סיכום מפגש אלול תשע"א: שיחה עם הרב הראל | אירועים ומפגשים

צחי היה בפגישה ומשתף אם הוא מתכוון להתחתן עם לסבית * רשמים מהפגישה עם הרב הראל שבה סיפר הרב על "אנחנו" – שידוכים בין הומואים ללסביות, אמר דברי התעוררות לקראת אלול וענה על שאלות מהקהל

סלחו לי על האיחור הלא אופייני למפגש עם הרב הראל. שכן לוּ היה אופייני לא הייתי מבקש התנצלות. אבל לא בי היה תלוי הדבר, הנהג הבטיח שיוריד אותי בתחנה הנכונה. כמובן שהוא שכח ובזכותו נסעתי עד לסודן (בלעז: תחנה מרכזית) ובחזרה לשינקין. כך שבזכות האיחור "זכיתי" לפספס משפטים חשובים שלוודאי ישפיעו על סיכום זה.

השיחה התנהלה בקצב שטוף עת שעברתי את מפתן הדלת והתאכזבתי שלא הגעתי בזמן הנכון. אבל מילא, עוד שעה ו… עד שההרצאה תסתיים. התיישבתי, שמתי לבי וכריתי את אוזניי. אבל משום מה עיני סירבו לקבל ולהבין את שראיתי.

הרב אראלה היה רב שונה מכל הרבנים שהכרתי בעבר, הן בישיבה הקטנה או הגדולה. ללא מגבעת רחבת שוליים וללא חליפת שחורה וללא יחס של התעלמות, ישב מולי רב ואמר לי שהוא מכיר בי. הוא מכיר בעובדה שאני לא חולה ולא סוטה ושהכול בסדר אתי כי כך בראני הא-ל.

הפשטות שהייתה ברב ארלה היא זו ששבתה את ליבי ועיניי. המראה היה סולידי ונעים. כך שמשום מה הרגשתי רצון עז להקשיב לדבריו שפעמים נבלעו על ידי פתיחת הדלת וסגירתה. שכן מספר האנשים היושבים בחדר הלך וגדל עד שהמעגל כבר לא הספיק, המזגן תרם אך מעט והרחש שטף מפעם לפעם את חלל החדר.

אתחיל ואומר כי עוד לפני הפגישה, עת ששהיתי בביתי שבעיר הבירה ושקלתי עם חברים על מה ואיך וכיצד יתנהלו פני הדברים של הפגישה, הסקתי דברים מוזרים. שאלתי את עצמי שאלות כגון כיצד הם מתכוונים שאני אתחתן: לסבית? אני?! אני עם לסבית? משפט שמתחיל כבדיחה צינית הוביל אותי למסקנות ששמא הפגישה הזו לא מיועדת כלל וכלל לאנשים כמותי. אלא לכאלה שדעתם נחה על אישה ורצונם אינו כרצוני.

אבל כרגיל, טעיתי.

תכף התברר לי מפי הרב ארלה כי כולם זכאים להקים משפחה וגם יכולים. אזי אבן נפלה מלבי וקול קרקושה פיזם באוזניי. שכן גם אני כמו כולם או לפחות רוב העולם, גם אני הייתי רוצה ביום מן הימים שיהיה לי תא משפחתי ואולי אף איזה מצווח קטן.

אנוכיות? אולי. אבל העולם שלנו סובב סביב מילה זו. הרי כל עצם הרעיון שאנו נמצאים כאן, בזה העולם הוא בעצם מעשה "אנוכיות" של הורינו שרצו בעצם קיומינו. אי לכך, הבנתי שקיים גם לי סיכוי של תא משפחתי.

קו המחשבה שלי המשיך לזמר לעצמו תוך כדי השיחה על דברים שעסקו בשאלות כגון האם אני באמת רוצה להתחתן? האם אני ארצה את זה כדי לרצות את עצמי או שמא את הסובבים אותי? את ההורים שלי? האם בעולם מושלם היה בכלל אפשרי להקים משפחה עם בן זוג?

חוקי התורה הם דבר חד-משמעי ואין חולקים עליהם, אלא אם כן מאמינים בהם פחות משצריך. אבל קבוצה זו, "כמוך", דוגלת בשיטה של שילוב השניים. לפיכך הבנתי שעל פי רצון הא-ל אל לי להקים משפחה עם גבר, אלא עם אישה ומתברר שאפילו עדיף עם לסבית. ולגבי השאלה האם אני בא לרצות את עצמי או את האחרים – הרי העולם שסבב קודם לכן סביב המילה אנוכיות סובב כעת גם על המילה לְרַצות.

