ריאיון: עמדת כמוך בנושא טיפולים פסיכולוגיים | עצת נפש ואחרים - דיון

בשיחה עם mako גאווה, מסביר יו"ר עמותת כמוך את תפיסת העולם של העמותה בנושא

נייר העמדה של הסתדרות הפסיכולוגים בישראל בנושא "טיפולי המרה" אכזב את אלה מאיתנו שציפו לקביעה חד-משמעית, כמו ברוב מדינות המערב, כי מדובר בפעולה בלתי אתית. אולם, מי שללא ספק שואבת עידוד מכך, ואף רואה בכך את "האומץ שאין לאמריקנים ולאוסטרלים", היא עמותת כמוך – הומואים דתיים אורתודוקסים, התומך ב"טיפולים" אלה (כל עוד הם נעשים תחת פיקוח על ידי פסיכולוג מוסמך).

"אין איסור הלכתי על ההומוסקסואליות, אלא על מימושה", אומר יו"ר העמותה בשיחה עם mako גאווה. "לכן אם אדם יכול לנתב את המשיכה לנשים, אנחנו תומכים בכך".

יו"ר העמותה, המזדהה בשם עמית, שכן לדבריו הוא עדיין בארון, מדגיש כבר בתחילת השיחה כי בניגוד למה שמייחסים לה, העמותה אינה מפנה את הפונים אליה לארגון עצת נפש, המבטיח כי כל אחד יכול להיות "מומר".

"אנחנו דוגלים במשהו הרבה יותר מאוזן ומפוקח", אומר עמית. "מצד אחד, אנחנו לא כמו עצת נפש שאומר: 'כל אחד יכול לעבור שינוי', ומצד שני, אנחנו לא כמו ארגוני הקהילה שאומרים: 'חד-משמעית, אי אפשר לשנות'. יש אנשים שטיפול באמת לא יכול לעזור להם ויש אנשים שטיפול כן יכול לעזור להם".

עם זאת, בין הקישורים לאתרים של ארגונים אחרים, בהם תהל"ה, בית דרור וארגון הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, מופיע גם עצת נפש כארגון לגיטימי. עצת נפש אינו מופיע שם כארגון המציע שירותים של "טיפולי המרה", אלא פשוט כארגון המעניק "סיוע בעבור נערים מתבגרים ומבוגרים".

"מי שמטפל אצלנו הם אנשי מקצוע עם דיפלומה"

כך או כך, בעמותת כמוך ממש לא מתביישים בתמיכתם ב"טיפולים", אלא אף מארגנים גמ"חים כדי לסבסד טיפולים פסיכולוגיים לפונים אליהם.

"תפיסת העולם שאתה מציג היא תפיסת עולם חילונית", אומר עמית בתשובה לשאלה מדוע לא לעודד את האדם לאהוב ולקבל את עצמו מבלי לנסות לנתב את משיכתו. "אנחנו באים בגישה אמונית, דתית, תורנית, לפיה יש בעיות הלכתיות במימוש הנטייה המינית".

"ברגע שיש בעיה הלכתית, אנחנו לא נגיד לבן אדם: 'מצוין, תהיה הומו'. אנחנו אומרים: 'רגע, בוא תבדוק איפה אתה באמת נמצא. אולי אתה דו, אולי חמישים-חמישים, אולי שישים-ארבעים, אולי מדובר בבלבול מסוים".

אלו בדיוק השאלות והאווירה שגרמו לי כנער לא לקבל את עצמי, לנסות לשנות את עצמי בכח ולהיות אומלל.

"בגלל זה אנחנו דואגים לפיקוח פסיכולוגי. אנחנו נותנים כלים שהם מאוד חשובים בעולם הדתי וההלכתי. מי שפונה אלינו, לרגע לא אשלח אותו לאדם לא מקצועי. מי שמטפל אצלנו הם אנשי מקצוע עם דיפלומה. בסופו של דבר, אם אדם יכול להתחתן עם אישה ולהקים בית בישראל – זה עדיף".

זאת אומרת שלשיטתך, מי שלא מצליח לעבור "המרה", הוא מקרה אבוד?

"לא הייתי משתמש במילה מקרה אבוד, זה הניסוח שלך. בן אדם שיכול להקים בית בישראל ויכול להיות נאמן ולא לבגוד בה זה עדיף. התפיסה היא הלכתית, אין פה שום שאלה".

אז הומוסקסואליות היא סוג של מוּם?

"שוב, אני לא משתמש בביטויים כאלה. ההלכה מבקשת מאדם לעשות כל מיני דברים. בן אדם נשוי שחפץ באישה אחרת, אין מה לעשות, הוא צריך לכבוש את יצרו. זה לא אומר שהוא חולה נפש. גם אם הוא יבגוד באשתו, זה לא אומר שהוא חולה נפש. אין בשיח שלי את המילים 'מחלה' או 'מוּם'".

"הגישה של 'כמוך' היא הזרם המרכזי והמקובל בעולם האורתודוקסי"

במהלך השיחה ציין עמית כי הסתדרות הפסיכולוגים ציינה במסקנותיה כי סיבות של תקינות פוליטית מקשות על האפשרויות למימון ופרסום של מחקרים בדבר יעילותם האפשרות של "טיפולי המרה". "ברגע שאתה אומר משהו שיוצא נגד הקהילה, אתה מיד מסומן על ידה", הוא אומר.

גם מקריאת אחד המאמרים שכתב באתר העמותה, אליהם הוא הפנה אותי במהלך הראיון, נראה שגם הוצאתה של ההומוסקסואליות מהסעיף הסטיות הנפשיות שב-DSM (ספר האבחנות הפסיכיאטרי האמריקני) לא בדיוק לרוחו.

"שינוי זה נבע מלחץ פוליטי שהפעילו קבוצות הומוסקסואלים בארצות הברית על הממסד לשינוי החוק, ובעקבותיו על החברה הפסיכיאטרית האמריקאית להשמיט את ההומוסקסואליות מרשימת המחלות, בטענה שהוצאת התסמונת מהסיווג הפתולוגי-רפואי תעניק לה תוקף של נורמה", ציטט עמית מתוך ספר בו ביקש להביע תמיכה.

כשהוא נשאל על ארגונים דתיים אחרים המתנגדים ל"טיפולי המרה", משיב עמית: "הגישה של 'כמוך' ושל כל הרבנים שעומדים מאחוריה, החל מהשמרנים ביותר והליברלים ביותר, היא הזרם המרכזי והמקובל בעולם האורתודוקסי. אני לא מכיר ארגונים שנתמכים על ידי רבנים והגישה שלהם היא חד-משמעית נגד טיפולי המרה".

הדברים שאתה אומר רק מחזקים את הסלידה שלי מדתות. אם לא הייתי אתאיסט, הייתי אומר עכשיו תודה לאלוהים על זה שאני חילוני.

"תראה, מי שברא את האדם והעולם, יש לו הוראות יצרן ברורות מאוד. התפיסה הדתית היא שאנחנו לא מבינים את הכל. יש מצוות שכליות ויש מצוות שמעיות. מצווה שכלית, כמו 'לא תרצח', אתה מבין לבד את ההיגיון שלה. מצווה שמעית, אתה מקיים גם בלי להבין. אנחנו נקיים את זה גם אם אנחנו לא מבינים, כי ככה הבורא ציווה".

(mako גאווה, כ"ג בשבט תשע"ב, 16 בפברואר 2012)

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.