למה כמוך אינה חלק מהמצעד | כל-מיני

5 טעמים עיקריים מדוע לא, והצעה מקורית לחלופה כשרה

זכויות המצעד

נודה על האמת, בלי המצעדים לא ברור אם היום הייתה קיימת עמותת כמוך – הומואים דתיים אורתודוקסים במתכונתה הנוכחית. אמנם האינטרנט הוא זה שאחראי על המהפכה הגדולה בקרב הציונות הדתית בכל הקשור לנושא ההומו-דתי, אבל גם כמוך נבנתה על גבי קבוצות אחרות שנבנו בגלל דברים אחרים, כולל המצעד.

ואף על פי כן אחת מעמדות הבסיס של כמוך מדברת על אי-השתתפות במצעד הגאווה, ואף התנגדות למצעד.

כן, המצעד העלה את המודעות הציבורית לנושא ההומו-לסבי. כן, המצעד בא בתגובה ליחס הציבורי הקלוקל כלפיי הומואים ובתגובה להטלת מעין אות קלון על ההומואים. כן, המצעד הוציא מהארון את ההומופוביה האיומה של חלק מהאנשים, כשם שראינו במקרה ישי שליסל שניסה לרצוח צועדים במצעד. לא, אנו סבורים שלא נכון לצעוד במצעדים, ובוודאי לא במתכונתו הנוכחית.

אז למה אנו נגד המצעד?

כמה סיבות להתנגדותנו זו:

* כל מצעד שיש בו הבלטה והחצנה של מסרים מיניים – יש להסתייג ממנו. גם לוּ היה מצעד של זוגות סטרייטים הנישאים כדת משה, יהודית וישראל – גם בכך יש טעם לפגם. על אחת כמה וכמה במצעד הנוכחי שהרבה ממנו כולל פריצות ומיניות פומבית, הבלטה והחצנה של מסרים מיניים אשר לא מכבדת את כבוד האדם והקהילה. בסוף כל שזוכרים מהמצעד הוא בעיקר בחורות מעורטלות ובחורים עירומים הרוקדים על משאיות בריש גלי.

* המילה "גאווה" בעייתית. מי כמוני מבין את מה שעובר הומו בכלל והומו דתי בפרט, אבל מכאן ועד להיות גאה בדבר שאסור מן התורה ושטומן בחובו בעיות הלכתיות רבות – המרחק רב.

* אי אפשר שלא לציין כי בעיקר בציבור הדתי נראה שהמצעדים לא רק שאינם מקדמים הבנה וסובלנות, אלא הם אף גורמים נזק בכך שהם מעצימים את הסלידה ואת ההסתייגות בשל הרתיעה שהם מעוררים בקרב הציבור הכללי והדתי. ואני כותב זאת מידיעה ולא מתוך אומדן. אישית אני שוחחתי על העניין ההומו-לסבי הדתי עם כמה מאות רבנים (בלי להגזים).

* אי אפשר שלא לציין שתפיסת העולם של מארגני המצעד היא לא "רק" קידום סובלנות, אלא גם התרת האסור וביטול דין תורה מפורש, קידום מתירנות מינית ותפיסות עולם שנוגדת את ההלכה.

* גם המצעד הירושלמי ה"צנוע יותר" לא חף מכוונות פוליטיות, ובכיוון אחד ברור: שמאלני, אנטי הלכתי, אנטי דתי. מובן שגם דעות אחרות זכותן לקבל ביטוי, אבל מכאן ועד שזה יהיה מרכז המצעד – המרחק רב. מרכז המצעד צריך להתעסק באנטי הומופוביה. לא באנטי דתיים, אנטי דת, אנטי יהדות, אנטי ימין. לא בעד הערבים, בעד מדינה פלסטינית, בעד נסיגה לקווי 67.
המצעד אינו זירה פוליטית, וכשם שלמחאה החברתית הצטרפו כל מיני קבוצות פוליטיות שניסו לתפוס טרמפ, ובכך הרסו את המחאה, כך קורה גם במצעד.

אז מה כן?