אני יודע, וגם אתם, שיותר מפעם אחת עשינו דברים שאין רצוננו בהם אך כדי לספק אחרים. אם אלו ההורים או החברים או אפילו במקום העבודה. אם זה ריצה, זה הספיק. לכן, האם אתחתן רק כדי לרצות אחרים? העתיד יאמר. אבל כבר בהווה אני יודע שקיים סיכוי שכזה. לרצות הורים ומשפחה זהו כלי חשוב בעיניי. ויתרה מזו, אם כרגע התגלתה לי האופציה להקמת בית יהודי על אף היותי חריג מהכלל וכל שכן הרעיון של הקמת משפחה, הוקל לי.

שמא הכול קסום לאוזניי ברגעים אלו עת שמוזיקת חליל הקסם עדיין בחלל החדר, אולי דעתי תשתנה? אולי. שכן עדיין לא פגשתי פנים מול פנים את הרב ארלה ועדיין לא דנתי איתו על המשך הרעיון וכיצד הוא עובד ויוצא לפועל. מעט הפרטים שנחשפו לי על אודות  מיזם השידוכים "אנחנו" היו כתקציר לספר עב כרס שכל שקראתי ממנו אינו אלא הפרולוג.

הרב ארלה המשיך לדון ולהתפלסף על מה הגיוני ומה לא. מהי תאווה שאפשר לעמוד בה ומהו הרצון האמתי, הפנימי שלנו שהוא שורש עצם הרעיון של להיות יהודי מאמין. דבריו אכן היוו אמת ברורה בשבילי. הוא הניח דברים על השולחן, דברים שאנשים ששייכים לעבר שלי התעלמו ממנו לחלוטין. דיבורו העז אף הזכיר לי במידת מה את הגברת מיכל רנד. העוצמה והאומץ של שניהם מעוררת התפעלות ומעוררת הערצה. לשים דברים על השולחן ללא פחד ומורא, ללא חשש מה יאמרו אחרים וכיצד יגיבו השאר ולומר למישהו בפנים: "כן, אכפת לי גם ממך".

נוסף על כך, עצם הרעיון שהרב ארלה אינו חושש מלומר שאני עושה דבר אסור על אף שאני יודע זאת, גרם לי להרגיש מעין צלצול על חרטה. כזו שבאה מסוג של מעט שפיות עת פרוס החגים. כמובן שלא אלקה את עצמי באופן שיטתי על איך שבראני הא-ל, אבל אולי אנזוף יותר ממעט על הדברים שעשיתי. ומומלץ גם לאחרים.

כולנו יודעים וברור לנגד עינינו שאף על פי שאנו מי שאנו ואין אנו כמו רובו של העולם, דווקא אנו צריכים לשים יד על הדופק ולהישמר יתר על המידה. לא, איני אומר שכעת נהפוך לנזירים אף על פי שעצם הרעיון משעשע. כל אחד על פי דרכו ושביל העולם שבו צועד. כל אחד על פי איך שחינך את דעותיו, השקפותיו ואת גופו לאורך השנים של התבגרותו החיצונית והן הפנימית.

אנו שונים זה מזה וכך גם דעותינו. אבל אם השתיקה שנחה בסיום ההרצאה היוותה סוג של הסכמה הדדית, אזי עשינו את שלנו. ושמא בעוד כמה שנים נמצא את עצמנו חובקים כף יד של גברת לסבית? העתיד יאמר.

"אנחנו", פותח דלתות חדשות שטרם הכרתי. לפחות למעני שעדיין לא שמעתי על מיזם שכזה עד כה. הוא "אנחנו" פתח לי אפשרויות חדשות והצליח לרומם חלומות עתיקים שכבר חשבתי לוותר עליהם עקב היותי מי שאני. ממצולות שליתי ויתורים וכעת אני יודע שקיימים לי מגוון רב של עתידים מזהירים.

יש עוד והרבה דברים לומר בעניין, כאלו ששמא אינם ראויים להיכתב מעל דפי אתר זה. לכן אסיים ואומר שרווח והוקל לי, ומקווה שכך גם לאחרים. הרב ארלה בא ועשה את שלו. הצית סוג של דפיקה ודפק על דלתותינו לכבוד השנה החדשה.

ומי יודע, אולי בעתיד הקרוב מישהו מבני הקבוצה ישלח מעטפות מבוילות ובהן נייר מחוספס ומקרקש (בעיצוב החתן כמובן) לבני משפחתו. ובו יודיע להם כי כעת, בשעה טובה ומוצלחת הגיע זמנו להקים משפחה. הגיע העת לצווחת תינוקות והחלפת טיטולים.

אמנם עם לסבית, אבל מי בכלל יֵדע על זה. הם עדיין יחשבו שהוא סטרייט.

