הרב יואל קטן: "אל תצאו מן הארון!" | בלעדי / פרסום ראשון

הרב יואל קטן, איש רפואה והלכה, מתחנן שהומואים לא יצאו מהארון. לא מפני שהוא מתכחש לקיומנו, אלא בין השאר כי לטענתו יציאה מהארון מעודדת לגיטימציה פומבית, ובידינו אחריות עצומה: "יש חשש כבד שצעירים שיש להם נטייה הפוכה ברמה נמוכה ו'נסבלת', ועתידם ה'סטרייטי' לפניהם, יסובבו בגללכם את ההגה שמאלה-חזק ויצטרפו לקהילה הגאה בעידודכם, ובכך יכרתו את הענף שעליו בנויים חייהם" * בלעדי

הרב קטן

קטונתי. קטונתי מלהכריז הכרזות, מלהטיף מוסר, מלקבוע קביעות. אני לא רופא ולא פסיכולוג ולא אנתרופולוג ולא הוגה דעות, ואף לא מכיר איש מקוראי האתר כאן אישית (ככל הידוע לי). אבל אני כואב מאוד את כאבכם, מצטער בצערכם, חש אתכם, ומדי פעם בפעם מביע את עניות דעתי בתחום זה בפורומים שונים.

כאן אני מבקש למסור, ברשותכם (ועל פי בקשת ידידי היקר 'עמית'), מסר קצר, מכול הלב: כידוע קיימים בעלי נטיות הפוכות ברמות שונות של קושי, מאלו שנמצאים במצב קל-יחסית, שבעזרת תמיכה וטיפול יכולים להגיע בעתיד לבניית בית כשר בישראל על כל המשתמע מכך (על אף הקושי היום-יומי שיהיה כרוך בזה עבורם) – ואשריהם; ועד כאלו שנגזר עליהם כנראה לחיות בגפם עד זקנה (אולי-אולי לא 'עד בכלל'!) – והם כואבים ומיוסרים.

אין ספק שלא כל מקרה פתיר, ויש כאלו בתוכנו ש'הֵמַר שַׁדַּי להם מאוד', מה אומר ומה אדבר. גם ההתכחשות לדבר השם אינה פותרת כלום ואינה מאיינת את הבורא ואת דברו, וגם הכעס על ריבונו של עולם שעשני כמו שעשני הוא כעס טבעי – אבל ילדותי; זהו המצב, אלו הם החיים, וכל אחד, גם מי שחייו קשים וכואבים, יצטרך למסור בבוא יומו דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא אם עשה מה שצוּוָה, ואם נמנע ממה שהיה עליו להימנע ממנו. ולפום צערא – אגרא (ואני יודע שעד כאן לא חידשתי דבר).

רק דבר אחד אני מציע, מתחנן, מבקש בכל לשון של בקשה: אל תצאו מן הארון! אל תעשו פרסום למצבכם האישי ואל תבקשו לו לגיטימציה פומבית, כי כל הטעמים שיש לכם לכך, המוצדקים יותר והמוצדקים פחות, אינם עומדים מול החשש הכבד שצעירים שיש להם נטייה הפוכה ברמה נמוכה ו'נסבלת', ועתידם ה'סטרייטי' לפניהם, יסובבו בגללכם את ההגה שמאלה-חזק ויצטרפו לקהילה הגאה בעידודכם, ובכך יכרתו את הענף שעליו בנויים חייהם.

אני מכיר את הטענה שדווקא יציאה מהארון יכולה להציל חיים של אנשים שבשל המצוקה עלולים לשים קץ לנפשם. אבל בימינו יש כמעט לכל אחד גישה לאינטרנט, ובה הוא ימצא את אתר הזה וגם אתרים אחרים, וכך יוכל ליצור קשר עם מי שירצה לפני שיחליט חס וחלילה החלטות חפוזות. לא זה הסיפור ולא זו הבעיה. הבעיה היא העניין החברתי, הלגיטימיות החברתית-דתית לתופעת הנטיות ההפוכות, וממנה אני דואג.

ואם ישאל השואל – אתה קורא 'אל תצאו מהארון', אבל מה כן? להישאר בארון כל החיים? תשובתי חיובית. חוץ מאשר הצער הגדול להיות לבד עם כל הקשור בזה – אתם חיים, חיים פעילים, חיים יוצרים, ולפעמים אפילו מאושרים! אתם יכולים להיות בנים ואחים יקרים, דודים נחמדים ואחיינים חביבים, להתקדם במקצוע שלכם וללמוד תורה ולפעול בכל מיני תחומים – ומצד מסוים של החיים להמשיך 'חיים בארון'! לכן התשובה שלי חיובית: כן, הישארו נא ב'ארון' לטובתכם האישית וגם למען הציבור כולו, והשתדלו למלא את חייכם בטוב בנושאים אחרים ובפינות אחרות.

אני מניח שיש הומואים שיצאו מהארון וטוב להם מבחינות מסוימות, אבל אני משוכנע שמבחינות אחרות הם החריבו את העולם שלהם ואת העולם שסביבם, וחבל שעשו את הצעד הזה.

אני יודע שקל לי לדבר כי איני 'שם'; אבל זו עניות דעתי.

ובַקשתי היא שגם מי שכבר הוציא את ראשו 'מן הארון', ויודעים על נטייתו בני המשפחה הקרובה וכמה חברים – אנא, שלא ירחיב את מעגל שומרי הסוד, בדיוק מאותה סיבה (ומסיבות נוספות כמובן, כגון שלא יִרְחֲקו ממנו חבריו שומרי המצוות ועוד, ואכמ"ל).
כל אחד מכם נוטל על עצמו אחריות עצומה, ואין לי ספק שכל אחד ואחד מכם יודע בסתר לבבו שטוב לנער המהסס להישאר בדרך 'הישר' עם קשייה, ולא להידחף לצדי דרכי החיים; אל תקשו עליו בזה! למענכם ולמענו – אל תצאו מן הארון!

והשם לא ימנע את טובו להולכים בתמים.

הכותב איש רפואה והלכה; ראש מכון "שלמה אומן" בישיבת שעלבים ור"ם בישיבה התיכונית שם

2 תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. ואם אפילו אדם אחד יתאבד עקב חוסר יציאתו מהארון????
    אני חושב שכדאי לשקול שוב את האמירה הזאת.
    אינני בעד יצאה המונית מהארון ומצעד וכד'- אבל עצם האמירה היא חשובה והיא- שאפשר לקבל כל אחד.
    במיוחד שפעמים רבות אלו שנמצאים בתוכו חש מקום אובדני- כפשוטו.

  2. להערכת הרב קטן, יציאה מן הארון עלולה לגרום שקבוצה גדולה ממקרי הגבול "ישברו את ההגה שמאלה" וחלקם יהיה אח"כ גם בסכנת התאבדות.

    עדיף למנוע גם את הסכנה הזו וגם את סכנת "שבירת ההגה" על ידי הישארות בארון.

    אי"ש יהודי