כבר הציע ידידי זאב שביידל שהדרך לסובלנות, להקשבה ולהבנה היא בעזרת ערוץ הידברות עם הציבור הרחב, כולל עם הציבור הדתי לאומי. למשל בעזרת שיח ושיח מכובד וראוי עם אישי ציבור ומובילי דעת קהל ורבנים. למשל בעזרת אוהלי הידברות ושיח, שהפכו בשנים האחרונות מוקד מפגש בין אוכלוסיות שונות. אפשר לחשוב על עוד רעיונות.

ואם כבר רעיונות – אולי במקום השם "גאווה" נקרא לאוהל הזה "אוהל סובלנות, כבוד ודרך ארץ"?

הכותב יו"ר עמותת כמוך – הומואים דתיים אורתודוקסים

5 תגובות

תגובות בפייסבוק

כתוב תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. הייתכן שאתה מטיף כנגד המצעד היא בגלל העובדה הפשוטה שאתה בארון ומצייר מסביב איזו אידאולוגיה? בבחינת קודם יורה את החץ ואחר כך מצייר סביבו את המטרה? אין בין מה שאתה כותב לבין ההלכה דבר וחצי דבר. המצעד הוא סופרמרקט של רעיונות ומסרים. אתה לא הולך ומחרים רחוב שעוברות בו נשים חשופות? אתה מחרים בני משפחה שאינם מתלבשים כמוך? אם התשובה הינה כן, הרי שעמדתך ברורה . כל מה שאתה רושם כאן, גורם סבל איום לנערים ונערות מתלבטים שאינם רואים תקווה. שאינם רואים את היכולת לשלב בין אמונת דתית פרטית לבין היכולת להיות הומו ולסבית וטרנסית גאים, כי מה יש בו במצעד? 80,000 משעממים כמוני, ללא שום פריצות וללא שום מסר מיני ועוד 100 החוגגים את עצמאותם בדרך שאני הייתי בוחר אחרת ממנה אבל נלחם על זכותם לעשות כרצונם. ומי רואה פריצות מינית ומדגיש אותה ללא הרף? אתה. למה אינך מדגיש כמה מאות ההורים שלנו הצועדים אתנו? למה אינך מדגיש את מאות עגלות התינוקות המלאות טף כחול אשר על שפת הים? למה אינך מדגיש את אלפי הצועדים הנחושים להרים ראש , לא לפחד ולא לחשוש והמתריעים על אפליה במקומות עבודה, בבתי ספר? למה אינך מתחבר לאלפי בני נוער מופלאים הצועדים ומצילים עשרות בני נוער מהתאבדות ואובדן? איך זה שאינך מדגיש את צועדי ׳בית דרור׳ המצילים נפשות יוםמיום? וכי זה מקרה שאתה בוחר שוב ושוב לראות איזה נער חשוף הבטל ב-60,000?
     לפחות אתה ניחן בהגינות לומר שאלה שצעדו וממשיכים לצעוד מאפשרים לך במאבקם הבלתי מתפשר, לקיים עמדה שהיא נגד המצעד. אתה ניזון מן המצעד שאתה תוקף ומבקר.
    תוכל להתנחם בעובדה שלא נפסיק לצעוד גם עבורך ועבור שכמוך. עבור המסתתרים. המפחדים. החוששים. גם אם תזרקו עלינו את הבוץ כפי שאתה עושה נמשיך לצעוד כי המאבק לשיוויון הינו רק בתחילתו.
    הארון שאתה מייצג איננו אידאולוגיה. הוא רק פחד אישי. מן הראוי שראש ארגון יהיה גלוי וגאה בעבודה שהוא עושה.