בברכת שנה טובה, מתוקה, מוצלחת ומהנה יותר מזו שהייתה.

צחי

– – –

הרב ארלה הראל, לשעבר ראש ישיבת שילה, מגשר מוסמך בהכשרתו, ומי שעומד בראש מיזם השידוכים בין הומואים ללסביות – "אנחנו", הגיע למפגש אלול.

הרב סיפר על מאחורי הקלעים של "אנחנו", אמר דברי התחזקות לחודש אלול וענה על שאלות מהבאים למפגש.

המפגש היה ביום שלישי, ז' באלול תשע"א, 6 בספטמבר 2011, בתל אביב.

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו כדי להתעדכן בפרטים המדויקים של המפגש הבא: kamoha.or@gmail.com

12 תגובות

תגובות בפייסבוק

להגיב על חיים לבטל

האימייל לא יוצג באתר.

  1. יש לי שאלה כבר עכשיו, האם מבחינת הרב הראל נקודת הפתיחה צריכה להיות שבחור דתי קודם כל יעבור טיפולי המרה או הסבה ואם זה לא מצליח רק אז יש את האפשרות להיכנס לשידוכים?

  2. בניגוד לטענות שהושמעו כי כביכול מי שרוצה לפנות למיזם צריך לעמוד בתנאי סף של טיפולים – הדבר אינו נכון.
    בשום מקום באתר המיזם לא מופיעה מילה אחת על התחייבות לעבור טיפול כזה או אחר. כמו כן, באתר נכתב במפורש כי 'המיזם אינו מתאים לכל אדם (ההדגשה במקור), וכדי למנוע מצב שבו חלילה לאחר כמה שנות נישואים אחד מבני הזוג עובר שינוי באוריינטציה המינית – מתאימים למיזם רק מי שאינם בתהליך גיבוש זהותם המינית אלא כבר 'סגורים על עצמם'". כך שלבוא ולטעון שבאתר לא מבהירים שזו רק אופציה שאינה מחייבת כל אחד – גם זהו שקר גס.
    ראה כאן: https://www.kamoha.org.il/?p=5533

  3. בס"ד
    איך אתם לא מתביישים,אתם חיים בשקר גם פדופיליה זה נטייה מינית אתם מטהרים את השרץ ומסלפים את התורה לכל אחד יש ניסיונות וצריך להיתגבר עליהם אין שום היתר למה שאתם עושים,אל תחשבו לקרוא לעצמכם "עושה רצונו"
    ועוד אתם עושים כנס היתעוררות, אתם באמת צריכים להיתעורר ולצאת מהטומאה הזאות
    נ,ב: אם אתם קוראים לעצמכם ליברלים תעלו את זה באתר שלכם
    עוד לא מאוחר אפשר לחזור בתשובה

  4. English español français
    Hello: Do you know if anyone has done the same thing you are doing for Catholics (match gays and lesbians for having children)? I am a Catholic in the USA. Buenos días: ¿Conoce Vd. alguien que hace lo mismo para católicos? (juntar un gay y una lesbiana para tener hijos). Estoy en los EEUU. Muchas gracias.
    Bonjour: Conaissez-vous quelqu'un qui fait la même chose pour les catholiques*? (joindre un gay y une lesbienee pour avoir des enfantrs? Je suis aux Etas-Unis.

  5. שלום,
    צר לי שלא יכלתי להגיע למפגש החשוב הזה, אני מקווה שמישהו יעלה סיכום או תקציר של הדברים שנאמרו.
    כל הכבוד לרב על היוזמה, ולכמוך על שיתוף הפעולה והפרסום.
    האם מישהו יודע אם התהליך כולל דיטיים ותהליך בניית קשר ״נורמליים״, או שזה יותר שידוך בסגנון חרדי מזורז לחתונה ללא היכרות עמוקה?
    והאם צריך להתחייב לא לקיים יחסים עם אותו המין אחר החתונה? או שיש אפשרות לבנות סוג של הסכם, של ״בגידה בהסכמה״? אני יודע שזה נשמע מגוחך, אבל המטרה איננה להתאהב בבן אותו המין, אלא פורקן מיני שאי אפשר לקבל מבת הזוג, ולדעתי עדיף בהסכמה ובהבנה מאשר סודיות שיכולה להוביל לכאב ופרידה… 

  6. גם אני כמו כולם אני מניח נהנתי מאוד והתרשמתי עמוקות מהרב אראל, אבל אני ראיתי בשאלות שקטעו אותו כל הזמן כהפרעה. מילא אם השאלות היו על הנושא המדובר אולם השאלות היו על העיקרון מותר אסור וכו, חברה, חבל כי היינו יכולים לשמוע יותר וללמוד הרבה יותר מאשר בעצם למדנו על המיזם