעקוד עצמנו על המזבח?

במפגש מיכל עברה אדם-אדם ושאלה כל אחד ואחד את שאלת "מבחן הגלולה": יש גלולה שתהפוך אותך לסטרייט, האם היית לוקח אותה?

היה רוב מוחלט שאמר שהוא היה לוקח את הגלולה. בעיניי, זה מוכיח שני דברים:

ראשית, שאנשי "כמוך" הם באמת אנשים שפחות מזדהים על התפיסה החילונית-כללית של הקהילה המדברת על גאווה וכדומה.

שנית וחשוב יותר, שלכל אדם סיפור אחר ואי אפשר להכליל ולטעון שכל אחד יכול להשתנות (כמו שאומרים עצת נפש) או שכל השינוי הוא פיקציה (כמו שאומרים ארגונים "גאים", כולל ארגונים "דתיים גאים").

הרי מי שרוצה להשתנות ומאמין שהשינוי אפשרי – יש לו סיכוי רב יותר שיצליח לעומת מי שאינו מאמין באפשרות לשינוי.

ובעצם, זה מה שאישית אני לוקח מהמפגש עם מיכל. המפגש הזה חיזק בי את האמונה והידיעה שהאמת נמצאת אי שם באמצע. שלכל אחד סיפור אחר. שיש אנשים שיכולים להשתנות כך או אחרת ויש כאלה שלא. שחשוב שלא לייאש אנשים שרוצים ללכת לטיפול, ומנגד חשוב להסביר להם את המציאות כי יש אנשים שניסו ולא עלתה בידם.

עמית

– – –

המפגש היה בכ"ח בסיון תשע"א, 30 ביוני 2011 למניינם, בתל אביב, בשעה 20:00.

9 תגובות

תגובות בפייסבוק

להגיב על יצחק לבטל

האימייל לא יוצג באתר.

  1. הגברת הודיעה, שבאפשרותה לשנות אוריינטציה מינית של אדם. אולם היא לא הוכשרה בתחום כה רגיש זה.
    ללכת לטיפול אצל אותה גברת אינו אחראי ועלול אף להיות מסוכן.
    בחור שרוצה לשנות את האוריינטציה המינית שלו, עדיף שילך לברי-סמכא בתחום, כמו ארגון "עצת נפש".

  2. מסכים עם אבשלום, אע"פ שאני לא לגמרי מסכים עם גישת "עצת נפש", אבל ללא ספק הם מציעים גישה קצת יותר ריאלית מכל הטיפול הרוחני שהיא מציעה, שתקח את העוצמות והאנרגיות שיש לה ותוציא אותם במקומות שהיא מבינה בהם.

  3. לצערי ישנה הטעייה גדולה בכל מה שקשור בשינוי נטייה מינית. צריך להיות ברור שלא ניתן לשנות נטייה מינית מולדת כמו שלא ניתן לשנות צבע עיניים ותכונות ביולוגיות אחרות .
    וכל אלו כדוגמת מיכל שמשווים בין חזרה בתשובה שהוא שינוי חברתי גרידא לבין שינוי נטייה מינית מולדת מטעים וטועים .
    אם מיכל הייתה מספרת לנו ששנים היא נמשכה לגברים ובעקבות אי אלו אירועים היא החלה לסובב את ראשה אחרי נשים הייתי מקשיב לה .
    אבל לא כך הדבר . השינוי שמיכל עשתה הוא שינוי קשה ומעורר הערכה , אבל הוא שינוי חברתי ותו לא . ואין לו דבר וחצי דבר עם שינוי בילוגי פנימי שאף אדם בעולם לא יכול לשנות .
    מה שכן ניתן לשנות הוא את המצב החברתי של האדם – הומו יכול להתחתן עם אישה ואף יכול לחיות איתה חיים טובים , ויעידו על כך הומואים רבים נשואים , אולם אותו בעל הומו ימשך לעולם לגברים ולא לנשים .
    הוא יוכל להתעלם מהמשיכה הזאת , הוא יוכל לעצום עיניים ולחשוב על גברים כשהוא מקיים יחסי מין עם אישתו . זהו עניינו הפרטי . אבל עקרונית הדברים יכולים להעשות ולא צריך את מיכל שתעזור בעניין זה
    ישי

  4. רק לסמן שעצת נפש אינם עונים לקריטריון של "ברי סמכא". מיהם בעלי המקצוע שעובדים עם עצת נפש? שמות, השכלה, דברים אלמנטריים שמטפל מחויב להציג למטופליו.

