חבר מועצת ב"ש נגד המצעד | כל-מיני

חבר מועצת עיריית באר שבע הרב זכריה אוהב שלום דורש לבטל את אירועי הגאווה בעיר. במכתב לראש העירייה רוביק דנילוביץ' כתב אוהב שלום: "מדובר באירוע הזוי של קהילה המורכבת מאנשים חולים ואשר התנהגותם המינית אינה כדרך הטבע". דנילוביץ' בתגובה: "אם תישפך, חלילה, טיפת דם אחת בגלל דברי הסתה וזדון מה תאמר אז"?

(עוד בעניין: ב"ש: החרדים יוצאים לקרב נגד המצעד השבוע)

אוהב שלום. צילום: אתר העירייה

לא רק אנסטסיה מיכאלי: חבר מועצת עיריית באר שבע זכריה אוהב שלום שיגר לראש העירייה רוביק דנילוביץ' מכתב חריף המכיל ביטויים קשים נגד הקהילה הגאה. במכתב דורש אוהב שלום מדנילוביץ' לבטל את אירועי הגאווה שאמורים להתקיים בבירת הנגב ב-5 ביולי.

"בשם למעלה מ-90 אחוזים מתושבי בירת הנגב, דתיים מסורתיים וחילוניים כאחד, אני פונה אליך במפגיע, לבטל לאלתר את אירוע הגאווה", כותב אוהב שלום לדנילוביץ'.

לדבריו: "מדובר באירוע הזוי של קהילה המורכבת מאנשים חולים ואשר התנהגותם המינית אינה כדרך הטבע. קיים חשש גדול שבשל התנהגותם הם עלולים לסחוף אחריהם בני נוער וקטינים חסרי מודעות ובכך לפגוע במרקם החברתי התקין שלנו".

הרב אף הגדיל לעשות ושלח לדנילוביץ' מכתב נוסף, הנושא את הכותרת: "מה לך ולגאווה". במכתב מעלה אוהב שלום את הצווים על פי התורה: "בטוחני, כי גם אתה יודע ששניים מהחטאים החמורים ביותר ביהדות הם אכילת בשר חזיר ומשכב זכר. על החטא הראשון נאמר, ייהרג ובל יעבור ואילו על החטא השני נאמר, מות יומת".

חבר האופוזיציה מבקש להזכיר לראש העירייה, כי לפני כשני עשורים, לאחר גל העלייה הגדול מחבר העמים, עלתה סוגיית ממכר בשר חזיר בחוצות הערים: "בעוד שאנחנו, הציבור המסורתי דתי, התנגדנו בכל תוקף לממכר בשר חזיר בארץ הקודש, ביקשו העולים החדשים לפתוח חנויות לממכר חזיר בכל פינה".

סוגיה זו, מציין אוהב שלום, הובאה להכרעת בית משפט העליון, שהעמיד לנגד עיניו את חופש הבחירה אל מול הפגיעה ברגשות הציבור, דבר שהוביל להחלטה לאפשר במשורה פתיחת חנויות, אך ורק באזורי תעשייה.

על משקל דומה, תמה אוהב שלום על ההחלטה לאשר את קיום אירוע הגאווה במתחם מרכז הצעירים, אשר בבעלות עירונית: "מי שמך, אדוני ראש העיר, לאפשר לחברי הקהילה להפגין ולהחצין את גאוותם לבושתנו דווקא במרכז הצעירים העירוני? מדוע? כדי שצעירים וצעירות יראו בהם מודל לחיקוי רחמנא לצלן? ומדוע אפשרתם להם להשתמש בלוגו של העירייה לצורך הדפסת גלויות המזמינות את הציבור לאירוע הגאווה שלהם"?

עוד מבקש לדעת הרב, "איך קרה שדגל העיר באר שבע שעוצב באישורך מזכיר בדמיונו את הצבעים המעטרים את הדגל והנייר הרשמי של הקהילה ההומו-לסבית? צירוף מקרים, אדוני ראש העיר, או שמא יש לך נגיעה בדבר? ואולי איזה אינטרס הסמוי מן העין"?

לסיכום, חבר המועצה מציע לראש העירייה: "אם אתה מתעקש לקיים את האירוע, אזי לפחות שתהיה לך הבינה של השופט ברק ותנחה להעתיק את האירוע לשולי צפון העיר בואך מדשאות בית החולים הפסיכיאטרי, כי רק שם נאה ויאה לו לאירוע כזה להתקיים". 

דנילוביץ'. צילום: ויקיפדיה

התגובה החריפה של דנילוביץ'

באופן די חריג, בחר ראש עיריית באר שבע להשיב לזכריה אוהב שלום, ובחריפות. רוביק דנילוביץ' שלח מכתב לחבר המועצה, בזו הלשון: "קיבלתי מכתבך הצפוי כל כך ותוכנו הממוחזר. כמובן, מכתב זה הועבר קודם לכלי התקשורת ואחר כך אליי כנמען. כנראה שזו דרכך ופרשנותך לדרך ארץ וכבוד.

"מכיוון שמדובר במשפטים ממוחזרים וצפויים מפיך ומכיוון שאתה מגדיר את עצמך 'איש שומר מצוות', דומני כי המשפט 'ואהבת לרעך כמוך', של הלל הזקן, אותו לומדים כל ילד וילדה כבסיסה של היהדות ומשל ליסודותיה, נמחקו מזיכרונך.

