דבר תורה לט"ו בשבט | דבר תורה לפ"ש

מה עדיף: נטיעות וירטואליות או נטיעות אמתיות? על הפער בין העולם הטכנולוגי ובין עולם הטבע * טוהר בדבר תורה 100% טבעי

במסכת שבת מובא מעשה במחלוקת, מדינית על פניה, בין התנאים ר' יהודה (בן אילעי), ר' יוסי (בן חלפתא) ור' שמעון (בן יוחאי), על המבט הנכון כלפי מעשיהם השונים של הרומאים.

ר' יהודה נקט בשיטה משבחת ומתפעלת: "כמה נאים מעשיהן של אומה זו. תקנו שווקים, תקנו גשרים…", ר' יוסי כנראה נמנע (לפחות לא הביע דעה), ואילו ר' שמעון נקט בשיטה מבקרת ושוללת: "כל מה שתיקנו לא תיקנו אלא לצורך עצמן…"

בספר עין אי"ה, שבו מופיעים ביאורים של הרב אברהם יצחק הכהן (אי"ה) קוק לדברי וסיפורי חז"ל בצורה רעיונית-מחשבתית, מופיע ביאור גם על הקטע הזה  והוא עניק מבט חדש על מהות הויכוח.

לפי הרב קוק, הרומאים ומעשיהם מסמלים על ידי חז"ל את הקדמה הטכנולוגית, השכלול הטכנולוגי, ועל טיבה של אותה קידמה טכנולוגית דנים ומתווכחים התנאים.

את הדעה שמציג ר' יהודה מן הסתם יותר קל לנו להבין. ר' יהודה מסמן את החידושים הטכנולוגיים כברכה, כדבר שהוא לתועלת לאנושות בכלל ולעולם הרוחני בפרט.

החידושים הטכנולוגיים עושים את החיים יותר קלים, יותר נוחים, מתקנים גשרים ומקצרים כך דרכים וחוסכים זמן יקר, מתקנים שווקים שעוזרים לפתח תקשורת ולהסיר מגבלות זמן ומקום ועוד.

מהצד האחר, עומדת דעתו של ר' שמעון, שעל פניו נראית תמוהה, במיוחד לנו, החיים במאה ה-21 למניינם והמורגלים כל כך בשימוש בטכנולוגית השונות שמציעים לנו.

איזו סיבה יש להסתכל על זה בצורה מבקרת ושלילית?

התשובה טמונה בדברי ר' שמעון: "כל מה שתיקנו לא תיקנו אלא לצורך עצמן".

הטכנולוגיה היא "מעגל קסם", יצור שמזין את עצמו במעגל אין-סופי שלעולם לא מגיע ליציבות ועצירה.

לפי ר' שמעון האדם נברא מותאם לחיות בצורה הרמונית עם הבריאה, עם עולם הטבע כמו שהוא.

הקִדמה הטכנולוגית מפירה את ההרמוניה הזאת ומוציאה את האדם מאיזון שגורם לו לחפש לכך מענה ביצירת עוד חידוש טכנולוגי וחוזר חלילה.

כדוגמה, ניקח את המצאת הנורה. לפני שניתן היה לרשת אזורים שלמים בנורות חשמל, בני האדם היו די מוגבלים ביכולתם לפעול בשעות הלילה והלו"ז האנושי די כיוונן עצמו בהתאם ללו"ז של השמש. אחרי שהנורות השתלטו והלילה הואר, פתאום נוצר "יום חדש" ויכולת לחיים תוססים לאור הירח. בהמשך התברר שההרגל להיות ערני בלילה פוגע באדם ומעורר בעיה חדשה שלה גויסה הטכנולוגיה לספק מענה וכך הלאה.

הקריאה הזו של ר' שמעון, ראוי שתעורר אותנו לחשיבה במיוחד בתקופה הזו של ט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות והתחלת ההתעוררות וההתחדשות של הטבע.

אותו ר' שמעון שבעקבות הבעת דעתו ה"לא מיישרת קו" נאלץ לברוח לחיים במערה, לחיי טבע בסיסיים עד לשלב שמשיל מעצמו את בגדיו ומשתמש במשאבים הגולמיים שהטבע מעניק לו באותה שהות במערה.

תזכורת שאנחנו נמצאים כאן כדי לשכלל, אבל בעיקר כדי שלא לקלקל.

"ראה מעשיי כמה נאים ומשובחים הם, וכל מה שבראתי בשבילך בראתי, תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי…"

 ט"ו בשבט שמח,

טוהר

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.