    בעוד ששתי הגישות נשמעות לי שטות מוחלטת, דווקא הגישה של עצת נפש, ממה ששמעתי עליה ("המסע אל הגבריות" וכל מיני קשקושים כאלה ואחרים), טומנת בחובה סכנה חמורה הרבה יותר לרווחתו הנפשית של אותו אומלל שרוצה בשינוי. פנייה לטיפול אצל הגברת רנד לא יביא לשינוי, והאכזבה עלולה להיות קשה ומרה, אבל זה כנראה לרוב יהיה בבחינת "ניסיתי ולא הצליח", בעוד שרוב מי שהיה בעצת נפש וחזר כדי לספר, מספר על טראומה קשה ואינטנסיבית מלווה בתחושת כישלון איומה.

  5. ישי היקר מציע לך להכנס לאתר עצת נפש ללמוד מי הם ברי הסמכא חברי הנהלת הארגון (למשל : פרופסור חיים קנובלר
    לשעבר ראש ענף בריאות הנפש בצה"ל , ד"ר ג'ק אייזנברג מהאוניברסיטה העיברית , ד"ר מיכאל אבולפיה ועוד ) מה זאת הרדידות הזאת לזרות חול בעניים , ישנם באתר ראיונות עם מתמודדים שעברו שינוי בהצלחה , באתר ניתן למצוא ראיונות עם עשרות מתמודדים שהשתתפו במסע אל הגבריות שמספרים שעברו חוויה מדהימה שנתנה להם כוחות להכנס לתהליך טיפולי . ישי מה קורה לך ???

  6. באמת! ישי מה קורה לך?

    חייב לומר שאיני מסכים עם כל מה שכתב ישי וזו פשוט דמגוגיה לקבוע מחשבות טועות כעובדות נחרצות.
    משפטים כמו "צריך להיות ברור שלא ניתן לשנות נטייה מינית מולדת כמו שא"א וכ"ו…" תגיד מאיפה הקביעה הזו? 2 קביעות קבעת שהאחת מהן סמויה כאילו היא מוסכמת לכל ("נטייה מולדת" ??)
    "חזרה בתשובה היא רק שינוי חברתי על אף שהוא שינוי קשה ומעורר הערכה וכ"ו (תגיד אתה אדם דתי? יודע מה זו חזרה בתשובה?
    שינוי ביולוגי פנימי? וואו אילו מילים בחרת! נשמע מורכב וחכם מידי.
    ניתן לשנות רק שינוי חברתי וכ"ו

    כל המשפטים הנ"ל פשוט אינם אמת.סילופים וחוסר ידיעה במקרה הטוב.