"בכל זאת, החלטתי לחרוג ממנהגי ולהשיבך, וזאת משום דברי ההסתה המסוכנים העולים ממכתבך והסכנה המוחשית שמאן דה הוא יוכלו לפרש דבריך המסיתים, לכדי פעולה אלימה וחלילה תגרום לפגיעה בחפים מפשע ובחיי אדם.

במהשך המכתב כותב דנילוביץ' לאוהב שלום כי "עם כל הכבוד לתואר שלקחת על עצמך, 'מייצג הציבור הדתי והחילוני' (אגב, הייתי ממליץ לך לפתוח את שולחן ערוך בפרק הלכות צניעות, בטוחני כי הוא יתרום לך רבות בהבנת הנושא), הרי שמבחנה של היהדות האמיתית בחוכמתה ובחכמיה. 'חכמים היזהרו בדבריכם', נאמר בפרקי אבות, משל לחשיבותן של מילים היוצאות מפי חכמים ופרנסי ציבור וכמובן להשלכות היוצאות מהן. צא ולמד מגדולים במקצת ממך בתורה ובמעמד הציבורי, בבואם להתייחס לסוגיות ולנושאים הקשורים לציבור ולאהבת ישראל".

"למד מהרב מאיר פורוש, יו"ר מרכז אגודת ישראל, שלמד בישיבת עץ החיים, חבר בממשלות ישראל, שהכריז כי יכבד החלטת בית המשפט לקיום מצעד גאווה בבירת ישראל ירושלים חרף אי הסכמתו. זאת, כי כולם חייבים לשלב ידיים ולא לכופף ידיים.

"למד גם מכבוד הרב אורי לופליאנסקי, מייסד ארגון הצדקה 'יד שרה', שהיה ראש העיר החרדי הראשון של בירתנו הקדושה, שבזמן כהונתו החלו מצעדי גאווה וסובלנות. בחוכמתו כי רבה ידע לנהל דיאלוג תרבותי ואמיץ ואף התבטא בהתייחסותו לנושא מצעד הגאווה: 'אין קבוצה פסולה, לכל אחד הצעדה שלו'.

אלה הן רק שתי דוגמאות לאנשי תורה והנהגת הציבור מהמגזר החרדי, שהבינו את מה שאתה כנראה, מסיבותיך הפרטיות לא תבין, כי אחדות ישראל מעל הכל וכי אם תישפך, חלילה, טיפת דם אחת של חף מפשע בגלל דברי הסתה וזדון מה תאמר אז?

בהמשך המכתב המשיך דנילוביץ' לתקף את אוהב שלום וכתב: "מעניין הדבר, כי ישנם פרטים ומידע שטרחת להסתיר מעיניי כל במכתבך וברורים לי חששותיך שמא הציבור הדתי והחילוני (אותו אמרת שאתה מייצג) ילמד אודות התנהלותך בעבר הלא רחוק, בקדנציה הקודמת בה לא שימשתי כראש עיר. שהרי באורח מוזר, משום מה, לא התרעת או התרעמת, כאשר חברי הקהילה הגאה קיבלו כספי תמיכה עירוניים, אז תמכת כחבר מועצה פעיל וקולני.

"האם מדובר במקרה שאז לא יצאת ל'מלחמה על קדושת העיר', היכן היית אז איש התורה והמוסר? מדוע לא פנית בפנייה כה נרגשת לראש העיר הקודם ולפרנסי העיר? האם ישנה סיבה שהציבור צריך לדעת ממנה מדוע אז לא הייתה סכנה ופתאום היום כולך נזעק?

"אינני זקוק לתשובתך, כמובן, כי היא ברורה ונהירה לי. לצערי, לא למדת או שאינך רוצה ללמוד מה שכולנו למדנו – למילים יש עוצמה, יש משמעות ולכן חשוב להשתמש בהן בשום שכל. מנהיגי ציבור (ואתה הרי מגדיר עצמך כמייצג ציבור רחב) מחויבים באחריות לדבריהם.

"מצעדי גאווה וסובלנות מתקיימים ברחבי המדינה בערים גדולות, בכללן עיר הקודש ובירתנו, ירושלים (בה יושבים רבנים ואנשי דת). השנה יתקיימו בלא פחות מ-20 ערים ויישובים. רק בחודש האחרון אירחה כנסת ישראל, בה יושבים נבחרי הציבור, את שבוע הגאווה. זאת, מתוך עקרון השוויון, כי לכל קבוצה באוכלוסייה מגיע חופש הביטוי השמור לה.

"הנני תקווה, כי כל הגורמים הנוגעים בדבר יעשו כל שביכולתם על מנת לתרום להרגעה. יש לקוות כי המתנגדים לקיומו של האירוע לא יגררו אחר דבריך, ויעשו שימוש בדרכים חוקיות להביע את עמדתם, בלא שימוש באמצעים אלימים, שאין מקומם בקרבנו. ואם באילנות גבוהים נתלית (השופט ברק), אזכיר את דבריו ולפיהם: אין להעניק זכות וטו על קיומה של הפגנה או אסיפה למי שמתפרע ומבקש למנעה.

דנילוביץ' בחר לסיים את מכתבו לאוהב שלום כך: "וכפי שנאמר: 'זאת תורת המנהיגות והשלטון במורשת ישראל', שיהיו סובלים כל אחד ואחד, כל קבוצה וקבוצה, לפי דעתם ולפי השקפת עולמם וזהו סודן הגדול של הסובלנות ושל ההקשבה לזולת, שהכרחיים הם למשטר תקין ונאור.

(nrg,  א' בתמוז תשע"ב, 21 ביוני 2012)

אין תגובות

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.