  2. הייתכן שאתה מטיף כנגד המצעד היא בגלל העובדה הפשוטה שאתה בארון ומצייר מסביב איזו אידאולוגיה? בבחינת קודם יורה את החץ ואחר כך מצייר סביבו את המטרה? אין בין מה שאתה כותב לבין ההלכה דבר וחצי דבר. המצעד הוא סופרמרקט של רעיונות ומסרים. אתה לא הולך ומחרים רחוב שעוברות בו נשים חשופות? אתה מחרים בני משפחה שאינם מתלבשים כמוך? אם התשובה הינה כן, הרי שעמדתך ברורה . כל מה שאתה רושם כאן, גורם סבל איום לנערים ונערות מתלבטים שאינם רואים תקווה. שאינם רואים את היכולת לשלב בין אמונת דתית פרטית לבין היכולת להיות הומו ולסבית וטרנסית גאים, כי מה יש בו במצעד? 80,000 משעממים כמוני, ללא שום פריצות וללא שום מסר מיני ועוד 100 החוגגים את עצמאותם בדרך שאני הייתי בוחר אחרת ממנה אבל נלחם על זכותם לעשות כרצונם. ומי רואה פריצות מינית ומדגיש אותה ללא הרף? אתה. למה אינך מדגיש כמה מאות ההורים שלנו הצועדים אתנו? למה אינך מדגיש את מאות עגלות התינוקות המלאות טף כחול אשר על שפת הים? למה אינך מדגיש את אלפי הצועדים הנחושים להרים ראש , לא לפחד ולא לחשוש והמתריעים על אפליה במקומות עבודה, בבתי ספר? למה אינך מתחבר לאלפי בני נוער מופלאים הצועדים ומצילים עשרות בני נוער מהתאבדות ואובדן? איך זה שאינך מדגיש את צועדי ׳בית דרור׳ המצילים נפשות יוםמיום? וכי זה מקרה שאתה בוחר שוב ושוב לראות איזה נער חשוף הבטל ב-60,000?
     לפחות אתה ניחן בהגינות לומר שאלה שצעדו וממשיכים לצעוד מאפשרים לך במאבקם הבלתי מתפשר, לקיים עמדה שהיא נגד המצעד. אתה ניזון מן המצעד שאתה תוקף ומבקר.
    תוכל להתנחם בעובדה שלא נפסיק לצעוד גם עבורך ועבור שכמוך. עבור המסתתרים. המפחדים. החוששים. גם אם תזרקו עלינו את הבוץ כפי שאתה עושה נמשיך לצעוד כי המאבק לשיוויון הינו רק בתחילתו.
    הארון שאתה מייצג איננו אידאולוגיה. הוא רק פחד אישי. מן הראוי שראש ארגון יהיה גלוי וגאה בעבודה שהוא עושה.

  3. אני פשוט בהלם כשאני קורא את התכנים באתר שלכם, פשוט זוועה… הסיבה היחידה שאתה מוצא לנכון להיאבק בכלל למען המטרה הזו מתוך נקודת המבט החשוכה שלך מימי קדם היא מכיוון שאתה הומו ותו לא… אין פה שום הבנה אמיתית של המצב
    העובדה שבמאמר שלכם "כשהבן שלך מספר לך שהוא הומו" מצאתם לנכון לציין כי אחת הבעיות היא שהבן שלך חווה חסך בפעילויות גבריות ומתחבר יותר עם אימו – מזעזעת בעיני
    חבל שאתם לא יכולים לצאת מהריבוע החשוך והקטן שלכם ולא משנה מהי נטייתכם המינית

  4. רק חשוב לתקן: ישי שליסל לא *ניסה* לרצוח אנשים במצעד, הוא הצליח.

    ישי שליסל רצח את שירה בנקי במצעד. הוא רצח אותה מכיוון שיש ציבור שמוזן בחשיבה שהמצעד הוא דבר כל כך מזעזע, שעצם קיומו מתיר חריגה מעשרת הדיברות. הוא לא היחיד. גם השנה המשטרה נערכה בצורה בלתי סבירה כדי שניתן יהיה לקיים את המצעד ללא פגיעות בנפש.

    אתה מציין שמצעדי הגאווה איפשרו לכם להגיע למקום טוב יותר, ויחד עם זה אתה נגדם. צריך יכולת הכלה גדולה להכיל את שני הדברים הללו.

    הרי אפשר פשוט לחשוב שיש בהם גם דבר חיובי וגם דבר שלילי, ופשוט לא להגיע, כי לא מתאים לכם להשתתף באירוע כזה.

    ורעיון האוהל הוא נהדר, השאלה היא אם הוא התקיים.