    דבר שני – מיכל אינה מציעה עזרה רוחנית של אנרגיות ועוצמות מתעופפות ברוח אל שינוי אמיתי ע"י בירור וחקירה וזה מה שהבנתי ויתכן שאני טועה בפרשנות הדרך שלה וזו מהסיבה שהיא השתדלה מאוד לא להכנס לזה- רק אמרת תתקשרו ותדעו!
    אז מי נתן לכם הזכות לכתוב על שיטתה מבלי שידע , ניסה או שמע ממנה בדיוק מה היא עושה?? ודאי שאם לא היו לה תוצאות טובות לפחות באחוז מסוים אם לא באחוז ניכר היא היתה מפסיקה לעשות את זה וודאי שלא היתה באה אלינו! אישה כמוה שעברה מה שעברה ודאי אינה זקוקה מהומואים כמונו לפרסום או כסף או הילה שהנה "לי יש את הגלולה"
    גם ניסיון ומחשבה בריאה יכולה לתת לאדם אפשרות לעזור לאדם אחר בנושא זה וכנראה שמיכל מעידה על עצמה שיש לה את זה. לא צריך הכשרה מקצועית דווקא.הכשרה מקצועית זה טוב אך צריך בעיקר ניסיון והבנה. מיכל לא ממש סיפרה על עצמה בתחום המיני אז למצפה שהיא תספר לכולנו על משיכתה לנשים או לגברים או באמצע המשך לצפות.חבל שלא שמת לב על הרמיזות שנתנה אך השתדלה לא לפרט מידי בפורום כזה ולדעתי בחכמה עשתה.
    לגבי עצת נפש די ומספיק והפסיקו הטענה הכאילו ניצחת על אלו שחזרו משם וסיפרו על טראומה. מה עם אלו שחזר משם וסיפרו על הצלחה?? נכון! לא תמצאו אותם (ואולי חבל אך אין זה הנושא)
    כל עניין השינוי הוא לצאת מהעולם ההומואי במחשבה הרהור ואז גם במעשה
    מי שיצא מזה והכיר אישה ומצליח להיות מאושר ולאהוב את אשתו וכו אין לא עניין (אולי לצערינו)לשתף ולהרצות על השינוי בפורומים פומביים וגם סגורים כמו שלנו (ואגב אני בטוח שיהיה כזה ) מיכל עשתה דרך (ואנחנו עם השיפוטיות שלנו ישר מבקרים אז למה אדם שעשה דרך יבוא ללמדנו ממשנתו? אנחנו אם יבוא לנו אדם כזה נעשה לךו חקירת שתי וערב ונרצה ש"יוכיח לנו" שהצליח וגם אם ינסה להוכיח הוא לא יצליח כי אז נטען כלפיו שאולי הוא לא באמת נמשך בעברו לבנים וכו
    עיקרו של עניין אנחנו פחדנים וצרי אופקים וכואבים ומתוסכלים במקום לשמוע ולהאזין לאלה שהדגל אולי בידם ולאלה שרוצים ללכת איתנו ולהראות לנו דרך אחרת.

  7. דברים נוספים-
    לדעתי אין זה משנה אם נטייה זו מולדת או לא נרכשת או לא. יש עוד דברים שאיננו יודעים אם הם נרכשים או מולדים או אולי גם וגם וגם אז אנחנו יכולים להתגבר עיהם ע"י חינוך לבחירה שלנו איזו בחירה שאנחנו רוצים. זו נטייה נפשית ולא גובה או צבע עור שאני רוצה לשנות ולא יכול.(חוץ מאולי ע"י רפואה וניתוחים)
    אפשר לשנות. או אהיה מדוייק- אפשר לפתח אהבה ומשיכה לאישה אחת בלבד אותה נרצה ואיתה נרצה לבנות משפחה.אישה שתהיה לנו איתה אהבה ומשיכה הדדית.
    אולי יקרה מידי פעם שנלך ברחוב ונראה איזה גבר יפה אך זה לא יפיל אותנו כ"כ אם אנחנו בריאים ויציבים בחיינו. וכל זה בעבודה קשה על המידות. עבודת עיניים. עבודה על עצמנו ועבודה עם האישה שבחרנו לנו.
    אפשר לצאת מזה. בוודאות!

  8. אני לא הגעתי לאירועה ואמר לעמית מראש שאני לא מעוניין להגיע לשום אירועה עם נשים או אפילו אישה אחת.

    יש יותר סיבות מ"חשש גילוי ערבות" להשאר בנפרד מהנשים.

    רוצים ללמוד ולדבר על שנוי נטייה מינית ואם זה אפשר או אי אפשר? אז נזמין פסיכולוג (או אפילו פסיכולוגית) או פסיכולוג ורב לבוא לדבר איתנו ביחד.

    רוצים לדבר על רוחניות של גברים? אז בואו נזמין גבר לדבר איתנו על עניין זה.

    אני לא צריך שום אישה להגיע אליי ולספר לי על הלכה או רוחניות. ולא צריך שום אישה לדבר איתי על אפשרות לשנות נטייה מינית חוץ מפסכולוגית.

    הזמנת אישה לדבר עם גברים על עניינים פרט לעניינים חפיפים היא לא דוגמא של מודרניות אלא הכנסת תרבות מעריבית (כולל פמיניזם ושוויוניות) ליהודות.

    אני אוהוב את עמית וכל מה שהוא עשה כבר. ואני מעריך את היוזמה שלו. אני פשוט לא מסכים איתו על זה.

    יעקב
    (פסכולוג חינוכי)