גילתה שבעלה הומו ודרשה פיצויים | נשים לבעל הומו

בתום שנים רבות של נישואים, החליט בעלה של ד' להתוודות בפניה על נטיותיו המיניות. הוא סיפר לה שהתאהב בגבר ושהוא עוזב את הבית לטובת חיים חופשיים בעיר הגדולה. ד', שהרגישה איך בזבזה את נעוריה, החליטה לתבוע את בן זוגה

בסדרות קומיות דוגמת 'חברים', מתוארות דמויות החיות את חייהן לאחר שנודע להם יום אחד שבני זוגם והורי ילדיהם "עברו צד", החליטו "לצאת מהארון", להכיר בנטייתם המינית, ולפרוש לזוגיות חד-מינית מאושרת. במציאות, כאשר בן או בת זוג מגלים יום אחד שהפרטנר שלהם לאורך שנים הוא חד מיני – תגלית זו עלולה להיות מזעזעת, מערערת וצורבת במיוחד, ויש לה גם השלכות משפטיות לא פשוטות.

לצאת מארון השקרים

כך ארע למשל ל-ד', אשר לאחר שנים של נשואים שסבלו מעליות וירידות, גונבה לאוזנה שמועה כי בעלה מקיים יחסים הומוסקסואלים עם גברים שונים מאחורי גבה. כאשר עימתה ד' את השמועות עם בעלה ואב שלושת ילדיה, הוא התוודה שגילה לאחרונה את נטייתו המינית, והתאהב בגבר. לבעלה של ד' הוקל לאחר שסודו נחשף, הוא הודיע לה שהוא לא מסוגל יותר לעשות שקר בנפשו, ועל כן ארז את חפציו, ועזב את הבית לטובת חיים חופשיים ומאושרים בעיר הגדולה.

ד', בשנות ה-40 לחייה, חשה שחיה את כל חייה בשקר, בזבזה את נעוריה, וסבלה שנים מקרירות בעלה, והכול בגלל סוד שלא העז לספר לה. לכאורה, בחירת בעלה של ד' ללכת אחר נטיית ליבו היא לגיטימית, ואין שוני עקרוני בינה ובין פרידה רגילה על רקע מיאוס הדדי, ריבים על חינוך הילדים או ניהול רומן מהצד.

אך מסתבר שהדין העברי והדין האזרחי לא מתייחסים לפרידה שכזו בקלות ראש יתירה, והיא עלולה להסתיים בבית המשפט או בבית הדין הרבני.

התרחיש בו יחסיהם של זוגות נשואים עולים על שרטון בעקבות גילוי נטייתו המינית ההומוסקסואלית של אחד מבני הזוג – הפך לתרחיש רווח מאד בעשורים האחרונים.

השתנות הזמנים, הפתיחות הרבה והלגיטימציה לסגנונות חיים אלטרנטיביים, כמו גם קבלתם של הומוסקסואלים ולסביות למרכז התרבות והחברה הישראלית – הביאה רבים מבני הקהילה לפרק מסגרות נישואים סטרייטיות, אותן כפו על עצמם בני הזוג ההומוסקסואליים כתוצאה מלחץ חברתי.

אך מסתבר שסיבה זו של פירוק נישואים עלולה שלא לעבור חלק, לא בבית המשפט למשפחה, קל וחומר בבית הדין הרבני. כאשר מובהר לבית הדין כי לבן או בת הזוג קיימות נטיות הומוסקסואליות, בית הדין מחייב אותם בגירושים באופן מיידי. גם נטיות שהיו ידועות לפני הנישואים עלולות לשמש עילה לגירושים, אך זאת תחת מספר מגבלות.

כאשר בן הזוג לא יכול יותר להמשיך ולחיות לצד בן הזוג הגאה, הוא עשוי לקבל את הסכמת בית הדין לגירושים, אך אם הגבר הוא שיוצא מהארון ואילו האישה יוזמת גירושים – היא לא תהנה ממימוש הכתובה שקיבלה. כשהמצב הפוך, וכאשר האישה היא שמצהירה על נטיותיה המיניות, והגבר החליט לפנות לבית הדין ולבקש גט גירושים מפני שהוא "לא יכול לסבול יותר אף שידעתי" – הוא יהיה מחויב בכתובתה.

לא מחלה, יצר ותאווה

בית הדין הרבני מגנה חד מיניות, ומציין בפסיקותיו כי לנטיות הומוסקסואליות קיימת פגיעה ישירה בחיי הנישואים, ובכלל זה במניעת יחסי אישות, חשש מהידבקות במחלות מין וכדומה. יחד עם זאת, בית הדין הרבני מבהיר כי אין לסווג נטיות הומוסקסואליות כ"מחלה", אלא כיצר ותאווה, ואם יוכח כי בן הזוג מתחרט על מעשיו ומחליט באמת ובתמים לעזוב את דרכו, יש מזור לנישואים.

במידה ובית הדין ישתכנע שכך הדבר, יכול וישלחו את בני הזוג לעשות 'שלום בית', תהליך בעל משמעות מרחיקת לכת. הוא מונע גירושים, ויכול לאפשר לאישה למשל לבקש מדור ספציפי – כלומר, שבעלה לא יוכל לפנותה מהבית, גם אם רכש את הבית מכספו. במקרה בו הוברר שהבעל הוא הומוסקסואל, תידחה תביעתו לשלום בית, והוא יחויב לתת גט לאשתו באופן מיידי.

מבחינת משמורת, העיקרון המנחה הוא כמובן עיקרון טובת הילד. לפיכך, שאלת משמורת הקטינים תוכרע בראש ובראשונה בהסתמך על טובת הקטין, בהתחשב בנסיבות חייו וחיי הוריו, ואף ברצונו שלו, אם הוא גדול דיו בכדי לבטא את רצונותיו.

באשר לתביעת מזונות, הרי שדמי מזונות הילדים נפסקים על פי צרכיהם, תוך התחשבות באורח חייהם כפי שהיה נהוג בטרם הוריהם נפרדו. לסיבת הפרידה, ובכלל זה לעובדה שאחד מהוריהם "יצא מהארון", לא צריכה להיות משמעות באשר לגובה המזונות, המתבסס אך ורק על צרכיהם של הקטינים בהתחשב ביכולותיהם הפיננסיות של הוריהם.

עם זאת, בנסיבות בהן אחד מבני הזוג מוכיח כי רומה והוטעה לאורך כל שנות הנישואים, לא ידע על נטיותיו המיניות של בן זוגו וחייו התנפצו בבוקר עכור אחד, עת הוברר לו כי לבן זוגו נטיות הומוסקסואליות, ניתן יהיה לדבר על תביעה נזיקית, שתאמוד בכסף את הנזקים הנפשיים שנגרמו, אם נגרמו, לבן הזוג שרומה.

עו"ד עינבר לב  עוסקת רבות בתחום האזרחי מסחרי, וכן בדיני משפחה, גירושין, כתיבת צוואות, מאבקי ירושה ועיזבונות.

(ynet, ח' בטבת תשע"ב, 3 בינואר 2012)

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.