ד"ת לפרשת כי תבוא | דבר תורה לפ"ש

הוא שומר שבת, כשרות ומדקדק בקוצו של יו"ד, ובכל זאת דרכו רחוקה מדרכה של תורה. הייתכן? אייל טוען שפרשת השבוע מוכיחה שכן

"הַיּוֹם הַזֶּה השם אֱלֹהֶיךָ מְצַוְּךָ לַעֲשׂוֹת אֶת הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים וְשָׁמַרְתָּ וְעָשִׂיתָ אוֹתָם בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ: אֶת השם הֶאֱמַרְתָּ הַיּוֹם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר חֻקָּיו וּמִצְוֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְלִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ: והשם הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְלִשְׁמֹר כָּל מִצְוֹתָיו: וּלְתִתְּךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָשָׂה לִתְהִלָּה וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת וְלִהְיֹתְךָ עַם קָדֹשׁ להשם אֱלֹהֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר". (דברים כו, טז–יט)

לו פסעתי ברחובות בני ברק, נניח, או ירושלים, זו של מטה, וביקשתי פירוש לפסוקים שלעיל, אני יכול רק להניח שמרבית הנשאלים המאמינים היו מרימים גבה לנוכח השאלה, שהרי אין בפסוקים עניינים סתומים – מדובר פה בדרישתו הברורה של אלוקים לשמור את מצוותיו: שמירת שבת, הימנעות מאכילת מאכלות אסורים וכיו"ב.

תרשו לי לפקפק אם מי מהנשאלים היה מזכיר ולו ברמז את עניין המוסר, הדאגה לחלש ולנזקק בחברה או אולי את עניין הכבוד שבין אדם לחברו. ככה זה ביהדות של ימינו: כשמדברים על מצוות מקבלים צ'ק ליסט של אסור/מותר, ואילו קצת פחות, או לצערנו בכלל לא, שמים את הלב לדרך.

לפני זמן מה, באחד מצהרי שישי נסעתי לבית הורי בירושלים. בעוד אמי היקרה חותכת לי חתיכה מעוגת השוקולד הנפלאה שלה (והרי ידעתי בדיוק מתי להגיע) התיישבתי בסלון והצצתי בחצי עין בתכנית "פרשת השבוע" של אבי רט והרב בנימין לאו בערוץ הראשון. היה זה השלב בתוכנית שבו מזמינים את הצופים לעלות שאלות בענייני הלכה ומציעים להם תשובה הלכתית. ואכן, כעבור רגע עלה לשידור אדם דתי, נשמע מבוגר, ששאל בקול צלול וברור את כבוד הרב: "האם מותר להעלים מִסים ממס הכנסה?". הרוגע בקולו של השואל וההתייחסות הלגיטימית של כבוד הרב לשאלה הכו אותי בתדהמה. כבוד הרב השיב לגופו של עניין מדוע טכנית התורה אוסרת על העלמת מִסים (שכביכול עולה כאילו האדם גונב את הציבור), אך לא התייחס אפילו לא ברמז לעניין המוסר והערכים – שהעלמת מִסים היא לא דרכה של תורה.

הייתכן שהיהודי הנחמד שעלה לשידור ביקש לדקדק בקוצו של י' בקיום מצוותיו עד כדי כך שלא שם לב שהדרך שבה הוא הולך רחוקה, שלא לומר הפוכה, לדרכה של תורה?

הלב נחמץ כשרואים יהודים מאמינים מרוקנים את התורה מהערך האמתי המצוי בבסיסה: מהות של טוב, חמלה ונתינה. האם זוהי תורת משה? האם זהו עם הסגולה שביקשנו להיות?

המצוות אינן אוסף של חוקים טכניים, הגבלות או איסורים כי אם מסגרת מוסרית שהקיום שלה מבטיח חברה מתוקנת והיא זו שהופכת אותנו לעם סגולה, צו מוסרי לכל עמי העולם כיצד יש לנהוג. לא אכילת מאכלות כשרים יבדילו אותנו מעמי העולם ולא שמירה קפדנית ומדוקדקת על הלכות שבת – כי אם הליכותנו – עם עצמנו בראש ובראשונה ועם זולתנו – בדרכי התורה, דרכי נועם ונתיבות שלום, ולשוב מדרכנו הרעה, למען נחיה, חיים צודקים, מלאים וטובים. כמו שהובטח לנו: "הַשְׁקִיפָה מִמְּעוֹן קָדְשְׁךָ מִן הַשָּׁמַיִם וּבָרֵךְ אֶת עַמְּךָ אֶת יִשְׂרָאֵל וְאֵת הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לָנוּ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ".

שבת שלום,

אייל

7 תגובות

תגובות בפייסבוק

כתוב תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. דבר תורה מאוד יפה, אהבתי. אכן, אנשים בהחלט שוכחים את המסר. או שמאמצים מוסר חילוני ושמים את הדגש רק על המצוות. כמו למשל – להגיד שרק משכב זכור נאסר.. גם לא נכון טכנית אבל מילא.

  2. דבר תורה כל כך יפה , חיובי שחיזק אותי מאד
    שגם נכתב בצורה יפה וכשרונית. נהניתי ואפילו התחזקתי קצת

    ואז קראתי את התגובה של טל וכל החיזוק הלך לעזאזל והתחלף במרירות והתסכול הקבועים

    תודה רבה למי שהרס גם את הרגע היפה הקטן הזה

  3. chasing pavements, מצטער אם זה לא חיזק אותך. המסר כאן הוא בהחלט נכון אך חלקי! הקב״ה אינו מדקדק איתנו כחוט השערה אך המצוות אינן רשות, עם זאת.
    יש בכך הרבה טוב מכיוון שהמטרה של יצירת המצב המורכב שאנחנו חיים בו היא אינה בלבד השכר המיידי של עמידה במצוות ובאיסורים, אלא גם המהות – כפי שמופיע בדבר התורה. זה לא מבטל את המצוות והאיסורים ואת התרומה שלהם למהות – מוסר אלוקי וטוב שלם.

    1. טל, ומהי אותה מהות שאתה מדבר עליה? מה המוסר האלוקי כאן? להיות בודד מריר ודיכאוני כל חיי? זה לא הוגן שאני סה״כ כיתה יב והספקתי כבר לצבור 2 דיכאונות קליניים בסך חצי שנה על הדבר הזה וגרוריו!! (אל תדאג, אני בסדר).
      כל דרכי התורה נועם וכל נתיבותיה שלום.. אך איפה הנתיב שלי? אני ממש לא רואה אותו. לפעמים יש לי תחושה שאלוהים פשוט שונא אותי..

    2. אני יותר מאשמח שתיצור איתי קשר.. לדיבור, דיון והאמת שאולי גם קצת פריקה..
      מקווה שאני לא נופל עליך פה ושלא יצאתי יותר מידיי מרוכז בעצמי..