ד"ת ליום הכיפורים | דבר תורה לפ"ש

לא רק עשיית מעשה רע מצריכה מחילה, אלא גם אם היינו עדים לאי נעימות של אדם בגלל עמיתו ולא עשינו ככל שביכולתנו למנוע. עוז דבר תורה ליום הכיפורים

בערב יום הכיפורים ובעשרת ימי תשובה, אנו מקפידים לומר סליחה לכל חברנו – שאם בטעות או שלא בטעות אמרנו אמירה או עשינו מעשה שלא היה רצוי בעיניהם ופגע בהם באופן כל שהוא, מבקשים אנו את מחילתם.

אך לפעמים אנו מדירים עצמנו ממקרים ומסיטואציות לא נעימות בטענה שלא היה לנו  חלק בזה, ובכך מנקים את מצפוננו וממשיכים הלאה.

אזכיר סיפור מהמשנה – סיפור מוכר וידוע.

מעשה באדם שהיה אוהבו קמצא ושונאו בר קמצא

עשה סעודה ואמר לשמשו – לך והבא לי את קמצא. הלך והביא לו את בר קמצא, בא ומצאו יושב.

אמר לו הרי שונא אתה לי, ומה לך כאן? עמוד וצא!

אמר לו: הואיל ובאתי – הניחני, ואתן לך דמי כל מה שאוכל ואשתה .

אמר לו: לא

אמר לו: אתן לך דמי חצי סעודתך , אמר לו: לא!

אמר לו: אתן לך דמי כל סעודתך. אמר לו: לא!

תפסו בידו, העמידו והוציאו.

אמר בר קמצא: הואיל וישבו חכמים ולא מחו בו, מכלל שנח להם. אלך ואלשין עליהם לפני המלך.

סיפור זה מפורסם על מסריו החינוכים, על אהבת חינם ולא שנאת חינם, על הנהגה ציבורית אקטיבית וכו'. אך לפני יום כיפור אנו יכולים ללמוד מסיפור זה שלא רק עשיית מעשה רע מצריכה מחילה, אלה גם אם היינו עדים לאי נעימות של אדם בגלל עמיתו ולא עשינו ככל שביכולתנו למנוע – הרי אנו חלק מהפגיעה. ועל זה אנו צריכים לבקש מחילה מהנפגע, על "ראה ולא מחה".

ערבות הדדית וסולידריות חברתית הוא מונח שעלה לכותרות בזמן האחרון – אנשים שמחליטים שהם רוצים לראות את עולמם טוב יותר ושוויוני יותר, ולא בהכרח לעצמם אלא גם למען זולתם.

יה"ר שלפני יום הכיפורים ניקח על עצמו בלא נדר להיות רגישים לסביבה וערים לכל מצוקה של האחר ולפעול למַגרהּ. ומי ייתן ונזכה לתקן עולם במלכות שדי ולא להדיר עצמנו משום דבר ולראות אותנו חלק מכל אחד ואחד.

בברכת גמר חתימה טובה וצום מועיל,

עוז

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתוב תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.